تشک واقعیت مجازی؛ نوآوری جدید مایکروسافت
۲۲ مهر ۱۳۹۸ تشک واقعیت مجازی؛ نوآوری جدید مایکروسافت

مایکروسافت در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری واقعیت مجازی، یک تشک محافظ منحصربه‌فرد ابداع نموده است. این تشک، در هنگام استفاده از هدست واقعیت مجازی، از خطرات و آسیب‌های ناشی از برخورد کاربران با اشیای اطراف، اعم از میز و مبل جلوگیری به عمل می‌آورد.

واقعیت مجازی، یکی از فناوری‌های نوظهوری است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه مردم، شرکت‌های فناور بزرگ و مخترعین و نوآوران قرار گرفته است؛ به‌طوری که مارک زاکربرگ «Mark Zuckerberg»، مدیرعامل و بنیان‌گذار فیسبوک، پس از همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، «VR» را به‌عنوان جهش بزرگ بعدی دانسته و از همین رو، با خرید ۲ میلیارد دلاری «Oculus» که از پیشگامان فناوری واقعیت مجازی است، سرمایه‌گذاری فراوانی در این حوزه انجام داده است. اما هدست‌های واقعیت مجازی با خطرات بالقوه‌ای نیز همراه می‌باشند. کاربری را تصور نمایید که با استفاده از هدست واقعیت مجازی، در حال تجربه یک حس کاملاً جدید است. حرکات وی مبتنی بر اتفاقاتی است که در دنیای واقعی رخ نمی‌دهند و به همین دلیل، ممکن است با دیوارها، میز، مبلمان و سایر اشیای اطراف خود برخورد نموده و یا به آن‌ها ضربه بزند که این امر، آسیب‌هایی برای وی به همراه خواهد داشت. سیستم‌های «VR» با هدف کاهش خطرات ناشی از بروز چنین حوادثی، در هنگام خروج کاربر از یک محوطه در نظر گرفته شده، پیام‌هایی هشدارآمیز ارسال می‌کنند و حتی در مواردی، ادامه تجربه واقعیت مجازی را متوقف می‌سازند. با این حال، این‌گونه هشدارها نیز، به‌طور کامل نتوانسته جلوی حوادث احتمالی را گرفته و حتی در سال ۲۰۱۷، یک گیمر روسی در هنگام بازی مبتنی بر واقعیت مجازی، به دلیل برخورد با میز شیشه‌ای، جان خود را از دست داد. البته روی دیگر این سکه نیز، در آنجا نمایان می‌شود که سیستم هشدار کنونی، مبتنی بر توقف بازی بوده و این می‌تواند حس خاص گیمر برای ادامه بازی را از بین ببرد که از نظر علاقه‌مندان به بازی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی، اصلاً چیز جالبی نیست.

راهکار جایگزین مایکروسافت برای دفع خطر برخورد با اشیاء در حین استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، تماس پای کاربر با تشک خاصی است که یک محوطه ایمن را نشان می‌دهد. این سیستم جدید که با اضافه شدن مجموعه‌ای از زنگ‌ها و علائم هشدار به آن توسعه یافته است، می‌تواند راهکاری سازنده برای کاهش خطرات استفاده از واقعیت مجازی در حین استفاده از کنسو‌‌ل‌های «Xbox» باشد. این تقاضانامه که در آوریل سال گذشته میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190302879» انتشار یافته است، نوعی تشک خاص با نشانگرهای قابل تشخیص توسط هدست واقعیت مجازی را توصیف نموده که مثلاً با قرار گرفتن پای کاربر بر روی یک نشانگر خاص در وسط تشک، امکان شروع تجربه «VR» فراهم می‌شود. این تشک، حاوی تعداد زیادی سنسورهای فشار بوده که در هنگام تماس با پای کاربر و بسته به مکان قرار گرفتن وی، نوعی بازخورد لرزشی با شدت لرزش متفاوت را ایجاد می‌نماید.

گفتنی است که در سال‌های اخیر، مایکروسافت به موازات توسعه فناوری‌های مرتبط با «VR» و به‌طور خاص هدست «هولولنز»، ایده آوردن این فناوری به «Xbox» را دنبال نموده است. هر چند هنوز هیچ اقدام عملی برای این ایده صورت نگرفته و حتی پیش‌نمایش نسل بعدی این کنسول بازی هم بدون آوردن هیچ اسمی از «VR» صورت پذیرفت، اما تشک واقعیت مجازی مایکروسافت ممکن است بتواند یک پشتیبان کارآمد برای «Xbox»های نسل جدید مبتنی بر واقعیت مجازی باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته

در سال 1400 نیمی از تقاضانامه‌های تأییدشده در کانون پتنت ایران، از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ارسال شده است. که نسبت به سال 1399، افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400
۷ تیر ۱۴۰۱

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400

افزایش 70 درصدی بانوان مخترع به‌همراه رشد بیش از 30 درصدی اساتید دانشگاه‌ها در میان مخترعین طی یک‌سال، از مهم‌ترین تغییرات فناوران حاضر در تقاضانامه‌های تایید شده در سال گذشته است.