رویارویی جدی نوکیا و دایملر در دعاوی گسترده پتنت
۰۴ آبان ۱۳۹۸

رویارویی جدی نوکیا و دایملر در دعاوی گسترده پتنت

اختلافات نوکیا و دایملر بر سر حق امتیاز مجوزهای بهره‌برداری از پتنت در حال افزایش است. خودروساز آلمانی که صاحب برند مشهور مرسدس است، در ادامه شکایت نوکیا مبنی بر نقض پتنت، از سازمان‌های تنظیم مقررات ضد انحصاری اتحادیه اروپا درخواست نمود که پتنت‌های شرکت نوکیا را مورد بررسی قرار دهند. این شرکت، معتقد است که شرایط پیشنهادی از سوی نوکیا منطقی و منصفانه نبوده و نوعی انحصارگرایی در آن به چشم می‌خورد. در پی عکس‌العمل تهاجمی دایملر، نوکیا نیز منتظر نمانده و با همراهی اعضای «Avanci» که یک پلتفرم صدور مجوز پتنت است، موارد متعددی از نقض پتنت را به دادگاه‌ها کشانده که تا بدین جا منجر به ثبت ۱۶ پرونده علیه دایملر شده است.

جدیدترین این شکایات، ثبت شکایت «Conversant» به عنوان یکی از اعضای «Avanci» است که مدعی شده دایملر یکی از پتنت‌های متعلق به نوکیا با شماره «EP2934050» که هم‌اکنون تحت مالکیت این شرکت قرار دارد را نقض نموده است. ده پرونده دیگر نیز، متعلق به نوکیا بوده و پنج پرونده نیز مرتبط با اختلافات حقوقی «Sharp» با دایملر است که مجموع این دعاوی حقوقی را به ۱۶ پرونده افزایش داده است. این واقعیت که نوکیا پیش از این توانسته با خودروسازانی همچون «فولکس‌واگن»، «پورشه» و «آئودی» به توافق برسد، یک عامل منفی علیه دایملر است که می‌تواند ورق را در دادگاه به سود نوکیا و همراهانش برگرداند. لازم به ذکر است، شکایات متقابلی هم در این زمینه وجود دارد. برای مثال، شرکت آلمانی «Bury» که یک تأمین‌کننده قطعات الکترونیک خودرو است، نوکیا را متهم به انحصارگرایی در قراردادهای صدور مجوز نموده است که تمامی این‌ها، نشان از جنگ سخت دو غول فناوری جهان و شرکایشان دارد.

گفتنی است، امروزه استفاده از فناوری در صنایع مختلف به شدت افزایش یافته است و وابستگی‌های متقابل این فناوری‌ها، موفقیت در توسعه محصولات جدید را در گرو همکاری و به اشتراک گذاشتن دارایی‌های فکری از سوی بازیگران مختلف درآورده است. این امر، در صنایعی که به دلیل تقاضای بازار، نیازمند به‌کارگیری فناوری‌هایی از حوزه‌های دیگر هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. نماد بارز این دسته از صنایع، صنعت خودروسازی است که با توجه به پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و هوش مصنوعی، به سمت خودران شدن وسایط نقلیه و همچنین ارتباطات بی‌سیم بین آن‌ها در حرکت است. اما مشارکت بازیگران و رقبا در پروژه‌های فناورانه چگونه امکان‌پذیر می‌شود؟ بهترین ابزار برای این کار، استفاده از مجوزهای بهره‌برداری از پتنت است که با قابل‌مبادله نمودن فناوری‌ها به‌عنوان دارایی‌های‌ فکری، امکان واگذاری آن‌ها در قالب قراردادهای انحصاری و غیرانحصاری پتنت را فراهم می‌کند. این امر که بر کارکرد استراتژیک درآمدزایی از پتنت تأکید دارد، حتی به مدل کسب‌وکار غالب شرکت‌هایی همچون نوکیا و کوآلکام مبدل شده است. برای مثال، نوکیا که از پیشگامان صنعت تلفن همراه محسوب می‌شود، در پی عدم تطابق با تغییرات فناوری در این صنعت و عقب افتادن از رقبا، از این صنعت خارج گردید و به پشتوانه قابلیت‌های فناورانه خود و برخورداری از یک سبد پتنت بسیار گسترده و ارزشمند، مدل کسب‌وکار خود را بر پایه صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت بنا نهاد. خودروسازی، یکی از حوزه‌هایی است که با توجه به کاربرد وسیع فناوری‌های ارتباطی و نیاز روزافزون به این فناوری‌ها، می‌تواند بازاری پول‌ساز برای نوکیا محسوب شود. البته همگرایی فناوری‌های مورد استفاده در صنعت خودرو، موجب چالش‌های فراوانی میان خودروسازان و شرکت‌هایی نظیر نوکیا شده است. نوکیا در واکنش به این اختلافات، خبر از مجموعه مذاکرات و گفتگوهای خود با خودروسازان و تأمین‌کننده‌های اصلی آن‌ها داده است که به نظر می‌رسد، حداقل در ارتباط با شرکت دایملر، تاکنون موفقیتی کسب نکرده است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!

مایکروسافت، سیستم هوشمندی ابداع نموده که به افراد امکان می‌دهد تا با مردگان صحبت کنند. این مکالمه مجازی که از طریق ربات «Cahtbot» صورت می‌گیرد، دلتنگی کاربران را رفع نموده و امکان تجدید خاطرات با عزیزان درگذشته را فراهم می‌سازد. به این منظور، داده‌های اجتماعی، مانند تصاویر، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها، داده‌های صوتی و حتی نامه‌های نوشته شده از فرد مذکور، برای آموزش ربات و ایجاد قابلیت تعامل و گفتگوی کاملاً مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها

تسلا آرزوی خود برای ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری را رها نکرده است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت که همواره با توئیت‌های جنجالی خود دنیا را شگفت‌زده نموده و از آینده نه‌چندان دور محصولات تسلا می‌گوید، اخیراً در توئیتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهیم بود. ماسک در توئیت خود آورده: «ما با استفاده از دستگاه‌های ریخته‌گری بزرگمان، در تلاشیم تا ابعاد کامل خودروها را به همان روشی تولید کنیم که ماشین‌های اسباب‌بازی ساخته می‌شوند».

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه برنامه‌های مخاطب‌محور خود در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری نخستین وبینار آموزشی اسرار تجاری نموده است. این وبینار که به معرفی اسرار تجاری به‌عنوان یکی از راهکارهای حفاظت از دارایی‌های فکری می‌پردازد، روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری و در قالب سه‌‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، برگزار می‌گردد.

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟

ثبت اختراع جدید اپل، حکایت از عزمی جدی برای تولید نسخه‌ تیتانیومی مک‌بوک، آی‌پد و آیفون دارد. در حالی‌که اپل پیش‌تر ساعت‌های تیتانیومی خود را به بازار عرضه کرده بود، پتنت جدید این شرکت، نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در مسیر استفاده از تیتانیوم برای سایر محصولات خود را نیز حل نموده است.

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع

تویوتا، با عملکردی شگفت‌انگیز نسبت به سایر برندهای خودروسازی، برتری مطلق خود در خصوص نوآوری و ثبت اختراع را اثبات نموده است. این خودروساز مشهور ژاپنی، طی یک دهه اخیر، بیش از ۳۳۰ هزار تقاضای ثبت اختراع جدید داشته که حاکی از نقش کلیدی پتنت در صنعت خودروسازی و البته توجه ویژه تویوتا، به این ابزار کلیدی برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها است. پس از تویوتا، شرکت‌های هیوندای و فورد، به ترتیب با حدود ۱۶۳ هزار و ۱۵۷ هزار تقاضانامه، در رده‌های دوم و سوم جای دارند.

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات
۲۶ بهمن ۱۳۹۹

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات

آمازون، غول صنعت تجارت الکترونیک و یکی از بازیگران پیشرو در حوزه نوآوری، در تلاش است تا با توسعه فناوری‌های مختلف و با تمرکز ویژه بر روی پهپادها، انقلابی در رویه‌های فعلی تحویل سفارشات پدید آورد. ایده‌های خلاقانه این شرکت، از انبار زیرآب، انبار هوایی و انبار زیرزمینی گرفته تا برج‌های پهپادی، آینده صنعت تجارت الکترونیک را نشانه رفته است.