ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران
۱۹ آبان ۱۳۹۸

ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران

بررسی عملکرد شرکت‌های فعال در حوزه وسایط نقلیه، حاکی از آن است که تلاش‌های همه جانبه برای توسعه و تکامل فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه، به صورتی جدی ادامه دارد. شرکت ریویان «Rivian» که در زمینه طراحی و توسعه انواع خودروهای الکتریکی فعالیت می‌نماید، در ادامه تلاش‌های فناورانه خود، راهکاری جدید برای کنترل فناوری هدایت خودکار ارائه نموده است. بنا بر این فناوری جدید، انتخاب حالت خودران، بر اساس برخی فاکتورهای از پیش مشخص شده، نظیر ایمنی جاده و شرایط کیفی راننده اتخاذ می‌گردد.

ریویان از شرکت‌های نوآور و پیشرو در توسعه خودروهای الکتریکی بوده که با کمک سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر شرکت‌هایی مانند فورد (مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار)، «Cox Automotive» (مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار) و آمازون (مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۹، تلاش برای توسعه فنی نسل جدید کامیون‌های برقی «SUV» خود را آغاز نموده است. با این حال، آینده صنعت خودرو در فناوری هدایت خودکار نهفته است و ریویان نیز بر این نکته واقف بوده که موفقیت پایدار در این صنعت، منوط به ورود به این فناوری و عقب نماندن از سایر رقبا است. پتنت اخیر این شرکت هم، دقیقاً همین رویکرد را نشان می‌دهد.

در این پتنت که در آوریل سال گذشته میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190315369» انتشار یافته است، نحوه کنترل یک وسیله نقلیه خودکار یا نیمه خودکار از سوی راننده توصیف شده است. از آنجاکه خودروهای خودران در حال رایج شدن بوده و استفاده نابجا از ویژگی‌های خودران یا نیمه خودران خودرو، ممکن است خطرات بسیاری به همراه داشته باشد، لذا این نیاز احساس می‌شود که روش‌های جدیدی برای کنترل این فناوری طراحی گردد. در همین خصوص، ریویان دست به کار شده و فناوری جدیدی را معرفی نموده که کنترل ساده‌تر انتقال از حالت خودران به غیرخودران و یا بالعکس را، بر اساس شرایط جاده و راننده امکان‌پذیر می‌نماید. برای مثال، در شرایطی که یک خودروی خودران به سادگی می‌تواند در یک بزرگراه به حرکت درآید، استفاده از این ویژگی در یک جاده غیر بزرگراهی، می‌تواند با خطراتی همراه گردد. راه‌حل ریویان این است که در وهله اول، خودرو تشخیص دهد که کاربر اصلی (راننده) کیست. در ادامه، بررسی شده که آیا راننده واجد شرایط برای فعال یا غیرفعال نمودن حالت خودران می‌باشد و همچنین آیا ویژگی خودران بودن با توجه به شرایط محیطی قابلیت فعال شدن دارد یا خیر.

گفتنی است که پتانسیل بالای فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه برای ایجاد انقلابی در صنعت حمل‌ونقل، شرکت‌های فناور فعال در حوزه‌های مختلف، اعم از خودروسازانی نظیر فورد، تویوتا و تسلا و همچنین فناوران مشهوری همچون اپل و سامسونگ را بر آن داشته تا منابع زیادی را برای شتاب دادن به توسعه این فناوری اختصاص دهند. البته بسیاری از فناوری‌های خودروهای خودران، از قبیل سیستم‌های کمکی راننده، کروز کنترل، سیستم شروع حرکت در سراشیبی و سربالایی، سیستم کمکی پارک خودرو، سیستم حرکت بین خطوط و ...، در خودروهای موجود در بازار استفاده شده و کارخانه‌های خودروسازی و شرکت‌های ارائه‌دهنده فناوری‌های هدایت خودکار، به‌طور مستمر در حال آزمایش خودروهای خودران در جاده‌ها و معابر عمومی هستند. در همین راستا، هزاران پتنت نیز برای محافظت از حقوق مالکیت فکری دستاوردهای حاصل در این حوزه به ثبت رسیده است. بنا بر گزارش دفتر ثبت اختراع اروپا، تعداد درخواست‌های ثبت پتنت در حوزه خودروهای خودران در سال ۲۰۱۷ میلادی، بالغ بر ۳۹۹۸ مورد بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۱ میلادی (۹۲۲ درخواست)، رشدی ۳۳۰ درصدی را تجربه نموده است. جالب اینجا است که این رشد حیرت‌انگیز، تقریباً بیست برابر نرخ رشد کل درخواست‌های ثبت اختراع «EPO» در دوره زمانی مشابه بوده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی
۳ خرداد ۱۳۹۹

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی

کانون پتنت ایران، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دوره‌ای سه‌روزه تحت عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)» را برگزار می‌نمایند. هدف از این کمپ که در مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، ایجاد فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری است، تا با مفاهیم اولیه این حوزه و نقش پتنت در حفاظت از فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی آن‌ها، آشنا شوند.

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!

کانون پتنت ایران، در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خود، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» نموده است. در این کارگاه که در مورخ ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، با اجزای پتنت آشنا شده و پس از مطالعه عملی یک پتنت، نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن را فرا می‌گیرید.

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، با هدف تسهیل ارتباط بین دارندگان حقوق پتنت‌ها و اخذکنندگان بالقوه مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم جدید نموده است. این پلتفرم جدید که «Patents 4 Partnerships» نام دارد، در گام ابتدایی در برگیرنده مجموعه‌ای از گواهی‌های ثبت اختراع و پرونده‌های انتشار یافته مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بوده که آن‌ها را برای واگذاری مجوز، در دسترس قرار داده است. البته این پلتفرم در آینده با توسعه‌هایی نیز همراه بوده و ممکن است حوزه‌های دیگری را نیز شامل شود.

USPTO
سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده

شرکت ژاپنی هوندا، سیستم کیسه هوای جدیدی برای خودروهای خود ابداع نموده که در عین توجه به ایمنی سرنشینان، به افراد حاضر در خارج از خودرو نیز توجهی ویژه دارد. سیستم ابداعی هوندا، ترکیبی از کیسه‌های هوا و حسگرهای خاصی است که در صورت هر گونه برخورد، شدت آسیب‌ها به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را کاهش می‌دهد. در این سیستم حفاظتی، حسگرها اندازه و فاصله شیء (مثلاً یک موتورسیکلت یا یک عابر پیاده) را اندازه‌گیری نموده و بر اساس اطلاعات دریافتی، کیسه هوای خارجی با سرعت کافی و در لحظه مناسب عمل می‌کند.

Ride Apart
حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد

اپل در ادامه تلاش‌های قبلی خود برای توسعه و تجاری‌سازی حلقه هوشمند «Apple Ring»، نوآوری جدیدی ارائه نموده است. این شرکت در پتنت جدید خود، بر نحوه کنترل دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون، با استفاده از حرکات از پیش تعریف شده دست متمرکز شده است. حلقه بی‌سیم، بر روی یک یا چند انگشت کاربر قرار گرفته و در پاسخ به تشخیص ورودی‌ها که می‌تواند یک حرکت خاص دست و یا حتی لمس حلقه از سوی کاربر باشد، دستورالعملی تعریف شده را به‌عنوان خروجی به اجرا در می‌آورد. این خروجی، نوعی ارتباط بی‌سیم با یک دستگاه الکترونیک خارجی است.

patentlyapple
تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری

اختلاف دو میلیارد دلاری «تسلا» و «نیکولا»، بر سر شباهت بخشی از فناوری‌های مورد استفاده در کامیون‌های تولیدی این دو شرکت، وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر آخرین رأی صادر شده در خصوص این دعوی بزرگ، درخواست تسلا مبنی بر رد اعتبار یکی از پتنت‌های نیکولا، تأیید نشده و همین موضوع، یک پیروزی اولیه برای نیکولا محسوب می‌گردد که این شرکت را یک گام دیگر تا دستیابی به ۲ میلیارد دلار خسارت نزدیک می‌نماید.

Auto Blog