رهبری مطلق چین در پرونده‌های ثبت اختراع سال ۲۰۱۸
۱۴ آبان ۱۳۹۸ رهبری مطلق چین در پرونده‌های ثبت اختراع سال ۲۰۱۸

چین در ادامه روند صعودی و شتابان خود در زمینه نوآوری و ثبت اختراع، خود را در قامت رهبر جهانی ثبت اختراع معرفی نموده است. این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی، بالغ بر ۱.۵۴ میلیون پتنت به ثبت رسانیده که با سهمی ۴۶.۴ درصدی از کل پرونده‌های ثبت اختراع در سطح جهان، رکوردی جدید در این زمینه را از آن خود نموده است. به نظر می‌رسد که چین با اعتماد به این موتور محرکه و پیشران نوآوری، حرکت در مسیر توسعه و دستیابی به فناوری‌های کلیدی را در دستور کار خود قرار داده است.

بنا بر آخرین آمار سازمان جهانی مالکیت فکری از فعالیت‌های ثبت اختراع چین، تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده در این کشور نسبت به سال قبل، ۱۱.۶ درصد رشد داشته است. نکته جالب این‌که تعداد درخواست‌های ثبت اختراع چین، با مجموع درخواست‌های ثبت اختراع کشورهای جای گرفته در رده‌های دوم تا یازدهم برابر بوده و این نشان از فاصله بسیار زیاد این کشور با سایر رقبا دارد. طبق گزارش جدید وایپو، آمریکا با ۵۹۷۱۴۱ درخواست، در رده دوم قرار گرفته و کشورهای ژاپن، کره جنوبی و دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO»، به ترتیب با ۳۱۳۵۶۷، ۲۰۹۹۹۲ و ۱۷۴۳۹۷ درخواست، در رده‌های بعدی جای دارند.

«فرانسیس گری»، مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری، با استثنایی خواندن آمار ثبت اختراع چین اظهار داشت: «چین یک عامل کلیدی و مهم در رشد جهانی پرونده‌های «IP» در سال‌های اخیر بوده که این امر در سال ۲۰۱۸ نیز تکرار شده است». البته وی خاطرنشان ساخت که هنوز هم آمریکا بیشترین حمایت را از مخترعین و نوآورانش در خارج از کشور انجام می‌دهد؛ به‌طوری که تعداد درخواست‌های ثبت اختراع مخترعین فردی و شرکت‌های فناور آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور، در سال ۲۰۱۸ به حدود ۲۳۰۰۰۰ درخواست رسیده است. این در حالی است که آمار مشابه از چین، حاکی از کمتر بودن درخواست‌های ثبت اختراع مخترعین و نوآوران چینی در خارج از این کشور است (کمتر از یک‌سوم مخترعین آمریکایی).

نکته جالب دیگر، رتبه نخست شرکت هوآوی با ۳۳۶۹ درخواست ثبت اختراع در چین است که با توجه به اصطکاک‌های اخیر این شرکت با دولت آمریکا، تضاد جالبی را شکل داده است. این شرکت، از یک سبد پتنت بسیار متنوع و گسترده در بسیاری از کشورهای جهان و به‌ویژه آمریکا برخوردار بوده و پیشگامی در فناوری‌های کلیدی و نوظهوری همچون «5G»، موجب شده است تا دولت آمریکا کار دشوار و عملاً غیرممکنی برای بیرون گذاشتن هوآوی از بازی بزرگان فناوری در بازار این کشور داشته باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.