پتنت‌های اروپایی و نقش کلیدی آن‌ها در تجاری‌سازی اختراعات
۲۵ آبان ۱۳۹۸

پتنت‌های اروپایی و نقش کلیدی آن‌ها در تجاری‌سازی اختراعات

تحقیقات صورت گرفته توسط دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO»، حاکی از آن است که ثبت اختراع، نقشی کلیدی در تجاری‌سازی اختراعات و نوآوری‌های شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی دارد. بنا بر گزارش این نهاد که به تازگی انتشار یافته است، شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی، عمدتاً به منظور محافظت از اختراعات بالقوه خود، به ثبت پتنت در «EPO» تکیه نموده و تقریباً دو سوم از این دستاوردها، مورد بهره‌برداری تجاری نیز قرار می‌گیرند.

این گزارش که با عنوان «موفقیت اختراعات در بازار: تجاری‌سازی پتنت و SMEهای اروپایی» انتشار یافته است، با مصاحبه و بررسی بالغ بر ۱۱۴۰ شرکت کوچک و متوسط اروپایی در نیمه اول سال جاری میلادی، نکات ارزنده فراوانی را در خود جای داده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های کوچک و متوسط، در روند نوآوری‌های خود، وابستگی به نسبت زیادی به شرکای داخلی یا خارجی دارند. بنا بر آمار، نیمی از اختراعات تجاری‌سازی شده که تحت حفاظت یک پرونده ثبت اختراع اروپایی یا یک پتنت گرنت شده اروپایی قرار دارند، در همکاری با یک شریک خارجی توسعه یافته که اغلب از یکی دیگر از کشورهای اروپایی است. در این میان، همکاری مشترک و شرکت‌های زایشی، از مهم‌ترین اشکال این مشارکت‌های فناورانه به حساب می‌آید.

آمار فوق، خود گویای این مطلب است که شرکت‌های کوچک و متوسط، به دلیل محدودیت در منابع، از مشارکت‌های فناورانه برای ورود به بازارهای جدید و یا به اشتراک گذاشتن بار مالی نوآوری استفاده می‌کنند. بدیهی است که سیستم پتنت و گواهی‌های ثبت اختراع که حقوق انحصاری را برای این شرکت‌های با بنیه ضعیف‌تر فراهم می‌نماید، می‌تواند ابزاری بسیار کارآمد در شکل‌دهی این مشارکت‌ها و استفاده از منافع و مزایای همکاری بین شرکا محسوب گردد.

پرسشی که در این میان مطرح می‌باشد، این است که این شرکت‌ها اساساً چه نیازی به چنین مشارکت‌هایی دارند. در پاسخ به این پرسش کلیدی که انگیزه اصلی شرکت‌های کوچک و متوسط از ورود به این همکاری‌های فناورانه را دنبال می‌نماید، می‌توان به «افزایش درآمدها» و «دسترسی به بازار» اشاره نمود. پس از این دو فاکتور که با ۸۵ و ۷۳ درصد آرا، در صدر عوامل انگیزشی «SME»ها قرار گرفته‌اند، «نوآوری مشترک» با 56 درصد، «برون‌سپاری تولید» با ۴۲ درصد و «رفع و رجوع تخلفات» با ۳۲ درصد، بیشترین همپوشانی را بین شرکت‌های مختلف بررسی شده دارا می‌باشد. لازم به ذکر است که بهره‌برداری مشترک از اختراعات با شرکای خارجی، به «SME»ها امکان می‌دهد تا از منابع در اختیار شرکای خود استفاده نموده و عملاً در طی فرآیند همکاری، قابلیت‌های فناورانه خود را بهبود بخشند.

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در گزارش «EPO»، چالش‌های مرتبط با همکاری‌های بین‌المللی است. این گزارش، خاطرنشان می‌سازد که «SME»هایی که به دنبال شرکای بین‌المللی هستند، برای حمایت از تلاش‌های تجاری‌سازی خود، با چالش‌های جدی مواجه‌اند که از آن جمله، می‌توان به دسترسی محدود به تخصص و دانش «IP»، منابع مالی و همچنین ارتباطات تجاری اشاره نمود.

گفتنی است که شرکت‌های کوچک و متوسط، در حدود ۹۹ درصد از کل کسب‌وکارها در اتحادیه اروپا را شامل می‌شوند و در ۵۷ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا، نقش دارند. همین عامل، موجب شده است تا اتحادیه اروپا توجهی ویژه به این دسته از کسب‌وکارها و چگونگی رشد و توسعه هر چه بیشتر آن‌ها داشته باشد. در یکی از گزارش‌های اخیر «EPO»، چنین نتیجه گرفته شده که مالکیت فکری، یکی از فاکتورهای کلیدی و اثرگذار بر رشد شرکت‌های کوچک و متوسط بوده و می‌تواند احتمال رشد شرکت‌ها را تا ۲۱ درصد افزایش دهد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.