ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران
۱۹ آبان ۱۳۹۸ ورود غول صنعت خودروهای الکتریکی به حوزه خودروهای خودران

بررسی عملکرد شرکت‌های فعال در حوزه وسایط نقلیه، حاکی از آن است که تلاش‌های همه جانبه برای توسعه و تکامل فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه، به صورتی جدی ادامه دارد. شرکت ریویان «Rivian» که در زمینه طراحی و توسعه انواع خودروهای الکتریکی فعالیت می‌نماید، در ادامه تلاش‌های فناورانه خود، راهکاری جدید برای کنترل فناوری هدایت خودکار ارائه نموده است. بنا بر این فناوری جدید، انتخاب حالت خودران، بر اساس برخی فاکتورهای از پیش مشخص شده، نظیر ایمنی جاده و شرایط کیفی راننده اتخاذ می‌گردد.

ریویان از شرکت‌های نوآور و پیشرو در توسعه خودروهای الکتریکی بوده که با کمک سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر شرکت‌هایی مانند فورد (مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار)، «Cox Automotive» (مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار) و آمازون (مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۹، تلاش برای توسعه فنی نسل جدید کامیون‌های برقی «SUV» خود را آغاز نموده است. با این حال، آینده صنعت خودرو در فناوری هدایت خودکار نهفته است و ریویان نیز بر این نکته واقف بوده که موفقیت پایدار در این صنعت، منوط به ورود به این فناوری و عقب نماندن از سایر رقبا است. پتنت اخیر این شرکت هم، دقیقاً همین رویکرد را نشان می‌دهد.

در این پتنت که در آوریل سال گذشته میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US20190315369» انتشار یافته است، نحوه کنترل یک وسیله نقلیه خودکار یا نیمه خودکار از سوی راننده توصیف شده است. از آنجاکه خودروهای خودران در حال رایج شدن بوده و استفاده نابجا از ویژگی‌های خودران یا نیمه خودران خودرو، ممکن است خطرات بسیاری به همراه داشته باشد، لذا این نیاز احساس می‌شود که روش‌های جدیدی برای کنترل این فناوری طراحی گردد. در همین خصوص، ریویان دست به کار شده و فناوری جدیدی را معرفی نموده که کنترل ساده‌تر انتقال از حالت خودران به غیرخودران و یا بالعکس را، بر اساس شرایط جاده و راننده امکان‌پذیر می‌نماید. برای مثال، در شرایطی که یک خودروی خودران به سادگی می‌تواند در یک بزرگراه به حرکت درآید، استفاده از این ویژگی در یک جاده غیر بزرگراهی، می‌تواند با خطراتی همراه گردد. راه‌حل ریویان این است که در وهله اول، خودرو تشخیص دهد که کاربر اصلی (راننده) کیست. در ادامه، بررسی شده که آیا راننده واجد شرایط برای فعال یا غیرفعال نمودن حالت خودران می‌باشد و همچنین آیا ویژگی خودران بودن با توجه به شرایط محیطی قابلیت فعال شدن دارد یا خیر.

گفتنی است که پتانسیل بالای فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه برای ایجاد انقلابی در صنعت حمل‌ونقل، شرکت‌های فناور فعال در حوزه‌های مختلف، اعم از خودروسازانی نظیر فورد، تویوتا و تسلا و همچنین فناوران مشهوری همچون اپل و سامسونگ را بر آن داشته تا منابع زیادی را برای شتاب دادن به توسعه این فناوری اختصاص دهند. البته بسیاری از فناوری‌های خودروهای خودران، از قبیل سیستم‌های کمکی راننده، کروز کنترل، سیستم شروع حرکت در سراشیبی و سربالایی، سیستم کمکی پارک خودرو، سیستم حرکت بین خطوط و ...، در خودروهای موجود در بازار استفاده شده و کارخانه‌های خودروسازی و شرکت‌های ارائه‌دهنده فناوری‌های هدایت خودکار، به‌طور مستمر در حال آزمایش خودروهای خودران در جاده‌ها و معابر عمومی هستند. در همین راستا، هزاران پتنت نیز برای محافظت از حقوق مالکیت فکری دستاوردهای حاصل در این حوزه به ثبت رسیده است. بنا بر گزارش دفتر ثبت اختراع اروپا، تعداد درخواست‌های ثبت پتنت در حوزه خودروهای خودران در سال ۲۰۱۷ میلادی، بالغ بر ۳۹۹۸ مورد بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۱ میلادی (۹۲۲ درخواست)، رشدی ۳۳۰ درصدی را تجربه نموده است. جالب اینجا است که این رشد حیرت‌انگیز، تقریباً بیست برابر نرخ رشد کل درخواست‌های ثبت اختراع «EPO» در دوره زمانی مشابه بوده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day