رویارویی جدی نوکیا و دایملر در دعاوی گسترده پتنت
۰۴ آبان ۱۳۹۸

رویارویی جدی نوکیا و دایملر در دعاوی گسترده پتنت

اختلافات نوکیا و دایملر بر سر حق امتیاز مجوزهای بهره‌برداری از پتنت در حال افزایش است. خودروساز آلمانی که صاحب برند مشهور مرسدس است، در ادامه شکایت نوکیا مبنی بر نقض پتنت، از سازمان‌های تنظیم مقررات ضد انحصاری اتحادیه اروپا درخواست نمود که پتنت‌های شرکت نوکیا را مورد بررسی قرار دهند. این شرکت، معتقد است که شرایط پیشنهادی از سوی نوکیا منطقی و منصفانه نبوده و نوعی انحصارگرایی در آن به چشم می‌خورد. در پی عکس‌العمل تهاجمی دایملر، نوکیا نیز منتظر نمانده و با همراهی اعضای «Avanci» که یک پلتفرم صدور مجوز پتنت است، موارد متعددی از نقض پتنت را به دادگاه‌ها کشانده که تا بدین جا منجر به ثبت ۱۶ پرونده علیه دایملر شده است.

جدیدترین این شکایات، ثبت شکایت «Conversant» به عنوان یکی از اعضای «Avanci» است که مدعی شده دایملر یکی از پتنت‌های متعلق به نوکیا با شماره «EP2934050» که هم‌اکنون تحت مالکیت این شرکت قرار دارد را نقض نموده است. ده پرونده دیگر نیز، متعلق به نوکیا بوده و پنج پرونده نیز مرتبط با اختلافات حقوقی «Sharp» با دایملر است که مجموع این دعاوی حقوقی را به ۱۶ پرونده افزایش داده است. این واقعیت که نوکیا پیش از این توانسته با خودروسازانی همچون «فولکس‌واگن»، «پورشه» و «آئودی» به توافق برسد، یک عامل منفی علیه دایملر است که می‌تواند ورق را در دادگاه به سود نوکیا و همراهانش برگرداند. لازم به ذکر است، شکایات متقابلی هم در این زمینه وجود دارد. برای مثال، شرکت آلمانی «Bury» که یک تأمین‌کننده قطعات الکترونیک خودرو است، نوکیا را متهم به انحصارگرایی در قراردادهای صدور مجوز نموده است که تمامی این‌ها، نشان از جنگ سخت دو غول فناوری جهان و شرکایشان دارد.

گفتنی است، امروزه استفاده از فناوری در صنایع مختلف به شدت افزایش یافته است و وابستگی‌های متقابل این فناوری‌ها، موفقیت در توسعه محصولات جدید را در گرو همکاری و به اشتراک گذاشتن دارایی‌های فکری از سوی بازیگران مختلف درآورده است. این امر، در صنایعی که به دلیل تقاضای بازار، نیازمند به‌کارگیری فناوری‌هایی از حوزه‌های دیگر هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. نماد بارز این دسته از صنایع، صنعت خودروسازی است که با توجه به پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و هوش مصنوعی، به سمت خودران شدن وسایط نقلیه و همچنین ارتباطات بی‌سیم بین آن‌ها در حرکت است. اما مشارکت بازیگران و رقبا در پروژه‌های فناورانه چگونه امکان‌پذیر می‌شود؟ بهترین ابزار برای این کار، استفاده از مجوزهای بهره‌برداری از پتنت است که با قابل‌مبادله نمودن فناوری‌ها به‌عنوان دارایی‌های‌ فکری، امکان واگذاری آن‌ها در قالب قراردادهای انحصاری و غیرانحصاری پتنت را فراهم می‌کند. این امر که بر کارکرد استراتژیک درآمدزایی از پتنت تأکید دارد، حتی به مدل کسب‌وکار غالب شرکت‌هایی همچون نوکیا و کوآلکام مبدل شده است. برای مثال، نوکیا که از پیشگامان صنعت تلفن همراه محسوب می‌شود، در پی عدم تطابق با تغییرات فناوری در این صنعت و عقب افتادن از رقبا، از این صنعت خارج گردید و به پشتوانه قابلیت‌های فناورانه خود و برخورداری از یک سبد پتنت بسیار گسترده و ارزشمند، مدل کسب‌وکار خود را بر پایه صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت بنا نهاد. خودروسازی، یکی از حوزه‌هایی است که با توجه به کاربرد وسیع فناوری‌های ارتباطی و نیاز روزافزون به این فناوری‌ها، می‌تواند بازاری پول‌ساز برای نوکیا محسوب شود. البته همگرایی فناوری‌های مورد استفاده در صنعت خودرو، موجب چالش‌های فراوانی میان خودروسازان و شرکت‌هایی نظیر نوکیا شده است. نوکیا در واکنش به این اختلافات، خبر از مجموعه مذاکرات و گفتگوهای خود با خودروسازان و تأمین‌کننده‌های اصلی آن‌ها داده است که به نظر می‌رسد، حداقل در ارتباط با شرکت دایملر، تاکنون موفقیتی کسب نکرده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی

در راستای اعلان‌ قبلی آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص برگزاری یک دوره سه‌روزه با عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)»، به منظور در نظر گرفته شدن مسائل بهداشتی و همچنین مراعات حال شرکت‌کنندگان، موارد ویژه‌ای در دستورالعمل برگزاری این دوره قرار گرفته است. یکی از موارد در نظر گرفته شده برای این کمپ سه‌روزه که از مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری و با همکاری کانون پتنت ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌گردد، امکان استفاده از آن به صورت آنلاین و غیرحضوری است.

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه

محققین دانشگاه «Cornell»، روش جدیدی برای آماده‌سازی بستنی ابداع نموده‌اند که انقلاب بزرگی در این صنعت محسوب می‌شود. این فرآیند جدید، با استفاده از دی‌اکسید کربن تحت فشار، امکان تولید بستنی را در کمتر از چند ثانیه فراهم می‌نماید. به کمک این فناوری، امکان تولید و عرضه بستنی در محل فراهم شده و لزوم استفاده از زنجیره تأمینی شامل خنک‌کننده‌ها و یخچال‌ها و همچنین استفاده از مواد تثبیت‌کننده، به طور کامل رفع می‌شود.