تلاش‌های ادامه‌دار دفتر ثبت اختراع آمریکا برای به‌کارگیری گسترده هوش مصنوعی
۲۳ مهر ۱۳۹۸ تلاش‌های ادامه‌دار دفتر ثبت اختراع آمریکا برای به‌کارگیری گسترده هوش مصنوعی

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، در راستای راهبردهای خاص خود برای ارتقای هرچه بیشتر سیستم‌های ثبت اختراع و علائم تجاری در این کشور، به دنبال متخصصین هوش مصنوعی بوده تا با بهره‌برداری از فرصت‌های ناشی از این فناوری نوظهور و باارزش، تغییر بازی رقابتی را در درون و بیرون این سازمان، به بهترین نحو مدیریت نماید. این تصمیم، پیرو استراتژی‌های قبلی این نهاد پیرامون به‌کارگیری گسترده هوش مصنوعی در فرایندهای مختلف، اعم از جستجوی دانش پیشین، ارزیابی داده‌های ثبت اختراع و ... صورت گرفته است.

یکی از روندهای محسوس در زمینه بهبود فرآیندهای ثبت اختراع و سایر دارایی‌های فکری، استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری کلیدی است که از سوی بسیاری از دفاتر مالکیت فکری معتبر آغاز شده است. برای مثال در گردهمایی اخیر «IP5»، هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از اولویت‌های استراتژیک دفاتر ثبت اختراع آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا مطرح گردید. سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO» نیز، فناوری جدیدی معرفی نموده که با استفاده از آن، می‌توان به سادگی و در کمترین زمان، تمایز بین نشان‌های تجاری در یک بازار هدف را شناسایی نمود. این فناوری جستجوی هوشمند، بر پایه هوش مصنوعی و به‌طور خاص «یادگیری عمیق» توسعه یافته و قادر به جستجوی کارآمد تصاویر می‌باشد.

در طی سال‌های اخیر، «USPTO» نیز اهتمامی ویژه به هوشمندسازی فرآیندهای ثبت درخواست، جستجو و ارزیابی آن‌ها داشته و حتی این مورد را در برنامه راهبردی جدید خود مورد تأکید قرار داده است. آغاز یک پروژه آزمایشی برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در فرآیند ارزیابی درخواست‌ها، از نخستین اقدامات «آندره ایانکو»، برای تحقق این هدف محسوب می‌شود. علاوه بر این، یکی از محورهای نشست جدید «USPTO» و کمیته مشورتی ثبت اختراع آمریکا، برنامه‌ریزی برای کنفرانس هوش مصنوعی است که از سوی این نهاد برگزار خواهد شد.

حال، پس از تدوین استراتژی‌ها و راهبردهای عملیاتی برای استفاده از هوش مصنوعی و آمادگی‌های صورت گرفته، «USPTO» در تلاش برای یافتن افرادی است که بتوانند این هدف مهم را با سرعت و قدرت به پیش برند. این نهاد، روزانه پذیرای حجم انبوهی از داده‌ها از داخل و خارج آمریکا بوده و فناوری جدید، می‌تواند استفاده بهینه از این داده‌ها و بهبود فرآیندها را به دنبال داشته باشد. از این منظر، این فرصت شغلی یک جهنم واقعی با کوهی از چالش‌های مختلف و در عین حال، یک فرصت ارزشمند برای نشان دادن پتانسیل‌های این فناوری نوظهور است. به گفته دیبورا استفنز «Deborah Stephens»، مدیر ارشد اطلاعات «USPTO»، با تأکید بر نقش هوش مصنوعی در افزایش راندمان کاری این نهاد اظهار داشت: «ما باید در موقعیت بهتری قرار بگیریم تا بتوانیم به صورتی هوشمندانه و خودکار، از داده‌های انبوه خود در زمان واقعی بهره‌مند شویم. دسترسی مداوم و هوشمند به داده‌ها، می‌تواند تیم‌های ارزیابی را برای تعیین دقیق‌تر نتیجه پرونده‌ها یاری داده، پیش‌بینی‌های مالی را واقع‌بینانه‌تر نموده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کاربردها، فرآیند جستجو را به شدت بهبود دهد. در حال حاضر، ارزیابان وقت زیادی را به جستجوی دانش پیشین اختصاص می‌دهند و هوش مصنوعی می‌تواند کمکی راهگشا برای آن‌ها باشد. البته هوش مصنوعی جایگزین ارزیابان نخواهد شد و تنها می‌تواند قابلیت‌های ذهنی و شناختی انسان را تقویت نماید. درک این پیام از سوی مخاطبین و ذینفعان، برای ما بسیار مهم و کلیدی است.»

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day