خودنمایی اپل در حوزه سلامت دیجیتال
۰۸ آبان ۱۳۹۸ خودنمایی اپل در حوزه سلامت دیجیتال

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که نام اپل را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت تلفن‌های همراه هوشمند نشنیده باشد. اکثر مردم یا از مشتریان این شرکت هستند و از محصولاتش اعم از «آیفون»، «مک‌بوک»، «آی‌پد» و ... استفاده می‌کنند و یا این‌که همه‌روزه خبرهایی از آخرین نوآوری‌ها و رقابت فزاینده اپل با شرکت‌هایی مانند سامسونگ می‌شنوند. اما این روند، فقط ظاهر ماجرا است. اپل برای حفظ پیشگامی، استراتژی نوآوری خود را به پیشرفت‌های فنی مستمر در صنعت تلفن همراه و یا لپ‌تاپ (نظیر آنچه در صفحات نمایش انعطاف‌پذیر در حال وقوع است) محدود ننموده و در تلاش برای ورود به بازارهایی جدید و کاملاً بکر است.

یکی از فرصت‌های بالقوه بازار که به شدت از سوی اپل مورد توجه واقع شده است، حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است که تا سال ۲۰۲۷ میلادی، به ارزشی بالغ بر ۳۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید. این بازار بزرگ و ارزشمند، سرمایه‌گذاری‌های گسترده اپل در توسعه قابلیت‌های بهداشتی و سلامت محصولات خود را به همراه داشته است؛ به‌طوری که تحلیلگران و کارشناسان حوزه بهداشت دیجیتال، این غول فناوری را دارای پتانسیل‌های بالقوه برای بدل شدن به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه سلامت می‌دانند. اما این پیشرفت خیره‌کننده، به این سادگی‌ها پدید نیامده است. نوآوری‌های پی‌درپی در حوزه سلامت دیجیتال و تلاش برای تجاری‌سازی آن‌ها است که اپل را صاحب موقعیتی پیشتاز نموده است. برای مثال، این شرکت به تازگی اقدام به ثبت پتنتی نموده که در آن، نوعی باند پارچه‌ای انعطاف‌پذیر و کششی برای رصد پارامترهای سلامت کاربر توصیف گردیده است. در این باند، سنسورهای مختلفی برای اندازه‌گیری فشار خون، ارزیابی تنفس و الکتروکاردیوگرافی یا «ECG» تعبیه شده که امکان ارتباط بی‌سیم با تجهیزات الکترونیک خارجی نظیر آیفون را فراهم می‌نماید. پارچه هوشمند یاد شده، قابلیت استفاده در هدبند، کلاه، لباس زیر، جوراب، شلوار و حتی کمربند را داشته و به این وسیله، امکان کنترل و اندازه‌گیری مستمر وضعیت سلامت فرد را فراهم می‌نماید. با توجه به قابل شستشو بودن این پارچه، حرکت جدی اپل برای توسعه و تجاری‌سازی لباس‌های هوشمند مبتنی بر آن، محتمل خواهد بود.

علاوه بر این پتنت که یک نوآوری بزرگ در زمینه لباس‌های هوشمند و ترکیب آن‌ها با سلامت دیجیتال محسوب می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های اپل، دریافت تأییدیه سازمان «FDA» برای حسگر «ECG» سری چهارم «Apple Watch» است که تجاری‌سازی این نوآوری را در مرحله پایانی قرار می‌دهد. سنسورهای تشخیص گازهای سمی، تکنیک‌های تشخیص فشار خون و تجزیه‌وتحلیل عرق بدن برای تعیین قند خون، از دیگر نوآوری‌هایی است که اپل در سال‌های اخیر بر آن‌ها متمرکز بوده است. این شرکت از سال ۲۰۱۵ میلادی، با ثبت پتنتی برای توصیف سنسورهایی که به مچ دست بسته می‌شود و در ادامه، به‌کارگیری مانیتور فشارخون در ساعت‌های هوشمند این شرکت، علاقه‌مندی خود به اندازه‌گیری فشار خون کاربران را ابراز نمود. اپل به تازگی نیز برای اندازه‌گیری فشار خون، یک تکنیک جدید توسعه داده که در آن، ترکیبی از دوربین جلوی آیفون، سنسورهای نور محیط و الکترود ویژه‌ای که برای این منظور توسعه یافته است، استفاده می‌گردد. تمامی این تلاش‌ها، به وضوح بیانگر استراتژی اپل برای ورود به بازار سلامت دیجیتال و تکرار تجربه موفق فروش آنلاین موسیقی از طریق «iTunes» است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.