خودنمایی اپل در حوزه سلامت دیجیتال
۰۸ آبان ۱۳۹۸

خودنمایی اپل در حوزه سلامت دیجیتال

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که نام اپل را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت تلفن‌های همراه هوشمند نشنیده باشد. اکثر مردم یا از مشتریان این شرکت هستند و از محصولاتش اعم از «آیفون»، «مک‌بوک»، «آی‌پد» و ... استفاده می‌کنند و یا این‌که همه‌روزه خبرهایی از آخرین نوآوری‌ها و رقابت فزاینده اپل با شرکت‌هایی مانند سامسونگ می‌شنوند. اما این روند، فقط ظاهر ماجرا است. اپل برای حفظ پیشگامی، استراتژی نوآوری خود را به پیشرفت‌های فنی مستمر در صنعت تلفن همراه و یا لپ‌تاپ (نظیر آنچه در صفحات نمایش انعطاف‌پذیر در حال وقوع است) محدود ننموده و در تلاش برای ورود به بازارهایی جدید و کاملاً بکر است.

یکی از فرصت‌های بالقوه بازار که به شدت از سوی اپل مورد توجه واقع شده است، حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است که تا سال ۲۰۲۷ میلادی، به ارزشی بالغ بر ۳۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید. این بازار بزرگ و ارزشمند، سرمایه‌گذاری‌های گسترده اپل در توسعه قابلیت‌های بهداشتی و سلامت محصولات خود را به همراه داشته است؛ به‌طوری که تحلیلگران و کارشناسان حوزه بهداشت دیجیتال، این غول فناوری را دارای پتانسیل‌های بالقوه برای بدل شدن به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه سلامت می‌دانند. اما این پیشرفت خیره‌کننده، به این سادگی‌ها پدید نیامده است. نوآوری‌های پی‌درپی در حوزه سلامت دیجیتال و تلاش برای تجاری‌سازی آن‌ها است که اپل را صاحب موقعیتی پیشتاز نموده است. برای مثال، این شرکت به تازگی اقدام به ثبت پتنتی نموده که در آن، نوعی باند پارچه‌ای انعطاف‌پذیر و کششی برای رصد پارامترهای سلامت کاربر توصیف گردیده است. در این باند، سنسورهای مختلفی برای اندازه‌گیری فشار خون، ارزیابی تنفس و الکتروکاردیوگرافی یا «ECG» تعبیه شده که امکان ارتباط بی‌سیم با تجهیزات الکترونیک خارجی نظیر آیفون را فراهم می‌نماید. پارچه هوشمند یاد شده، قابلیت استفاده در هدبند، کلاه، لباس زیر، جوراب، شلوار و حتی کمربند را داشته و به این وسیله، امکان کنترل و اندازه‌گیری مستمر وضعیت سلامت فرد را فراهم می‌نماید. با توجه به قابل شستشو بودن این پارچه، حرکت جدی اپل برای توسعه و تجاری‌سازی لباس‌های هوشمند مبتنی بر آن، محتمل خواهد بود.

علاوه بر این پتنت که یک نوآوری بزرگ در زمینه لباس‌های هوشمند و ترکیب آن‌ها با سلامت دیجیتال محسوب می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های اپل، دریافت تأییدیه سازمان «FDA» برای حسگر «ECG» سری چهارم «Apple Watch» است که تجاری‌سازی این نوآوری را در مرحله پایانی قرار می‌دهد. سنسورهای تشخیص گازهای سمی، تکنیک‌های تشخیص فشار خون و تجزیه‌وتحلیل عرق بدن برای تعیین قند خون، از دیگر نوآوری‌هایی است که اپل در سال‌های اخیر بر آن‌ها متمرکز بوده است. این شرکت از سال ۲۰۱۵ میلادی، با ثبت پتنتی برای توصیف سنسورهایی که به مچ دست بسته می‌شود و در ادامه، به‌کارگیری مانیتور فشارخون در ساعت‌های هوشمند این شرکت، علاقه‌مندی خود به اندازه‌گیری فشار خون کاربران را ابراز نمود. اپل به تازگی نیز برای اندازه‌گیری فشار خون، یک تکنیک جدید توسعه داده که در آن، ترکیبی از دوربین جلوی آیفون، سنسورهای نور محیط و الکترود ویژه‌ای که برای این منظور توسعه یافته است، استفاده می‌گردد. تمامی این تلاش‌ها، به وضوح بیانگر استراتژی اپل برای ورود به بازار سلامت دیجیتال و تکرار تجربه موفق فروش آنلاین موسیقی از طریق «iTunes» است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی

در راستای اعلان‌ قبلی آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص برگزاری یک دوره سه‌روزه با عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)»، به منظور در نظر گرفته شدن مسائل بهداشتی و همچنین مراعات حال شرکت‌کنندگان، موارد ویژه‌ای در دستورالعمل برگزاری این دوره قرار گرفته است. یکی از موارد در نظر گرفته شده برای این کمپ سه‌روزه که از مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری و با همکاری کانون پتنت ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌گردد، امکان استفاده از آن به صورت آنلاین و غیرحضوری است.

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه

محققین دانشگاه «Cornell»، روش جدیدی برای آماده‌سازی بستنی ابداع نموده‌اند که انقلاب بزرگی در این صنعت محسوب می‌شود. این فرآیند جدید، با استفاده از دی‌اکسید کربن تحت فشار، امکان تولید بستنی را در کمتر از چند ثانیه فراهم می‌نماید. به کمک این فناوری، امکان تولید و عرضه بستنی در محل فراهم شده و لزوم استفاده از زنجیره تأمینی شامل خنک‌کننده‌ها و یخچال‌ها و همچنین استفاده از مواد تثبیت‌کننده، به طور کامل رفع می‌شود.