تجاری‌سازی باتری‌های لیتیوم یونی حالت جامد تا سال ۲۰۲۵ میلادی
۱۳ آبان ۱۳۹۸ تجاری‌سازی باتری‌های لیتیوم یونی حالت جامد تا سال ۲۰۲۵ میلادی

سال‌های متمادی است که تمرکز بر روی توسعه باتری‌ها، به عنوان یکی از حوزه‌های تحقیقاتی خاص، در رده نخست توجه مخترعین، نوآوران و شرکت‌های فناور فعال در بخش انرژی قرار گرفته است. فارغ از اینکه از چه روش و فرایندی برای تأمین انرژی استفاده شود، مسئله ذخیره‌سازی انرژی، خود به عنوان یکی از نقاط حساس در مسیر استفاده از انرژی تولیدی به شمار می‌رود. در همین راستا است که بازیگرانی همچون تسلا، هرگز در این مسیر پا پس نکشیده و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را برای بهبود مستمر آن‌ها انجام می‌دهند.

در میان انواع باتری‌ها، باتری‌های لیتیوم یونی به عنوان یکی از مشهورترین دسته‌ها که کاربردهای متعددی نیز دارند، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته‌اند. باتری‌های لیتیوم یونی حالت جامد، یکی از مواردی است که به شدت مورد علاقه مراکز تحقیق‌وتوسعه شرکت‌های فناور بوده و پتنت‌های متعددی نیز در خصوص آن‌ها به ثبت رسیده است. بر اساس گزارش ارائه شده توسط «Research and Markets»، با عنوان «چشم‌انداز پتنت باتری‌های لیتیوم یونی حالت جامد»، روند ثبت و انتشار پتنت‌ها در این حوزه، حاکی از آن است که بیش از ۵۸۰۰ پتنت، متشکل از ۲۷۶۰ پتنت فامیلی، تنها برای الکترولیت‌های جامد باتری‌های لیتیوم یونی به ثبت رسیده است که در کنار ارزش فوق‌العاده این حوزه از فناوری، شدت رقابت بین بازیگران مختلف را نیز نشان می‌دهد.

تقریباً تمامی افراد علاقه‌مند به بازار گوشی‌های هوشمند و دنبال‌کنندگان حرفه‌ای محصولات جدید عرضه شده به بازار، تراژدی تلفن‌های هوشمند «Galaxy Note 7» را به یاد می‌آورند. محصولی مدرن و کاملاً نوآورانه (البته در زمان خود) که یک اشکال عمده در باتری‌های لیتیوم یونی را، به بدترین وجه ممکن نشان داد: «خطر ناشی از به‌کارگیری الکترولیت‌های مایع و قابل اشتعال». یک راهکار فنی برای افزایش ایمنی و رفع خطر یاد شده، جایگزینی الکترولیت‌های مایع با الکترولیت‌های حالت جامد است که امروزه به شدت از سوی شرکت‌هایی مانند «سامسونگ» دنبال می‌شود. البته بهبود عملکرد باتری، نیازمند پیشرفت‌های جدی‌تری است که آن‌ها را می‌توان در سه محور بهبود عملکرد الکترولیت‌های جامد، رابط بین الکترود و الکترولیت و نیز فرآیندهای تولید و مونتاژ سازگار با تولید صنعتی (مقیاس انبوه) خلاصه نمود. گزارش تحلیل پتنت منتشر شده، شواهدی عرضه نموده که شرکت‌های فعال در این حوزه، مدعی تجاری‌سازی الکترولیت‌های جامد تا سال ۲۰۲۵ هستند که البته روند افزایشی ثبت اختراعات نیز، این موضوع را تا حدی تأیید می‌کند.

بدون شک، توجه به این صنعت ویژه و البته با آینده درخشان، با مطرح شدن سؤالات فراوانی همراه است: کدام الکترولیت جامد امیدوارکننده‌ترین عملکرد را نشان می‌دهد؟ جدیدترین تحولات فناورانه برای مواد الکترولیت جامد چیست؟ چه کسی یا مجموعه‌ای در مواد الکترولیت جامد بهترین موقعیت «IP» را دارد؟ این‌ها پرسش‌هایی است که یک تحلیل پتنت دقیق، به‌عنوان مکملی برای تحقیقات بازار، می‌تواند به آن‌ها پاسخ گوید. برای مثال، بررسی متقاضیان ثبت اختراع در تحلیل پتنت مذکور، ما را به بیش از ۱۱۴۰ شرکت درگیر در حوزه الکترولیت‌های جامد راهنمایی می‌کند که از مشهورترین آن‌ها، می‌توان به شرکت ژاپنی «Fujitsu» و برندهای مشهور تلفن همراه «هوآوی» و «سامسونگ» اشاره نمود.

لازم به ذکر است که یکی از مخترعین برگزیده دفتر ثبت اختراع اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز، «اکیرا یوشینو» بوده که برای ایده باتری لیتیوم یونی، موفق به اخذ جایزه مذکور گردید. این دانشمند ژاپنی، پدر باتری لیتیوم یونی محسوب شده و تغییر و تکامل باتری‌های فوق، به کمک تلاش‌های مستمر وی میسر شده است. باتری‌های قابل شارژ ابداعی وی، تقریباً ۵ میلیارد گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های الکتریکی را شارژ می‌کنند. در همین راستا جایزه مخترع برتر اروپا، برای چندین دهه تلاش یوشینو به منظور بهبود و توسعه باتری‌های لیتیوم یونی، به وی اعطا شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.