ورود مایکروسافت به رقابت فزاینده غول‌های فناوری در بازار البسه هوشمند
۲۱ آبان ۱۳۹۸ ورود مایکروسافت به رقابت فزاینده غول‌های فناوری در بازار البسه هوشمند

رصد فعالیت‌های ثبت اختراع مایکروسافت، حاکی از آن است که این شرکت نیز به جمع توسعه‌دهندگان فناوری پارچه‌های هوشمند و علاقه‌مندان به این بازار نوظهور، پیوسته است. در حالی که به نظر می‌رسد گوگل به‌عنوان بازیگر اصلی و از پیشگامان این بازار جذاب، تا حدی فعالیت‌های خود را کمتر نموده است، تلاش‌های مستمر اپل و ورود مایکروسافت به این حوزه، می‌تواند معادلات فعلی را با تغییرات قابل توجهی همراه سازد.

پارچه‌ها و البسه هوشمند، یکی از حوزه‌های دانشی و فناورانه است که در طی سال‌های اخیر، بسیاری از برندهای بزرگ کسب‌وکار، نظیر گوگل، اپل و نایک را به خود جلب نموده است. با توجه به پتانسیل‌های بالای پیش‌بینی شده برای این بازار، شرکت‌های فناور مختلف، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در این حوزه نموده و هر روز در حال آزمایش ایده‌های جدید هستند. در این راستا، بدیهی است که محافظت از محصولات و نوآوری‌های جدید از طریق سیستم پتنت، یک اولویت مهم برای بازیگران این صنعت به شمار رفته و به همین دلیل، بررسی پتنت‌های موجود در خصوص البسه هوشمند، اطلاعات درخوری را در مورد شرکت‌های درگیر در این حوزه ارائه می‌نماید. علاوه بر این، با استفاده از پتنت‌ها و درخواست‌های ثبت اختراع شرکت‌ها، می‌توان حوزه‌های مورد توجه و روند پیشرفت‌های صورت گرفته توسط آن‌ها را رصد نمود. برای مثال، گوگل در سال ۲۰۱۷ میلادی، اقدام به ثبت پتنتی با موضوع «پوشاک تعاملی» نمود که در آن، نوعی ژاکت جین با آستین‌های پارچه‌ای هوشمند و دارای کنترل لمسی را توصیف می‌کرد. این فناوری که ذیل پروژه جکوارد و با همکاری شرکت «Levi Strauss» توسعه یافته، عملاً گوگل را به یک بازیگر پیشرو در حوزه لباس‌های هوشمند بدل نموده است.

جالب اینجا است که فعالیت‌های مستمر گوگل و سرمایه‌گذاری این غول فناور در زمینه پارچه‌ها و البسه هوشمند، انگیزه‌ای برای ورود دیگر شرکت‌های قدرتمند دره سیلیکون به این حوزه بوده است، به‌طوری که اخبار متعددی نیز، از نوآوری‌های اپل در این حوزه به گوش می‌رسد. به عنوان مثال، این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی، پتنتی با موضوع پارچه‌های هوشمند به ثبت رسانید که می‌تواند محصولات آتی اپل، از جمله مک‌بوک، ساعت‌های هوشمند و حتی «Apple TV Remote» را تحت تأثیر قرار دهد. این شرکت، همچنین ایده‌ای جالب برای دستکش‌های با قابلیت سنجش نیرو و فشار عرضه نموده که در آن، از بافته شدن مدارات الکترونیکی در میان بافت پارچه، صحبت به میان می‌آید. تمامی این موارد، حاکی از عزم جدی اپل برای ورود به بازار البسه هوشمند است.

با این تفاصیل و در حالی‌که به نظر می‌رسد که فعالیت‌های اخیر گوگل در این حوزه کمتر شده، یک رقیب جدید و جدی به بازار لباس‌های هوشمند ورود نموده است. پتنت جدید مایکروسافت که در آوریل سال گذشته میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190327832» انتشار یافته است، یک نمونه از ساختار و بافت پارچه‌ای هوشمند را توصیف نموده که در آن، مدارهای الکترونیکی در بین نخ‌های معمول توزیع شده‌اند. چیدمان متفاوت، منحصربه‌فرد و انعطاف‌پذیر این نخ‌ها، اجازه می‌دهد تا پارچه‌هایی هوشمند و متناسب با کاربردهای مختلف، ایجاد گردد.

به نظر می‌رسد که ایده جدید مایکروسافت، تشابهات فراوانی با ایده اپل برای تعبیه مدارهای الکترونیکی در بافت پارچه داشته باشد. باید منتظر نشست و سرانجام این رقابت هیجان‌انگیز و آینده بازار لباس‌های هوشمند را مشاهده نمود. انتظاری جذاب، با محصولاتی عجیب و منحصربه‌فرد که زندگی بشر را بیش از پیش به سوی دیجیتالی شدن پیش خواهد برد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day