به چالش کشیده شدن اسکچرز از سوی نایک
۲۰ آبان ۱۳۹۸

به چالش کشیده شدن اسکچرز از سوی نایک

شرکت مشهور «نایک»، در ادامه اقدامات حقوقی خود علیه رقیب قدرتمندش اسکچرز «Skechers»، این شرکت را به نقض پتنت متهم نموده است. بنا بر این شکایت که در پنج سال گذشته پنجمین اقدام حقوقی نایک علیه اسکچرز به حساب می‌آید، ادعا شده که دو مدل از کفش‌های ورزشی این شرکت، به نام‌های «Skech-Air Jumpin’ Dots» و «Mega Shoes»، فناوری پتنت شده نایک را نقض نموده است. نایک مدعی شده که در این کفش‌ها، از فناوری منحصربه‌فرد این شرکت برای پر کردن حفره‌های موجود در کفش‌ها استفاده شده که با توجه به عدم اخذ مجوز بهره‌برداری، نقض حقوق انحصاری این شرکت محسوب می‌شود.

در طی چند سال اخیر، اقدامات تهاجمی نایک علیه اسکچرز، توجهات بسیاری را به خود جلب نموده است. تا پیش از شکایت جدید، نایک در چهار شکایت پیشین خود که به علائم تجاری، پتنت‌های طراحی و یوتیلیتی پتنت‌ها مربوط بوده است، اسکچرز را در گوشه رینگ قرار داده بود. البته توجه به این نکته شایان ذکر است که در صنعت مد، ادعاهای مرتبط با کپی محصولات، کاملاً رایج است؛ با این وجود، موضع نایک به دلیل تهاجمی بودن بیش از حد و همچنین نوع ادعاهایی که دنبال می‌کند، بسیار جالب بوده و پیگیری بیش از پیش فعالان این حوزه را در بر داشته است. به گفته یکی از فعالان حوزه ثبت اختراع به نام زاچاری سیلبرشر «Zachary Silbersher»، نایک نه تنها از علائم تجاری و پتنت‌های طراحی به‌عنوان گزینه‌های رایج در صنعت مد استفاده می‌نماید، بلکه برای حفاظت از نوآوری‌های خود، از یوتیلیتی پتنت‌ها و ادعای نقض آن‌ها نیز به خوبی استفاده می‌کند، امری که در این صنعت بسیار نادر است. برخلاف پتنت‌های طراحی که ویژگی‌های زیبایی‌شناختی محصول را تحت حفاظت قرار می‌دهند، یوتیلیتی پتنت‌ها اجزای کارکردی را هدف قرار داده و از همین رو، فنی‌تر می‌باشند.

این‌گونه به نظر می‌رسد که نایک در تلاش برای معرفی خود به‌عنوان یک شرکت فناور، به جای یک تولیدکننده صرف کفش است و در این راه، از هیچ تلاشی ولو ورود به پرونده‌های حقوقی سخت و پیچیده مالکیت فکری، فروگذار نمی‌کند. این استراتژی، با وضعیت فعلی نایک کاملاً تطابق دارد. در سال گذشته میلادی، این شرکت بالغ بر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه اپلیکیشن خود و پلتفرم عضویت «NikePlus» انجام داده و با تمرکز بر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و ثبت درخواست یک نشان تجاری برای شبکه رمزنگاری انحصاری خود به نام «Cryptokicks»، در تلاش برای ارتقاء قابلیت‌های دیجیتال خود است. ثبت اختراعات متعدد برای کفش‌ها و لباس‌های خود تمیزشونده، لباس‌های آموزش یوگا و سایر فناوری‌های جدید و همچنین شکایت از رقبایی همچون اسکچرز و پوما، تنها یک پیام دارد: نایک به نوآوری و فناوری اهمیت داده و در حفاظت از دارایی‌های فکری خود، بسیار جدی است.

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.