به چالش کشیده شدن اسکچرز از سوی نایک
۲۰ آبان ۱۳۹۸ به چالش کشیده شدن اسکچرز از سوی نایک

شرکت مشهور «نایک»، در ادامه اقدامات حقوقی خود علیه رقیب قدرتمندش اسکچرز «Skechers»، این شرکت را به نقض پتنت متهم نموده است. بنا بر این شکایت که در پنج سال گذشته پنجمین اقدام حقوقی نایک علیه اسکچرز به حساب می‌آید، ادعا شده که دو مدل از کفش‌های ورزشی این شرکت، به نام‌های «Skech-Air Jumpin’ Dots» و «Mega Shoes»، فناوری پتنت شده نایک را نقض نموده است. نایک مدعی شده که در این کفش‌ها، از فناوری منحصربه‌فرد این شرکت برای پر کردن حفره‌های موجود در کفش‌ها استفاده شده که با توجه به عدم اخذ مجوز بهره‌برداری، نقض حقوق انحصاری این شرکت محسوب می‌شود.

در طی چند سال اخیر، اقدامات تهاجمی نایک علیه اسکچرز، توجهات بسیاری را به خود جلب نموده است. تا پیش از شکایت جدید، نایک در چهار شکایت پیشین خود که به علائم تجاری، پتنت‌های طراحی و یوتیلیتی پتنت‌ها مربوط بوده است، اسکچرز را در گوشه رینگ قرار داده بود. البته توجه به این نکته شایان ذکر است که در صنعت مد، ادعاهای مرتبط با کپی محصولات، کاملاً رایج است؛ با این وجود، موضع نایک به دلیل تهاجمی بودن بیش از حد و همچنین نوع ادعاهایی که دنبال می‌کند، بسیار جالب بوده و پیگیری بیش از پیش فعالان این حوزه را در بر داشته است. به گفته یکی از فعالان حوزه ثبت اختراع به نام زاچاری سیلبرشر «Zachary Silbersher»، نایک نه تنها از علائم تجاری و پتنت‌های طراحی به‌عنوان گزینه‌های رایج در صنعت مد استفاده می‌نماید، بلکه برای حفاظت از نوآوری‌های خود، از یوتیلیتی پتنت‌ها و ادعای نقض آن‌ها نیز به خوبی استفاده می‌کند، امری که در این صنعت بسیار نادر است. برخلاف پتنت‌های طراحی که ویژگی‌های زیبایی‌شناختی محصول را تحت حفاظت قرار می‌دهند، یوتیلیتی پتنت‌ها اجزای کارکردی را هدف قرار داده و از همین رو، فنی‌تر می‌باشند.

این‌گونه به نظر می‌رسد که نایک در تلاش برای معرفی خود به‌عنوان یک شرکت فناور، به جای یک تولیدکننده صرف کفش است و در این راه، از هیچ تلاشی ولو ورود به پرونده‌های حقوقی سخت و پیچیده مالکیت فکری، فروگذار نمی‌کند. این استراتژی، با وضعیت فعلی نایک کاملاً تطابق دارد. در سال گذشته میلادی، این شرکت بالغ بر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه اپلیکیشن خود و پلتفرم عضویت «NikePlus» انجام داده و با تمرکز بر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و ثبت درخواست یک نشان تجاری برای شبکه رمزنگاری انحصاری خود به نام «Cryptokicks»، در تلاش برای ارتقاء قابلیت‌های دیجیتال خود است. ثبت اختراعات متعدد برای کفش‌ها و لباس‌های خود تمیزشونده، لباس‌های آموزش یوگا و سایر فناوری‌های جدید و همچنین شکایت از رقبایی همچون اسکچرز و پوما، تنها یک پیام دارد: نایک به نوآوری و فناوری اهمیت داده و در حفاظت از دارایی‌های فکری خود، بسیار جدی است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day