تجاری‌سازی باتری‌های لیتیوم یونی حالت جامد تا سال ۲۰۲۵ میلادی
۱۳ آبان ۱۳۹۸

تجاری‌سازی باتری‌های لیتیوم یونی حالت جامد تا سال ۲۰۲۵ میلادی

سال‌های متمادی است که تمرکز بر روی توسعه باتری‌ها، به عنوان یکی از حوزه‌های تحقیقاتی خاص، در رده نخست توجه مخترعین، نوآوران و شرکت‌های فناور فعال در بخش انرژی قرار گرفته است. فارغ از اینکه از چه روش و فرایندی برای تأمین انرژی استفاده شود، مسئله ذخیره‌سازی انرژی، خود به عنوان یکی از نقاط حساس در مسیر استفاده از انرژی تولیدی به شمار می‌رود. در همین راستا است که بازیگرانی همچون تسلا، هرگز در این مسیر پا پس نکشیده و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را برای بهبود مستمر آن‌ها انجام می‌دهند.

در میان انواع باتری‌ها، باتری‌های لیتیوم یونی به عنوان یکی از مشهورترین دسته‌ها که کاربردهای متعددی نیز دارند، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته‌اند. باتری‌های لیتیوم یونی حالت جامد، یکی از مواردی است که به شدت مورد علاقه مراکز تحقیق‌وتوسعه شرکت‌های فناور بوده و پتنت‌های متعددی نیز در خصوص آن‌ها به ثبت رسیده است. بر اساس گزارش ارائه شده توسط «Research and Markets»، با عنوان «چشم‌انداز پتنت باتری‌های لیتیوم یونی حالت جامد»، روند ثبت و انتشار پتنت‌ها در این حوزه، حاکی از آن است که بیش از ۵۸۰۰ پتنت، متشکل از ۲۷۶۰ پتنت فامیلی، تنها برای الکترولیت‌های جامد باتری‌های لیتیوم یونی به ثبت رسیده است که در کنار ارزش فوق‌العاده این حوزه از فناوری، شدت رقابت بین بازیگران مختلف را نیز نشان می‌دهد.

تقریباً تمامی افراد علاقه‌مند به بازار گوشی‌های هوشمند و دنبال‌کنندگان حرفه‌ای محصولات جدید عرضه شده به بازار، تراژدی تلفن‌های هوشمند «Galaxy Note 7» را به یاد می‌آورند. محصولی مدرن و کاملاً نوآورانه (البته در زمان خود) که یک اشکال عمده در باتری‌های لیتیوم یونی را، به بدترین وجه ممکن نشان داد: «خطر ناشی از به‌کارگیری الکترولیت‌های مایع و قابل اشتعال». یک راهکار فنی برای افزایش ایمنی و رفع خطر یاد شده، جایگزینی الکترولیت‌های مایع با الکترولیت‌های حالت جامد است که امروزه به شدت از سوی شرکت‌هایی مانند «سامسونگ» دنبال می‌شود. البته بهبود عملکرد باتری، نیازمند پیشرفت‌های جدی‌تری است که آن‌ها را می‌توان در سه محور بهبود عملکرد الکترولیت‌های جامد، رابط بین الکترود و الکترولیت و نیز فرآیندهای تولید و مونتاژ سازگار با تولید صنعتی (مقیاس انبوه) خلاصه نمود. گزارش تحلیل پتنت منتشر شده، شواهدی عرضه نموده که شرکت‌های فعال در این حوزه، مدعی تجاری‌سازی الکترولیت‌های جامد تا سال ۲۰۲۵ هستند که البته روند افزایشی ثبت اختراعات نیز، این موضوع را تا حدی تأیید می‌کند.

بدون شک، توجه به این صنعت ویژه و البته با آینده درخشان، با مطرح شدن سؤالات فراوانی همراه است: کدام الکترولیت جامد امیدوارکننده‌ترین عملکرد را نشان می‌دهد؟ جدیدترین تحولات فناورانه برای مواد الکترولیت جامد چیست؟ چه کسی یا مجموعه‌ای در مواد الکترولیت جامد بهترین موقعیت «IP» را دارد؟ این‌ها پرسش‌هایی است که یک تحلیل پتنت دقیق، به‌عنوان مکملی برای تحقیقات بازار، می‌تواند به آن‌ها پاسخ گوید. برای مثال، بررسی متقاضیان ثبت اختراع در تحلیل پتنت مذکور، ما را به بیش از ۱۱۴۰ شرکت درگیر در حوزه الکترولیت‌های جامد راهنمایی می‌کند که از مشهورترین آن‌ها، می‌توان به شرکت ژاپنی «Fujitsu» و برندهای مشهور تلفن همراه «هوآوی» و «سامسونگ» اشاره نمود.

لازم به ذکر است که یکی از مخترعین برگزیده دفتر ثبت اختراع اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز، «اکیرا یوشینو» بوده که برای ایده باتری لیتیوم یونی، موفق به اخذ جایزه مذکور گردید. این دانشمند ژاپنی، پدر باتری لیتیوم یونی محسوب شده و تغییر و تکامل باتری‌های فوق، به کمک تلاش‌های مستمر وی میسر شده است. باتری‌های قابل شارژ ابداعی وی، تقریباً ۵ میلیارد گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های الکتریکی را شارژ می‌کنند. در همین راستا جایزه مخترع برتر اروپا، برای چندین دهه تلاش یوشینو به منظور بهبود و توسعه باتری‌های لیتیوم یونی، به وی اعطا شده است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.