تشک واقعیت مجازی؛ نوآوری جدید مایکروسافت
۲۲ مهر ۱۳۹۸

تشک واقعیت مجازی؛ نوآوری جدید مایکروسافت

مایکروسافت در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری واقعیت مجازی، یک تشک محافظ منحصربه‌فرد ابداع نموده است. این تشک، در هنگام استفاده از هدست واقعیت مجازی، از خطرات و آسیب‌های ناشی از برخورد کاربران با اشیای اطراف، اعم از میز و مبل جلوگیری به عمل می‌آورد.

واقعیت مجازی، یکی از فناوری‌های نوظهوری است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه مردم، شرکت‌های فناور بزرگ و مخترعین و نوآوران قرار گرفته است؛ به‌طوری که مارک زاکربرگ «Mark Zuckerberg»، مدیرعامل و بنیان‌گذار فیسبوک، پس از همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، «VR» را به‌عنوان جهش بزرگ بعدی دانسته و از همین رو، با خرید ۲ میلیارد دلاری «Oculus» که از پیشگامان فناوری واقعیت مجازی است، سرمایه‌گذاری فراوانی در این حوزه انجام داده است. اما هدست‌های واقعیت مجازی با خطرات بالقوه‌ای نیز همراه می‌باشند. کاربری را تصور نمایید که با استفاده از هدست واقعیت مجازی، در حال تجربه یک حس کاملاً جدید است. حرکات وی مبتنی بر اتفاقاتی است که در دنیای واقعی رخ نمی‌دهند و به همین دلیل، ممکن است با دیوارها، میز، مبلمان و سایر اشیای اطراف خود برخورد نموده و یا به آن‌ها ضربه بزند که این امر، آسیب‌هایی برای وی به همراه خواهد داشت. سیستم‌های «VR» با هدف کاهش خطرات ناشی از بروز چنین حوادثی، در هنگام خروج کاربر از یک محوطه در نظر گرفته شده، پیام‌هایی هشدارآمیز ارسال می‌کنند و حتی در مواردی، ادامه تجربه واقعیت مجازی را متوقف می‌سازند. با این حال، این‌گونه هشدارها نیز، به‌طور کامل نتوانسته جلوی حوادث احتمالی را گرفته و حتی در سال ۲۰۱۷، یک گیمر روسی در هنگام بازی مبتنی بر واقعیت مجازی، به دلیل برخورد با میز شیشه‌ای، جان خود را از دست داد. البته روی دیگر این سکه نیز، در آنجا نمایان می‌شود که سیستم هشدار کنونی، مبتنی بر توقف بازی بوده و این می‌تواند حس خاص گیمر برای ادامه بازی را از بین ببرد که از نظر علاقه‌مندان به بازی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی، اصلاً چیز جالبی نیست.

راهکار جایگزین مایکروسافت برای دفع خطر برخورد با اشیاء در حین استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، تماس پای کاربر با تشک خاصی است که یک محوطه ایمن را نشان می‌دهد. این سیستم جدید که با اضافه شدن مجموعه‌ای از زنگ‌ها و علائم هشدار به آن توسعه یافته است، می‌تواند راهکاری سازنده برای کاهش خطرات استفاده از واقعیت مجازی در حین استفاده از کنسو‌‌ل‌های «Xbox» باشد. این تقاضانامه که در آوریل سال گذشته میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190302879» انتشار یافته است، نوعی تشک خاص با نشانگرهای قابل تشخیص توسط هدست واقعیت مجازی را توصیف نموده که مثلاً با قرار گرفتن پای کاربر بر روی یک نشانگر خاص در وسط تشک، امکان شروع تجربه «VR» فراهم می‌شود. این تشک، حاوی تعداد زیادی سنسورهای فشار بوده که در هنگام تماس با پای کاربر و بسته به مکان قرار گرفتن وی، نوعی بازخورد لرزشی با شدت لرزش متفاوت را ایجاد می‌نماید.

گفتنی است که در سال‌های اخیر، مایکروسافت به موازات توسعه فناوری‌های مرتبط با «VR» و به‌طور خاص هدست «هولولنز»، ایده آوردن این فناوری به «Xbox» را دنبال نموده است. هر چند هنوز هیچ اقدام عملی برای این ایده صورت نگرفته و حتی پیش‌نمایش نسل بعدی این کنسول بازی هم بدون آوردن هیچ اسمی از «VR» صورت پذیرفت، اما تشک واقعیت مجازی مایکروسافت ممکن است بتواند یک پشتیبان کارآمد برای «Xbox»های نسل جدید مبتنی بر واقعیت مجازی باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.