خودنمایی اپل در حوزه سلامت دیجیتال
۰۸ آبان ۱۳۹۸

خودنمایی اپل در حوزه سلامت دیجیتال

شاید کمتر کسی را بتوان یافت که نام اپل را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت تلفن‌های همراه هوشمند نشنیده باشد. اکثر مردم یا از مشتریان این شرکت هستند و از محصولاتش اعم از «آیفون»، «مک‌بوک»، «آی‌پد» و ... استفاده می‌کنند و یا این‌که همه‌روزه خبرهایی از آخرین نوآوری‌ها و رقابت فزاینده اپل با شرکت‌هایی مانند سامسونگ می‌شنوند. اما این روند، فقط ظاهر ماجرا است. اپل برای حفظ پیشگامی، استراتژی نوآوری خود را به پیشرفت‌های فنی مستمر در صنعت تلفن همراه و یا لپ‌تاپ (نظیر آنچه در صفحات نمایش انعطاف‌پذیر در حال وقوع است) محدود ننموده و در تلاش برای ورود به بازارهایی جدید و کاملاً بکر است.

یکی از فرصت‌های بالقوه بازار که به شدت از سوی اپل مورد توجه واقع شده است، حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است که تا سال ۲۰۲۷ میلادی، به ارزشی بالغ بر ۳۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید. این بازار بزرگ و ارزشمند، سرمایه‌گذاری‌های گسترده اپل در توسعه قابلیت‌های بهداشتی و سلامت محصولات خود را به همراه داشته است؛ به‌طوری که تحلیلگران و کارشناسان حوزه بهداشت دیجیتال، این غول فناوری را دارای پتانسیل‌های بالقوه برای بدل شدن به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه سلامت می‌دانند. اما این پیشرفت خیره‌کننده، به این سادگی‌ها پدید نیامده است. نوآوری‌های پی‌درپی در حوزه سلامت دیجیتال و تلاش برای تجاری‌سازی آن‌ها است که اپل را صاحب موقعیتی پیشتاز نموده است. برای مثال، این شرکت به تازگی اقدام به ثبت پتنتی نموده که در آن، نوعی باند پارچه‌ای انعطاف‌پذیر و کششی برای رصد پارامترهای سلامت کاربر توصیف گردیده است. در این باند، سنسورهای مختلفی برای اندازه‌گیری فشار خون، ارزیابی تنفس و الکتروکاردیوگرافی یا «ECG» تعبیه شده که امکان ارتباط بی‌سیم با تجهیزات الکترونیک خارجی نظیر آیفون را فراهم می‌نماید. پارچه هوشمند یاد شده، قابلیت استفاده در هدبند، کلاه، لباس زیر، جوراب، شلوار و حتی کمربند را داشته و به این وسیله، امکان کنترل و اندازه‌گیری مستمر وضعیت سلامت فرد را فراهم می‌نماید. با توجه به قابل شستشو بودن این پارچه، حرکت جدی اپل برای توسعه و تجاری‌سازی لباس‌های هوشمند مبتنی بر آن، محتمل خواهد بود.

علاوه بر این پتنت که یک نوآوری بزرگ در زمینه لباس‌های هوشمند و ترکیب آن‌ها با سلامت دیجیتال محسوب می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های اپل، دریافت تأییدیه سازمان «FDA» برای حسگر «ECG» سری چهارم «Apple Watch» است که تجاری‌سازی این نوآوری را در مرحله پایانی قرار می‌دهد. سنسورهای تشخیص گازهای سمی، تکنیک‌های تشخیص فشار خون و تجزیه‌وتحلیل عرق بدن برای تعیین قند خون، از دیگر نوآوری‌هایی است که اپل در سال‌های اخیر بر آن‌ها متمرکز بوده است. این شرکت از سال ۲۰۱۵ میلادی، با ثبت پتنتی برای توصیف سنسورهایی که به مچ دست بسته می‌شود و در ادامه، به‌کارگیری مانیتور فشارخون در ساعت‌های هوشمند این شرکت، علاقه‌مندی خود به اندازه‌گیری فشار خون کاربران را ابراز نمود. اپل به تازگی نیز برای اندازه‌گیری فشار خون، یک تکنیک جدید توسعه داده که در آن، ترکیبی از دوربین جلوی آیفون، سنسورهای نور محیط و الکترود ویژه‌ای که برای این منظور توسعه یافته است، استفاده می‌گردد. تمامی این تلاش‌ها، به وضوح بیانگر استراتژی اپل برای ورود به بازار سلامت دیجیتال و تکرار تجربه موفق فروش آنلاین موسیقی از طریق «iTunes» است.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

واگذاری ۱۰ هزار پتنت «LG» به یک شرکت نوپای چینی
۶ تیر ۱۴۰۰

واگذاری ۱۰ هزار پتنت «LG» به یک شرکت نوپای چینی

شرکت کره‌ای «LG InnoTek» که در سال ۲۰۲۰ میلادی رسماً از بازار «LED» خارج شده بود، طی توافقنامه‌ای حدود ۱۰ هزار پتنت خود را به یک شرکت نوپای چینی واگذار نمود. واگذاری این تعداد پتنت به «سوژو لکین» که در ماه مارس سال جاری میلادی تأسیس شده، سؤالات زیادی را در خصوص این توافقنامه و استراتژی‌های این شرکت چینی ایجاد نموده است. برخی معتقدند که این شرکت، نه با تأکید بر بهره‌برداری از پتنت‌ها، بلکه در راستای استراتژی تملک فناوری در بازار آمریکا و سایر کشورها، اقدام به این خرید گسترده نموده است.