فناوری‌های دیجیتال در مرکز توجه کنفرانس اطلاعات پتنت
۱۸ آبان ۱۳۹۸ فناوری‌های دیجیتال در مرکز توجه کنفرانس اطلاعات پتنت

بیش از ۳۵۰ متخصص ثبت اختراع از ۴۵ کشور جهان، در بیست و نهمین کنفرانس اطلاعات پتنت دفتر ثبت اختراع اروپا گرد هم آمدند تا در مورد آخرین تحولات حوزه پتنت، به‌ویژه تأثیر فناوری‌های دیجیتال در جستجو و به‌کارگیری داده‌های ثبت اختراع، به بحث و تبادل نظر بپردازند. این رویداد، تحت عنوان «EPO Patent Information Conference 2019»، به میزبانی رومانی و در مورخ ۲۹ الی ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی، برگزار گردید.

این رویداد بزرگ که با همکاری دفتر اختراعات و علائم تجاری رومانی «OSIM» و دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO» برگزار گردید، سخنرانانی کلیدی داشت که از آن جمله، می‌توان به آنتونیو کامپینوس «António Campinos» مدیر دفتر ثبت اختراع اروپا، یونوت باربو «Ionuţ Barbu» مدیر دفتر اختراعات و علائم تجاری رومانی و آندره ایانکو «Andrei Iancu» مدیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا اشاره نمود.

در ابتدای این کنفرانس، «یونوت باربو» با اشاره به نقش اطلاعات پتنت در رشد و توسعه اقتصادی اظهار داشت: «اطلاعات پتنت، یک فاکتور اساسی در رشد اقتصادی بوده که با نقشی کلیدی در تقویت نوآوری و خلق دانش، از کاربران در زمینه ثبت درخواست‌هایی با کیفیت بالاتر، پشتیبانی به عمل می‌آورد».

«آندره ایانکو» نیز، در سخنان خود اثرات مالکیت فکری در انقلاب صنعتی بعدی را بسیار مهم دانست. وی افزود: «هوش مصنوعی، خودروهای خودران، فناوری‌های زیستی، داروهای پیشرفته و ارتباطات 5G، از جمله فناوری‌هایی هستند که شاید در گذشته هیچ یک از ما آن‌ها را متصور نمی‌شدیم. مالکیت فکری، یک نوآوری مستمر و همیشگی و با شتاب بسیار زیاد ایجاد می‌کند و از همین رو است که سیستم‌های مالکیت فکری ما، بایستی به اندازه کافی مستحکم و انعطاف‌پذیر بوده تا بتوانند چنین فناوری‌هایی را در بر بگیرند».

لازم به ذکر است که این کنفرانس، بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با اطلاعات پتنت در اروپا به حساب آمده و طی آن، ارائه‌دهندگان خدمات ثبت اختراع، به‌ویژه توسعه‌دهندگان پلتفرم‌ها و ابزارهای جستجوی پتنت، آخرین دستاوردهای خود را به کاربران مختلف، اعم از مخترعین فردی، صنایع حساس به پتنت و فعالان حوزه ثبت اختراع عرضه می‌کنند. با توجه به روند دیجیتال شدن حوزه‌های مختلف کسب‌وکار و نقش پررنگ فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و جستجوی معنایی در امر جستجو و به‌کارگیری اطلاعات پتنت، اغلب دفاتر ثبت اختراع ملی و بین‌المللی و همچنین شرکت‌های فعال در حوزه مالکیت فکری، به سمت استفاده از این فناوری‌ها حرکت نموده‌اند. تلاش‌های ادامه‌دار «USPTO» و تصمیمات اخیر نشست سالانه «IP5»، نمونه‌ای از این رویکرد است و حال به نظر می‌رسد که دفتر ثبت اختراع اروپا نیز، در حال حرکت در این مسیر است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day