ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران
۱۹ آبان ۱۳۹۸

ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران

بررسی عملکرد شرکت‌های فعال در حوزه وسایط نقلیه، حاکی از آن است که تلاش‌های همه جانبه برای توسعه و تکامل فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه، به صورتی جدی ادامه دارد. شرکت ریویان «Rivian» که در زمینه طراحی و توسعه انواع خودروهای الکتریکی فعالیت می‌نماید، در ادامه تلاش‌های فناورانه خود، راهکاری جدید برای کنترل فناوری هدایت خودکار ارائه نموده است. بنا بر این فناوری جدید، انتخاب حالت خودران، بر اساس برخی فاکتورهای از پیش مشخص شده، نظیر ایمنی جاده و شرایط کیفی راننده اتخاذ می‌گردد.

ریویان از شرکت‌های نوآور و پیشرو در توسعه خودروهای الکتریکی بوده که با کمک سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر شرکت‌هایی مانند فورد (مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار)، «Cox Automotive» (مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار) و آمازون (مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۹، تلاش برای توسعه فنی نسل جدید کامیون‌های برقی «SUV» خود را آغاز نموده است. با این حال، آینده صنعت خودرو در فناوری هدایت خودکار نهفته است و ریویان نیز بر این نکته واقف بوده که موفقیت پایدار در این صنعت، منوط به ورود به این فناوری و عقب نماندن از سایر رقبا است. پتنت اخیر این شرکت هم، دقیقاً همین رویکرد را نشان می‌دهد.

در این پتنت که در آوریل سال گذشته میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190315369» انتشار یافته است، نحوه کنترل یک وسیله نقلیه خودکار یا نیمه خودکار از سوی راننده توصیف شده است. از آنجاکه خودروهای خودران در حال رایج شدن بوده و استفاده نابجا از ویژگی‌های خودران یا نیمه خودران خودرو، ممکن است خطرات بسیاری به همراه داشته باشد، لذا این نیاز احساس می‌شود که روش‌های جدیدی برای کنترل این فناوری طراحی گردد. در همین خصوص، ریویان دست به کار شده و فناوری جدیدی را معرفی نموده که کنترل ساده‌تر انتقال از حالت خودران به غیرخودران و یا بالعکس را، بر اساس شرایط جاده و راننده امکان‌پذیر می‌نماید. برای مثال، در شرایطی که یک خودروی خودران به سادگی می‌تواند در یک بزرگراه به حرکت درآید، استفاده از این ویژگی در یک جاده غیر بزرگراهی، می‌تواند با خطراتی همراه گردد. راه‌حل ریویان این است که در وهله اول، خودرو تشخیص دهد که کاربر اصلی (راننده) کیست. در ادامه، بررسی شده که آیا راننده واجد شرایط برای فعال یا غیرفعال نمودن حالت خودران می‌باشد و همچنین آیا ویژگی خودران بودن با توجه به شرایط محیطی قابلیت فعال شدن دارد یا خیر.

گفتنی است که پتانسیل بالای فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه برای ایجاد انقلابی در صنعت حمل‌ونقل، شرکت‌های فناور فعال در حوزه‌های مختلف، اعم از خودروسازانی نظیر فورد، تویوتا و تسلا و همچنین فناوران مشهوری همچون اپل و سامسونگ را بر آن داشته تا منابع زیادی را برای شتاب دادن به توسعه این فناوری اختصاص دهند. البته بسیاری از فناوری‌های خودروهای خودران، از قبیل سیستم‌های کمکی راننده، کروز کنترل، سیستم شروع حرکت در سراشیبی و سربالایی، سیستم کمکی پارک خودرو، سیستم حرکت بین خطوط و ...، در خودروهای موجود در بازار استفاده شده و کارخانه‌های خودروسازی و شرکت‌های ارائه‌دهنده فناوری‌های هدایت خودکار، به‌طور مستمر در حال آزمایش خودروهای خودران در جاده‌ها و معابر عمومی هستند. در همین راستا، هزاران پتنت نیز برای محافظت از حقوق مالکیت فکری دستاوردهای حاصل در این حوزه به ثبت رسیده است. بنا بر گزارش دفتر ثبت اختراع اروپا، تعداد درخواست‌های ثبت پتنت در حوزه خودروهای خودران در سال ۲۰۱۷ میلادی، بالغ بر ۳۹۹۸ مورد بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۱ میلادی (۹۲۲ درخواست)، رشدی ۳۳۰ درصدی را تجربه نموده است. جالب اینجا است که این رشد حیرت‌انگیز، تقریباً بیست برابر نرخ رشد کل درخواست‌های ثبت اختراع «EPO» در دوره زمانی مشابه بوده است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

دوره خودخوان مالکیت فکری برای همه
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

دوره خودخوان مالکیت فکری برای همه

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به راه‌اندازی یک دوره خودخوان نموده که اقشار مختلف جامعه، اعم از کودکان و نوجوانان، تا مادران خانه‌دار و حتی افراد توانیاب را مورد توجه قرار داده است.

پیشگامان فناوری «mRNA»؛ نسل جدید واکسن‌ها و روش‌های درمانی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

پیشگامان فناوری «mRNA»؛ نسل جدید واکسن‌ها و روش‌های درمانی

با ظهور اپیدمی کووید-۱۹ و تلاش برای ساخت واکسن این بیماری، واژه جدیدی تحت عنوان «mRNA»، بر سر زبان‌ها افتاد. فناوری منحصربه‌فرد و پیشرفته‌ای که شاید واکسن کووید-۱۹، تنها سرآغازی برای کاربردهای فراگیر آن در حوزه‌های مختلف پزشکی و دارویی باشد. باشد. بررسی فعالیت‌های ثبت اختراع در این حوزه، نشان می‌دهد که در حال حاضر، سه شرکت مدرنا، بیوان‌تک و کیوروک، پیشگام توسعه این فناوری هستند.

دعوت به همکاری جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

دعوت به همکاری جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری

کانون پتنت ایران، جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از متقاضیان با رشته‌های تحصیلی الکترونیک (یک نفر)، مکانیک یا مکاترونیک (یک نفر) و مهندسی شیمی (دو نفر) دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

شکایت استارت‌آپ تاکسی هوایی لری پیج از رقیب قدرتمند خود
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

شکایت استارت‌آپ تاکسی هوایی لری پیج از رقیب قدرتمند خود

«ویسک» که یک استارت‌آپ فعال در حوزه توسعه و تجاری‌سازی تاکسی‌های هوایی است و بیشتر به عنوان استارت‌آپ لری پیج، بنیان‌گذار مشهور گوگل شناخته می‌شود، رقیب خود «آرچر» را به نقض پتنت و سرقت اسرار تجاری متهم نموده است. ویسک مدعی است که آرچر با جذب کارمندان این شرکت، هم اقدام به سرقت اسرار تجاری نموده و هم از اختراعات این شرکت در محصول جدید خود استفاده نموده است.

پیشگامی غول‌های فناوری آمریکا در حوزه محاسبات کوانتومی
۳۱ فروردین ۱۴۰۰

پیشگامی غول‌های فناوری آمریکا در حوزه محاسبات کوانتومی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مایکروسافت، غول نوستالژیک صنعت کامپیوتر، رهبری نوآوری در حوزه محاسبات کوانتومی را در دست گرفته است. پس از این شرکت که با ۴۲۵ درخواست ثبت اختراع در سال ۲۰۱۹ میلادی، در صدر فهرست متقاضیان برتر قرار دارد، «D Wave Systems» و «IBM» به ترتیب با ۳۰۷، ۲۹۶ درخواست، در تلاش برای رسیدن به این غول آمریکایی هستند.

تلاش برای طراحی و ساخت نخستین موتورسیکلت پرنده جهان
۳۰ فروردین ۱۴۰۰

تلاش برای طراحی و ساخت نخستین موتورسیکلت پرنده جهان

ثبت اختراع جدید «سوبارو»، حاکی از آن است که این خودروساز مشهور ژاپنی، در اندیشه طراحی و تولید نوعی موتورسیکلت پرنده با عملکردی مشابه با بالگردهای فعلی است.