ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران
۱۹ آبان ۱۳۹۸ ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران

بررسی عملکرد شرکت‌های فعال در حوزه وسایط نقلیه، حاکی از آن است که تلاش‌های همه جانبه برای توسعه و تکامل فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه، به صورتی جدی ادامه دارد. شرکت ریویان «Rivian» که در زمینه طراحی و توسعه انواع خودروهای الکتریکی فعالیت می‌نماید، در ادامه تلاش‌های فناورانه خود، راهکاری جدید برای کنترل فناوری هدایت خودکار ارائه نموده است. بنا بر این فناوری جدید، انتخاب حالت خودران، بر اساس برخی فاکتورهای از پیش مشخص شده، نظیر ایمنی جاده و شرایط کیفی راننده اتخاذ می‌گردد.

ریویان از شرکت‌های نوآور و پیشرو در توسعه خودروهای الکتریکی بوده که با کمک سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر شرکت‌هایی مانند فورد (مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار)، «Cox Automotive» (مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار) و آمازون (مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۹، تلاش برای توسعه فنی نسل جدید کامیون‌های برقی «SUV» خود را آغاز نموده است. با این حال، آینده صنعت خودرو در فناوری هدایت خودکار نهفته است و ریویان نیز بر این نکته واقف بوده که موفقیت پایدار در این صنعت، منوط به ورود به این فناوری و عقب نماندن از سایر رقبا است. پتنت اخیر این شرکت هم، دقیقاً همین رویکرد را نشان می‌دهد.

در این پتنت که در آوریل سال گذشته میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190315369» انتشار یافته است، نحوه کنترل یک وسیله نقلیه خودکار یا نیمه خودکار از سوی راننده توصیف شده است. از آنجاکه خودروهای خودران در حال رایج شدن بوده و استفاده نابجا از ویژگی‌های خودران یا نیمه خودران خودرو، ممکن است خطرات بسیاری به همراه داشته باشد، لذا این نیاز احساس می‌شود که روش‌های جدیدی برای کنترل این فناوری طراحی گردد. در همین خصوص، ریویان دست به کار شده و فناوری جدیدی را معرفی نموده که کنترل ساده‌تر انتقال از حالت خودران به غیرخودران و یا بالعکس را، بر اساس شرایط جاده و راننده امکان‌پذیر می‌نماید. برای مثال، در شرایطی که یک خودروی خودران به سادگی می‌تواند در یک بزرگراه به حرکت درآید، استفاده از این ویژگی در یک جاده غیر بزرگراهی، می‌تواند با خطراتی همراه گردد. راه‌حل ریویان این است که در وهله اول، خودرو تشخیص دهد که کاربر اصلی (راننده) کیست. در ادامه، بررسی شده که آیا راننده واجد شرایط برای فعال یا غیرفعال نمودن حالت خودران می‌باشد و همچنین آیا ویژگی خودران بودن با توجه به شرایط محیطی قابلیت فعال شدن دارد یا خیر.

گفتنی است که پتانسیل بالای فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه برای ایجاد انقلابی در صنعت حمل‌ونقل، شرکت‌های فناور فعال در حوزه‌های مختلف، اعم از خودروسازانی نظیر فورد، تویوتا و تسلا و همچنین فناوران مشهوری همچون اپل و سامسونگ را بر آن داشته تا منابع زیادی را برای شتاب دادن به توسعه این فناوری اختصاص دهند. البته بسیاری از فناوری‌های خودروهای خودران، از قبیل سیستم‌های کمکی راننده، کروز کنترل، سیستم شروع حرکت در سراشیبی و سربالایی، سیستم کمکی پارک خودرو، سیستم حرکت بین خطوط و ...، در خودروهای موجود در بازار استفاده شده و کارخانه‌های خودروسازی و شرکت‌های ارائه‌دهنده فناوری‌های هدایت خودکار، به‌طور مستمر در حال آزمایش خودروهای خودران در جاده‌ها و معابر عمومی هستند. در همین راستا، هزاران پتنت نیز برای محافظت از حقوق مالکیت فکری دستاوردهای حاصل در این حوزه به ثبت رسیده است. بنا بر گزارش دفتر ثبت اختراع اروپا، تعداد درخواست‌های ثبت پتنت در حوزه خودروهای خودران در سال ۲۰۱۷ میلادی، بالغ بر ۳۹۹۸ مورد بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۱ میلادی (۹۲۲ درخواست)، رشدی ۳۳۰ درصدی را تجربه نموده است. جالب اینجا است که این رشد حیرت‌انگیز، تقریباً بیست برابر نرخ رشد کل درخواست‌های ثبت اختراع «EPO» در دوره زمانی مشابه بوده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران
۱ مهر ۱۴۰۰

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در پاییز سال جاری، هشت مورد از پرمخاطب‌ترین رویدادهای خود را در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌نماید.

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱
۳۰ شهریور ۱۴۰۰

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱

سوئیس برای چندمین سال متوالی، در صدر فهرست نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفت. پس از سوئیس هم، کشورهای سوئد و آمریکا، رده‌های دوم و سوم بهترین عملکرد نوآوری را از آن خود نموده‌اند. بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر شده، ایران هم با عملکردی بهتر نسبت به سال گذشته میلادی، صعود هفت پله‌ای را تجربه نموده و در جایگاه ۶۰ام کشورهای نوآور جهان قرار گرفته است.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل
۲۹ شهریور ۱۴۰۰

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل

ثبت اختراعات جدید «دایسون»، حکایت از تمرکز جدی این شرکت بر روی مدل‌های جدیدی از ربات‌های خدماتی دارد. ربات‌های دایسون، قادر به پایین و بالا رفتن از پله‌ها بوده و می‌توانند آن‌ها را تمیز نمایند. در کنار طراحی نوآورانه و منحصربه‌فرد در نظر گرفته شده برای این ربات‌ها، قابلیت تعامل آن‌ها با سایر لوازم خانه، جابجایی لوازم، باز و بسته کردن کشوها و حتی قابلیت در دست گرفتن لیوان و خودکار، حکایت از ربات‌های همه فن حریفی دارد که تا پیش از این، فقط در فیلم‌های تخیلی هالیوودی دیده می‌شد.