اختراع حوله‌ای جدید از سوی مخترع هفت ساله فنلاندی
۱۱ آبان ۱۳۹۸ اختراع حوله‌ای جدید از سوی مخترع هفت ساله فنلاندی

یک کودک هفت ساله فنلاندی، ایده‌ای جدید و خلاقانه ارائه نموده که تسهیل فرایند خشک کردن بدن پس از استحمام را به همراه دارد. در حوله جدید طراحی شده توسط این مخترع خردسال، نوارهایی جانبی در نظر گرفته شده که با قرار گرفتن بر روی شانه فرد، از افتادن حوله جلوگیری می‌کند؛ ایده‌ای بسیار ساده که مبتنی بر نیاز طراحی گردیده و می‌تواند آینده‌ای پردرآمد را نیز برای وی و خانواده‌اش به ارمغان آورد.

فنلاند کشوری اروپایی با هوایی نسبتاً سرد است؛ از همین رو، حمام بخار از محبوبیتی ویژه در بین مردم آن برخوردار است. بیش از دو میلیون حمام بخار فنلاندی در این کشور وجود دارد و طبیعی است که مسئله خشک کردن بدن پس از یک حمام لذت‌بخش، کمی دردسرساز خواهد بود. جیری لیندن «Jiri Linden» هفت ساله، در یکی از روزهای تابستان ۲۰۱۸، در حالی که از حمام بخار بیرون آمده و در حال خشک کردن خود با حوله بود، به مادرش گفت: «اگر این حوله نوارهایی در کنارش داشت، بسیار عالی می‌شد و دیگر پایین نمی‌افتاد». همین جمله کافی بود تا مادر کارآفرین وی، به نام کاتجا لیندن «Katja Linden»، بلافاصله با یکی از صاحبان مشاغل محلی تماس گرفته و ترتیب طراحی یک نمونه اولیه از حوله‌های مدنظر پسرش را بدهد. پس از مدت کوتاهی از این تماس و توسعه محصول از سوی جیری و مادرش، درخواستی نیز برای ثبت این اختراع به‌عنوان یک «یوتیلیتی مدل»، به دفتر ثبت اختراع فنلاند «PHR» ارائه گردید تا محافظت از این ایده جالب، به بهترین شکل صورت پذیرد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ثبت یوتیلیتی مدل در فنلاند، زمان کوتاه این فرآیند است که در مقایسه با زمان میانگین دو سال و نیمه ثبت پتنت در این کشور، یک مشخصه بسیار مثبت برای مخترعینی همچون جیری به حساب می‌آید.

نکته جالب اینجا است که شعار مخصوص جیری لیندن، تحت عنوان «The Towel That Stays On» یا «حوله‌ای که می‌ماند»، به همان راحتی شکل‌گیری ایده و توسعه آن، ایجاد شده است. محصول ابداعی، برای آقایان شامل یک حوله و بندهایی متصل به کمر است که از روی شانه‌های فرد عبور نموده و با توجه به قابلیت تنظیم بندها و حتی دور کمر، برای هر فرد با ابعاد و اندازه‌های گوناگون، قابل استفاده است. با در نظر گرفتن تغییرات ساده‌ای نمونه مشابه دیگری نیز برای خانم‌ها ارائه شده است.

شایان ذکر است که مردم در مواجهه با این محصول جالب، اولین حرفی که می‌زدند این بود که چطور ممکن است پیش از این چنین حوله‌ای اختراع نشده باشد. شاید نیاز باشد تا به دور از شلوغی‌های روزمره و هیاهوی زندگی مدرن فعلی، کمی بیشتر به فرزندان خود و خردسالان و نوجوانان بها دهیم، کاری که مادر جیری انجام داد و ثمره‌اش را با یک اختراع منحصربه‌فرد دید. توجه به پتانسیل‌های موجود در سنین پایین‌تر و ارزش نهادن به قوه تخیل، نوآوری و ابداع آن‌ها، یکی از آن مسائلی است که به صورت جدی توسط دولت‌ها و سیاست‌گذاران کشورهای مختلف مد نظر قرار گرفته است. نمونه‌های این موضوع، در کشورهایی همچون آمریکا با توجهی ویژه به مهدکودکی‌ها و یا ژاپن در دنبال نمودن استراتژی‌های جدید آموزش نحوه ثبت اختراع به کودکان و نوجوانان، به صورت مشهود دیده می‌شود.

گفتنی است، اگرچه فنلاند از نظر تعداد پتنت‌های به ثبت رسیده در زمره کشورهای برتر اروپایی قرار دارد، با این وجود طی یک دهه اخیر، با افت فاحش تعداد درخواست‌های ثبت اختراع مواجه شده و به رده پنجم کشورهای برتر اروپا سقوط نموده است. جورما هانسکی «Jorma Hanski»، مدیر «PRH»، با تأکید بر این روند نگران‌کننده اظهار می‌دارد: «واضح است که فنلاند از نظر سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، کمی از همتایان خود عقب مانده است. تعداد پتنت‌ها، یک معیار مناسب برای برآورده نمودن رفاه کشور محسوب می‌شود و این یک نشانه نگران‌کننده است که خود را در کاهش تعداد پتنت‌ها نشان داده است». شاید راهکار مقابله با این روند، کشاندن نوآوری و اختراع به مدارس باشد تا دانش آموزان باانگیزه و خلاق، با الهام گرفتن از امثال جیری، مخترعین آینده کشور را شکل دهند. لازم به ذکر است که فنلاند در آخرین گزارش شاخص جهانی نوآوری وایپو، «GII 2019»، در رده ششم کشورهای برتر قرار گرفته که بیانگر نوآوری موفق این کشور در سطوح مختلف است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.