استراتژی تهاجمی شرکت‌های ژاپنی برای ثبت اختراعات مرتبط با نیمه‌هادی‌ها در کره جنوبی
۲۱ مهر ۱۳۹۸ استراتژی تهاجمی شرکت‌های ژاپنی برای ثبت اختراعات مرتبط با نیمه‌هادی‌ها در کره جنوبی

در رقابت شدید مخترعین و فناوران فعال در صنعت نیمه‌هادی، شرکت‌های ژاپنی موفق به پیشی گرفتن از رقبای کره‌ای خود شده‌اند. بنا بر گزارش اخیر انجمن وکلای ثبت اختراع کره جنوبی «KPAA» که به موضوع «نقش پتنت در تولید داخلی مواد و اجزای مبتنی بر فناوری» پرداخته است، بیش از ۶۴ درصد از پرونده‌های ثبت اختراع مرتبط با «نیمه‌هادی‌های فتورزیست» که در دفتر مالکیت فکری کره جنوبی «KIPO» به ثبت رسیده‌اند، متعلق به شرکت‌های ژاپنی است (نیمه‌هادی‌های فتوزیست، ترکیباتی هستند که حلالیت آن‌ها بر اثر برخورد با اشعه ماوراءبنفش تغییر می‌کند). این نرخ برای «پلی آمیدهای فلورین» و «هیدروژن فلوریدهای با خلوص بالا» نیز، برابر با ۲۲ و ۱۶ درصد می‌باشد.

ترکیبات فوق‌الذکر که از جولای سال گذشته میلادی تحت کنترل شدید صادرات ژاپن قرار گرفته است، مواد اصلی در روند تولید نسل جدید نیمه‌هادی‌ها در کره جنوبی به حساب می‌آیند. نکته جالب‌تر این‌که بررسی‌های «KPAA» نشان می‌دهد، نرخ ثبت اختراعات شرکت‌های ژاپنی در کره جنوبی، بسیار بالاتر از سهم شرکت‌های کره‌ای از پتنت‌های به ثبت رسیده در ژاپن است. برای مثال، سهم شرکت‌های کره‌ای در ثبت اختراعات نیمه‌هادی‌های فتورزیست در دفتر ثبت اختراع ژاپن «JPO»، تقریباً برابر با ۳.۷۵ درصد است که در مقایسه با سهم ۶۴ درصدی شرکت‌های ژاپنی در کره، بسیار ناچیز است. در زمینه فلورید هیدروژن با خلوص بالا نیز، برخلاف سهم ۱۶ درصدی شرکت‌های ژاپنی در پتنت‌های ثبت شده در کره، سهم شرکت‌های کره‌ای در پتنت‌های به ثبت رسیده در ژاپن تنها برابر با یک درصد بوده و هیچ یک از مؤسسات تحقیقاتی بزرگ کره، نظیر انستیتو تحقیقات فناوری‌های شیمیایی، دانشگاه «KAIST» و مرکز تحقیقات صنعت و دانشگاه «Yonsei»، در میان آن‌ها جای ندارند.

چو وو-جه «Cho Woo-je»، از وکلای حقوقی ثبت اختراع در کره جنوبی، با تأکید بر اختلاف فاحش فعالان ژاپنی و کره‌ای از منظر استراتژی‌های ثبت اختراع در صنعت نیمه‌هادی اظهار داشت: «این نشان‌دهنده رقابت بیشتر صنعت نیمه‌هادی در ژاپن است. همچنین می‌توان چنین دریافت که شرکت‌های ژاپنی در زمینه فعالیت‌های ثبت اختراع و به‌کارگیری این ابزار حفاظت از دارایی‌های فکری، بسیار فعال‌تر از رقبای کره‌ای خود هستند. بر اساس آخرین آمارهای انتشار یافته از سوی IP5، میزان تقاضای ثبت اختراع خارجی کشورهای ژاپن و کره جنوبی، با یک اختلاف فاحش ۳.۵ برابری مواجه بوده که این مسئله، به رویکرد تهاجمی ژاپن برای ثبت درخواست در کشورهای دیگر باز می‌گردد.»

این استراتژی تهاجمی شرکت‌های ژاپنی برای ثبت اختراع خارجی، حتی در مواردی که محصول نیز آماده عرضه نبوده و یا ممکن است در نهایت محصولی برای عرضه وجود نداشته باشد نیز، دنبال شده و این نوع رویکرد، ممکن است تبعات فراوانی برای شرکت‌های کره‌ای به همراه داشته باشد. هنگامی‌که دامنه درخواست‌های ثبت اختراع به موارد استفاده و محصولات قابل عرضه گسترده شود، هرگونه فعالیت برای تولید نهایی محصول، می‌تواند یک نقض پتنت بالقوه تلقی شده و در نتیجه محیط فعالیت شرکت‌های کره‌ای را به یک سیاه‌چاله تاریک و خطرناک بدل نماید. بر این اساس، «KPAA» در گزارش خود هشدار داده که احتمالاً در سال‌های آتی، تولیدکنندگان مواد، قطعات و تجهیزات کره جنوبی، با اختلافات حقوقی گسترده‌ای با رقبای ژاپنی خود مواجه خواهند شد. گفتنی است، ژاپن و کره جنوبی از مهم‌ترین سیستم‌های ثبت اختراع جهان بهره‌مند هستند که در سال ۲۰۱۸ میلادی، به ترتیب با ۳۱۳۵۶۷ و ۲۰۹۹۹۲ درخواست جدید، پس از چین و آمریکا در رده‌های سوم و چهارم جهان قرار گرفتند. در صنعت نیمه‌هادی نیز، شرکت‌های کره‌ای نظیر سامسونگ، از پیشگامان این صنعت به حساب می‌آیند، صنعتی که با توجه به بازار وسیع، ارزش فناوری و حساسیت بالا به سیستم پتنت، مستعد وقوع دعاوی پتنت فراوانی است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day