رویارویی جدی نوکیا و دایملر در دعاوی گسترده پتنت
۰۴ آبان ۱۳۹۸ رویارویی جدی نوکیا و دایملر در دعاوی گسترده پتنت

اختلافات نوکیا و دایملر بر سر حق امتیاز مجوزهای بهره‌برداری از پتنت در حال افزایش است. خودروساز آلمانی که صاحب برند مشهور مرسدس است، در ادامه شکایت نوکیا مبنی بر نقض پتنت، از سازمان‌های تنظیم مقررات ضد انحصاری اتحادیه اروپا درخواست نمود که پتنت‌های شرکت نوکیا را مورد بررسی قرار دهند. این شرکت، معتقد است که شرایط پیشنهادی از سوی نوکیا منطقی و منصفانه نبوده و نوعی انحصارگرایی در آن به چشم می‌خورد. در پی عکس‌العمل تهاجمی دایملر، نوکیا نیز منتظر نمانده و با همراهی اعضای «Avanci» که یک پلتفرم صدور مجوز پتنت است، موارد متعددی از نقض پتنت را به دادگاه‌ها کشانده که تا بدین جا منجر به ثبت ۱۶ پرونده علیه دایملر شده است.

جدیدترین این شکایات، ثبت شکایت «Conversant» به عنوان یکی از اعضای «Avanci» است که مدعی شده دایملر یکی از پتنت‌های متعلق به نوکیا با شماره «EP2934050» که هم‌اکنون تحت مالکیت این شرکت قرار دارد را نقض نموده است. ده پرونده دیگر نیز، متعلق به نوکیا بوده و پنج پرونده نیز مرتبط با اختلافات حقوقی «Sharp» با دایملر است که مجموع این دعاوی حقوقی را به ۱۶ پرونده افزایش داده است. این واقعیت که نوکیا پیش از این توانسته با خودروسازانی همچون «فولکس‌واگن»، «پورشه» و «آئودی» به توافق برسد، یک عامل منفی علیه دایملر است که می‌تواند ورق را در دادگاه به سود نوکیا و همراهانش برگرداند. لازم به ذکر است، شکایات متقابلی هم در این زمینه وجود دارد. برای مثال، شرکت آلمانی «Bury» که یک تأمین‌کننده قطعات الکترونیک خودرو است، نوکیا را متهم به انحصارگرایی در قراردادهای صدور مجوز نموده است که تمامی این‌ها، نشان از جنگ سخت دو غول فناوری جهان و شرکایشان دارد.

گفتنی است، امروزه استفاده از فناوری در صنایع مختلف به شدت افزایش یافته است و وابستگی‌های متقابل این فناوری‌ها، موفقیت در توسعه محصولات جدید را در گرو همکاری و به اشتراک گذاشتن دارایی‌های فکری از سوی بازیگران مختلف درآورده است. این امر، در صنایعی که به دلیل تقاضای بازار، نیازمند به‌کارگیری فناوری‌هایی از حوزه‌های دیگر هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. نماد بارز این دسته از صنایع، صنعت خودروسازی است که با توجه به پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و هوش مصنوعی، به سمت خودران شدن وسایط نقلیه و همچنین ارتباطات بی‌سیم بین آن‌ها در حرکت است. اما مشارکت بازیگران و رقبا در پروژه‌های فناورانه چگونه امکان‌پذیر می‌شود؟ بهترین ابزار برای این کار، استفاده از مجوزهای بهره‌برداری از پتنت است که با قابل‌مبادله نمودن فناوری‌ها به‌عنوان دارایی‌های‌ فکری، امکان واگذاری آن‌ها در قالب قراردادهای انحصاری و غیرانحصاری پتنت را فراهم می‌کند. این امر که بر کارکرد استراتژیک درآمدزایی از پتنت تأکید دارد، حتی به مدل کسب‌وکار غالب شرکت‌هایی همچون نوکیا و کوآلکام مبدل شده است. برای مثال، نوکیا که از پیشگامان صنعت تلفن همراه محسوب می‌شود، در پی عدم تطابق با تغییرات فناوری در این صنعت و عقب افتادن از رقبا، از این صنعت خارج گردید و به پشتوانه قابلیت‌های فناورانه خود و برخورداری از یک سبد پتنت بسیار گسترده و ارزشمند، مدل کسب‌وکار خود را بر پایه صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت بنا نهاد. خودروسازی، یکی از حوزه‌هایی است که با توجه به کاربرد وسیع فناوری‌های ارتباطی و نیاز روزافزون به این فناوری‌ها، می‌تواند بازاری پول‌ساز برای نوکیا محسوب شود. البته همگرایی فناوری‌های مورد استفاده در صنعت خودرو، موجب چالش‌های فراوانی میان خودروسازان و شرکت‌هایی نظیر نوکیا شده است. نوکیا در واکنش به این اختلافات، خبر از مجموعه مذاکرات و گفتگوهای خود با خودروسازان و تأمین‌کننده‌های اصلی آن‌ها داده است که به نظر می‌رسد، حداقل در ارتباط با شرکت دایملر، تاکنون موفقیتی کسب نکرده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day