خودنمایی اپل در حوزه سلامت دیجیتال
۰۸ آبان ۱۳۹۸

خودنمایی اپل در حوزه سلامت دیجیتال

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که نام اپل را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت تلفن‌های همراه هوشمند نشنیده باشد. اکثر مردم یا از مشتریان این شرکت هستند و از محصولاتش اعم از «آیفون»، «مک‌بوک»، «آی‌پد» و ... استفاده می‌کنند و یا این‌که همه‌روزه خبرهایی از آخرین نوآوری‌ها و رقابت فزاینده اپل با شرکت‌هایی مانند سامسونگ می‌شنوند. اما این روند، فقط ظاهر ماجرا است. اپل برای حفظ پیشگامی، استراتژی نوآوری خود را به پیشرفت‌های فنی مستمر در صنعت تلفن همراه و یا لپ‌تاپ (نظیر آنچه در صفحات نمایش انعطاف‌پذیر در حال وقوع است) محدود ننموده و در تلاش برای ورود به بازارهایی جدید و کاملاً بکر است.

یکی از فرصت‌های بالقوه بازار که به شدت از سوی اپل مورد توجه واقع شده است، حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است که تا سال ۲۰۲۷ میلادی، به ارزشی بالغ بر ۳۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید. این بازار بزرگ و ارزشمند، سرمایه‌گذاری‌های گسترده اپل در توسعه قابلیت‌های بهداشتی و سلامت محصولات خود را به همراه داشته است؛ به‌طوری که تحلیلگران و کارشناسان حوزه بهداشت دیجیتال، این غول فناوری را دارای پتانسیل‌های بالقوه برای بدل شدن به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه سلامت می‌دانند. اما این پیشرفت خیره‌کننده، به این سادگی‌ها پدید نیامده است. نوآوری‌های پی‌درپی در حوزه سلامت دیجیتال و تلاش برای تجاری‌سازی آن‌ها است که اپل را صاحب موقعیتی پیشتاز نموده است. برای مثال، این شرکت به تازگی اقدام به ثبت پتنتی نموده که در آن، نوعی باند پارچه‌ای انعطاف‌پذیر و کششی برای رصد پارامترهای سلامت کاربر توصیف گردیده است. در این باند، سنسورهای مختلفی برای اندازه‌گیری فشار خون، ارزیابی تنفس و الکتروکاردیوگرافی یا «ECG» تعبیه شده که امکان ارتباط بی‌سیم با تجهیزات الکترونیک خارجی نظیر آیفون را فراهم می‌نماید. پارچه هوشمند یاد شده، قابلیت استفاده در هدبند، کلاه، لباس زیر، جوراب، شلوار و حتی کمربند را داشته و به این وسیله، امکان کنترل و اندازه‌گیری مستمر وضعیت سلامت فرد را فراهم می‌نماید. با توجه به قابل شستشو بودن این پارچه، حرکت جدی اپل برای توسعه و تجاری‌سازی لباس‌های هوشمند مبتنی بر آن، محتمل خواهد بود.

علاوه بر این پتنت که یک نوآوری بزرگ در زمینه لباس‌های هوشمند و ترکیب آن‌ها با سلامت دیجیتال محسوب می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های اپل، دریافت تأییدیه سازمان «FDA» برای حسگر «ECG» سری چهارم «Apple Watch» است که تجاری‌سازی این نوآوری را در مرحله پایانی قرار می‌دهد. سنسورهای تشخیص گازهای سمی، تکنیک‌های تشخیص فشار خون و تجزیه‌وتحلیل عرق بدن برای تعیین قند خون، از دیگر نوآوری‌هایی است که اپل در سال‌های اخیر بر آن‌ها متمرکز بوده است. این شرکت از سال ۲۰۱۵ میلادی، با ثبت پتنتی برای توصیف سنسورهایی که به مچ دست بسته می‌شود و در ادامه، به‌کارگیری مانیتور فشارخون در ساعت‌های هوشمند این شرکت، علاقه‌مندی خود به اندازه‌گیری فشار خون کاربران را ابراز نمود. اپل به تازگی نیز برای اندازه‌گیری فشار خون، یک تکنیک جدید توسعه داده که در آن، ترکیبی از دوربین جلوی آیفون، سنسورهای نور محیط و الکترود ویژه‌ای که برای این منظور توسعه یافته است، استفاده می‌گردد. تمامی این تلاش‌ها، به وضوح بیانگر استراتژی اپل برای ورود به بازار سلامت دیجیتال و تکرار تجربه موفق فروش آنلاین موسیقی از طریق «iTunes» است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

خبرهای امیدوارکننده از درمان ویروس کرونا
۲۶ بهمن ۱۳۹۸

خبرهای امیدوارکننده از درمان ویروس کرونا

ویروس کرونا، به سیستم ثبت اختراعات نیز راه یافت. بنا بر آخرین گزارش‌های ارائه شده از تلاش‌های روزافزون برای یافتن یک راه درمان مؤثر برای این ویروس مرگبار، محققین چینی اقدام به تکمیل یک پرونده ثبت اختراع ملی برای دارویی نموده‌اند که احتمالاً توانایی مقابله با ویروس جدید کرونا را خواهد داشت. این پتنت، توسط انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان و با مشارکت یک آکادمی نظامی چینی به ثبت رسیده است. اگرچه در نگاه نخست، خبرهای امیدوارکننده مقابله با این بیماری هولناک مطرح شده، اما نکته عجیبی در این خبر وجود دارد. اقدام انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان به عنوان یک نهاد دولتی، در به ثبت رساندن دارویی که سه سال پیش از سوی شرکت آمریکایی «گیلید» به ثبت رسیده است، می‌تواند ابعاد و جنبه‌های گوناگونی را به همراه داشته باشد.

National Post
مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران
۸ بهمن ۱۳۹۸

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران

کانون پتنت ایران، در همکاری مشترک خود با انستیتو پاستور ایران، اقدام به برگزاری یک مدرسه زمستانه مالکیت فکری می‌نماید. این مدرسه زمستانه، با هدف آموزش در حوزه مالکیت فکری و به طور خاص پتنت، در مورخ سوم لغایت پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌گردد. اهداف مورد نظر در این دوره سه روزه، آشنایی مخاطبین با مالکیت فکری با تأکید بر ثبت اختراع، آشنایی با مفاهیم ثبت اختراع برای کسانی که با این حوزه به صورت عملی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همچنین آموزش فرایند ثبت اختراع در ایران می‌باشد.

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت
۱۲ بهمن ۱۳۹۸

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت

دفتر ثبت اختراع اروپا، در راستای برنامه‌های تحقیقاتی آموزشی خود در خصوص نوآوری و پتنت، اقدام به انتشار نتایح اولیه نموده است. این نتایج که در قالب شش گزارش پژوهشی آماده گردیده، موضوعاتی همچون تأمین مالی نوآوری، انتقال دانش و فناوری، رهگیری اختراعات در بازار و روند رشد و توسعه فناوری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را هدف قرار داده است.

EPO
تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی
۷ بهمن ۱۳۹۸

تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی

پنج دفتر بزرگ مالکیت فکری، جلسه افتتاحیه کارگروه مشترک خود در زمینه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی را در برلین برگزار نمودند. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه، شناسایی حوزه‌هایی بود که در بهبود فرآیندهای ثبت اختراع، می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرند. علاوه بر این، به‌کارگیری الزامات ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع ایجاد شده توسط ماشین‌ها، از اهداف جانبی این کارگروه محسوب می‌شود.

EPO
کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو
۶ بهمن ۱۳۹۸

کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

electrek
گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!
۶ بهمن ۱۳۹۸

گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!

در راستای برنامه‌های آموزشی مخاطب‌محور آکادمی کانون پتنت ایران، در مورخ سوم بهمن‌ماه سال جاری، کارگاهی با تمرکز بر علائم تجاری برگزار گردید. این کارگاه که مطابق با برنامه منتشر شده در تقویم آموزشی زمستانه آکادمی کانون برگزار شد، دومین مورد از کارگاه‌های با عنوان «علامت تجاری» بود که شعار "کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید" را دنبال نموده و در تلاش است که شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای مختلف را، به ثبت علائم تجاری و استفاده از مزایای ناشی از آن، ترغیب نماید.