تشک واقعیت مجازی؛ نوآوری جدید مایکروسافت
۲۲ مهر ۱۳۹۸

تشک واقعیت مجازی؛ نوآوری جدید مایکروسافت

مایکروسافت در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری واقعیت مجازی، یک تشک محافظ منحصربه‌فرد ابداع نموده است. این تشک، در هنگام استفاده از هدست واقعیت مجازی، از خطرات و آسیب‌های ناشی از برخورد کاربران با اشیای اطراف، اعم از میز و مبل جلوگیری به عمل می‌آورد.

واقعیت مجازی، یکی از فناوری‌های نوظهوری است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه مردم، شرکت‌های فناور بزرگ و مخترعین و نوآوران قرار گرفته است؛ به‌طوری که مارک زاکربرگ «Mark Zuckerberg»، مدیرعامل و بنیان‌گذار فیسبوک، پس از همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، «VR» را به‌عنوان جهش بزرگ بعدی دانسته و از همین رو، با خرید ۲ میلیارد دلاری «Oculus» که از پیشگامان فناوری واقعیت مجازی است، سرمایه‌گذاری فراوانی در این حوزه انجام داده است. اما هدست‌های واقعیت مجازی با خطرات بالقوه‌ای نیز همراه می‌باشند. کاربری را تصور نمایید که با استفاده از هدست واقعیت مجازی، در حال تجربه یک حس کاملاً جدید است. حرکات وی مبتنی بر اتفاقاتی است که در دنیای واقعی رخ نمی‌دهند و به همین دلیل، ممکن است با دیوارها، میز، مبلمان و سایر اشیای اطراف خود برخورد نموده و یا به آن‌ها ضربه بزند که این امر، آسیب‌هایی برای وی به همراه خواهد داشت. سیستم‌های «VR» با هدف کاهش خطرات ناشی از بروز چنین حوادثی، در هنگام خروج کاربر از یک محوطه در نظر گرفته شده، پیام‌هایی هشدارآمیز ارسال می‌کنند و حتی در مواردی، ادامه تجربه واقعیت مجازی را متوقف می‌سازند. با این حال، این‌گونه هشدارها نیز، به‌طور کامل نتوانسته جلوی حوادث احتمالی را گرفته و حتی در سال ۲۰۱۷، یک گیمر روسی در هنگام بازی مبتنی بر واقعیت مجازی، به دلیل برخورد با میز شیشه‌ای، جان خود را از دست داد. البته روی دیگر این سکه نیز، در آنجا نمایان می‌شود که سیستم هشدار کنونی، مبتنی بر توقف بازی بوده و این می‌تواند حس خاص گیمر برای ادامه بازی را از بین ببرد که از نظر علاقه‌مندان به بازی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی، اصلاً چیز جالبی نیست.

راهکار جایگزین مایکروسافت برای دفع خطر برخورد با اشیاء در حین استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، تماس پای کاربر با تشک خاصی است که یک محوطه ایمن را نشان می‌دهد. این سیستم جدید که با اضافه شدن مجموعه‌ای از زنگ‌ها و علائم هشدار به آن توسعه یافته است، می‌تواند راهکاری سازنده برای کاهش خطرات استفاده از واقعیت مجازی در حین استفاده از کنسو‌‌ل‌های «Xbox» باشد. این تقاضانامه که در آوریل سال گذشته میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190302879» انتشار یافته است، نوعی تشک خاص با نشانگرهای قابل تشخیص توسط هدست واقعیت مجازی را توصیف نموده که مثلاً با قرار گرفتن پای کاربر بر روی یک نشانگر خاص در وسط تشک، امکان شروع تجربه «VR» فراهم می‌شود. این تشک، حاوی تعداد زیادی سنسورهای فشار بوده که در هنگام تماس با پای کاربر و بسته به مکان قرار گرفتن وی، نوعی بازخورد لرزشی با شدت لرزش متفاوت را ایجاد می‌نماید.

گفتنی است که در سال‌های اخیر، مایکروسافت به موازات توسعه فناوری‌های مرتبط با «VR» و به‌طور خاص هدست «هولولنز»، ایده آوردن این فناوری به «Xbox» را دنبال نموده است. هر چند هنوز هیچ اقدام عملی برای این ایده صورت نگرفته و حتی پیش‌نمایش نسل بعدی این کنسول بازی هم بدون آوردن هیچ اسمی از «VR» صورت پذیرفت، اما تشک واقعیت مجازی مایکروسافت ممکن است بتواند یک پشتیبان کارآمد برای «Xbox»های نسل جدید مبتنی بر واقعیت مجازی باشد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۷ فروردین ۱۴۰۰

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم جدید آکادمی کانون پتنت ایران، با هفت رویداد آموزشی-ترویجی در حوزه مالکیت فکری، به استقبال بهار ۱۴۰۰ رفته است. با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور، این تقویم نیز در برگیرنده دوره‌های غیر حضوری بوده که در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!
۲۶ اسفند ۱۳۹۹

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

به کمک فناوری جدید سونی، حتی اشیاء غیرالکترونیک اطرافمان هم، قابلیت تبدیل به یک ابزار کنترلی برای کنسول‌های بازی را خواهند داشت. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته، اشیای بی‌جان و غیر الکترونیکی اطراف کاربر، می‌توانند به‌عنوان یک کنترل‌کننده دستگاه پلی‌استیشن استفاده شوند. جالب این‌که شیء پیشنهادی سونی در توصیف فناوری مذکور، یک موز است!

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت
۲۷ اسفند ۱۳۹۹

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت

بنا بر رأی دادگاه منطقه‌ای تگزاس، اینتل دو گواهی ثبت اختراع شرکت «VLSI Technology» را نقض نموده و به دلیل خسارات وارده به این شرکت، ملزم به پرداخت ۲/۱۸ میلیارد دلار شده است. با صدور رأی دادگاه، ارزش سهام اینتل، کاهش تقریباً ۱/۶۳ درصدی را به همراه داشته است. البته اینتل چنین نقض پتنتی را تأیید نکرده و در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر نموده، خبر از درخواست تجدیدنظر و پیگیری‌های حقوقی آتی داده است.

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»
۲۵ اسفند ۱۳۹۹

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»

شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکتریک، با عملکرد خیره‌کننده‌ خود در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، در میان برترین‌های جهان جای گرفته است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، با ۲۸۱۰ درخواست «PCT»، پیشتاز شرکت‌های ژاپنی بوده و رده سومی شرکت‌های جهان را نیز از آن خود نموده است.

ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی
۲۴ اسفند ۱۳۹۹

ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی

روسیه در تلاش است تا با انجام برخی اقدامات ابتکاری و تحریک فعالیت‌های نوآورانه، نرخ ثبت اختراع شرکت‌های فناور روسی برای محصولات و خدمات فناورانه را افزایش دهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات در نظر گرفته شده برای این منظور، کاهش مالیات شرکت‌هایی است که برای محصولات تولیدی خود، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده‌اند.

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت
۱۰ فروردین ۱۴۰۰

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

پت‌اسنپ برای توسعه پلتفرم اطلاعاتی و تحلیل پتنت خود، موفق به جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. این شرکت در صدد است تا از این سرمایه، برای توسعه بستر اطلاعاتی خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است استفاده نماید.