تلاش قابل تحسین اکوادور برای بهبود فرایندهای ثبت اختراع
۲۲ آبان ۱۳۹۸ تلاش قابل تحسین اکوادور برای بهبود فرایندهای ثبت اختراع

کشورهای مختلف، به تناسب وضعیت و جایگاه خود در اقتصاد، دانش، نوآوری و تجارت جهانی، رویکردهای متفاوتی نسبت به حقوق مالکیت فکری نشان داده و بر این اساس، سیاست‌‌گذاری‌های ویژه‌ای را برای دستیابی به وضعیت ایده‌آل اتخاذ می‌نمایند. اکوادور یکی از کشورهایی است که به منظور تسهیل فرایند ثبت اختراع، در تلاش برای ایجاد تعامل بیشتر با کشورهای همسایه و دفاتر ثبت اختراع آن‌ها می‌باشد. در همین راستا، این کشور به زودی به منظور تسریع فرآیند اداری ارزیابی درخواست‌ها و کاهش هزینه‌های مربوطه، از مزایای ویژه «شاهراه پیگیری ثبت اختراع» یا به اختصار «PPH»، استفاده خواهد نمود. البته اکوادور از سال ۲۰۱۶ میلادی، در یک برنامه آزمایشی «PPH» مشارکت داشته که بنا به دلایل مختلف، در اجرای آن موفقیتی حاصل نشده است. با این وجود، به نظر می‌رسد که با تغییر رویکرد دولت این کشور و اتخاذ سیاست‌های ملایم‌تر در ارتباط با بازار و نیز پیوستن به ائتلاف پاسیفیک، برنامه آزمایشی جدید «PPH» نیز به زودی فعال گردد.

شاهراه پیگیری ثبت اختراع یا «PPH»، برنامه‌ای است که متقاضیان ثبت اختراع، می‌توانند از طریق آن تقاضای ارزیابی و پیگیری سریع‌تر درخواست‌های خود در یک دفتر ثبت اختراع را، مبتنی بر نتایج ارزیابی‌های قبلی در یکی دیگر از دفاتر عضو این برنامه، ارائه نمایند. این ابزار که به‌طور فزاینده‌ای در میان دفاتر ثبت اختراع کشورهای مختلف جهان به اجرا درآمده است، ضرورت ارزیابی‌های مجدد مرتبط با الزامات پتنت شدن یک درخواست در تمامی دفاتر مورد نظر متقاضی را تا حدی رفع می‌کند. با این کار، بازه زمانی ثبت تا اعطای گواهی، کاهش یافته و به تناسب آن، هزینه‌های مربوطه نیز به صورت قابل توجهی تقلیل می‌یابد، امری که به شدت مورد توجه مخترعین و متقاضیان ثبت اختراع قرار دارد. از دیگر مزایای جانبی «PPH»، می‌توان به کاهش نفرات متخصص مورد نیاز برای ارزیابی درخواست‌ها، هماهنگ‌سازی نتایج بین دفاتر و کاهش تناقضات در تصمیمات اتخاذ شده اشاره نمود که علاوه بر علاقه‌مندی متقاضیان، رغبت بیشتر خود دفاتر را هم به همراه دارد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، دفاتر ثبت اختراع کشورهای کلمبیا، پرو، شیلی و مکزیک، یک توافق‌نامه همکاری سه‌ساله با موضوع «PPH» امضا کردند که می‌توانست تقویت نوآوری در منطقه و رشد اقتصادی را در پی داشته باشد. در کنار این توافقنامه، دستورالعمل‌هایی برای اجرای آزمایشی «PPH» در چند دفتر ثبت اختراع ملی، شامل اکوادور، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، پاراگوئه، اروگوئه و پرو تنظیم گردید که برای تسریع ارزیابی‌ها، نتایج ارزیابی‌های ارائه شده در دفاتر ملی برزیل و شیلی مدنظر قرار می‌گرفت.

علیرغم امضای توافق‌نامه‌های فوق، تاکنون اکوادور به دلایل زیادی «PPH» را در نظام ثبت اختراع خود به اجرا در نیاورده است که مهم‌ترین این عوامل، عدم اجرای دستورالعمل‌های عملیاتی این برنامه آزمایشی، تغییرات ساختاری دفتر مالکیت فکری اکوادور و عدم تأیید هزینه‌های لازم برای این فرآیند توسط نهادهای مختلف دولتی بوده است. با این حال، پیوستن به اتحاد پاسیفیک و قصد دولت این کشور برای انعقاد قراردادهای تجارت آزاد با برخی از شرکای تجاری خود از یک‌سو و نیاز به تغییرات ساختاری در نهادهای دولتی از جمله دفاتر مالکیت فکری این کشور از سوی دیگر، اجرای قریب‌الوقوع «PPH» را محتمل ساخته است.

گفتنی است، بنا بر آخرین گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری از وضعیت نوآوری در جهان، «GII 2019»، اکوادور در رده ۹۹ کشورهای نوآور جهان و در دو پله پایین‌تر از سال ۲۰۱۸ قرار گرفته است. کمترین امتیاز این کشور، مربوط به فاکتور نهادها و مؤسسات است که با «۴۴.۷» امتیاز، در رده ۱۲۵ کشورهای جهان جای دارد. این امر، به خوبی اشکالات ساختاری و نهادی این کشور در حوزه مالکیت فکری و ناتوانی در همکاری‌های ثبت اختراع با دیگر کشورها را نشان می‌دهد. با توجه به محدودیت منابع و هزینه‌های بالای اصلاح نظام ثبت اختراع، «PPH» یک ابزار کارآمد برای صرفه‌جویی در منابع و کاهش هزینه، هم برای متقاضیان و هم دفتر ثبت اختراع اکوادور است که می‌تواند روند طولانی رسیدگی به درخواست‌های ثبت شده را تسریع نماید. 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day