سیستم نورپردازی منحصربه‌فرد اپل برای خودروی تیتان
۲۷ آبان ۱۳۹۸ سیستم نورپردازی منحصربه‌فرد اپل برای خودروی تیتان

ایده جدید و خلاقانه اپل برای سیستم‌های روشنایی خودرو، می‌تواند از نقطه نظر زیبایی‌شناختی و ایمنی، محصول این شرکت را به یک وسیله نقلیه پیشگام در مقایسه با محصولات رقبا بدل نماید. گواهی ثبت اختراع جدیدی که اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به اپل اعطا نموده است، حاکی از آن است که این شرکت در تلاش برای توسعه و تجاری‌سازی استفاده از یک سیستم روشنایی جدید در فضاهای داخلی خودرو است که در آن، مجموعه‌ای از لنزها، «LED»ها و فیبرهای نوری، در صندلی‌ها و درب‌ها تعبیه شده و می‌تواند کاربردهای چندگانه و متنوعی داشته باشد.

تلاش‌های مداوم اپل برای توسعه و بهبود پروژه بلندپروازانه خودروی خود که از آن تحت عنوان تیتان «Titan» یاد می‌شود، طیف وسیعی از حوزه‌ها، اعم از سیستم‌های فنی، ملاحظات ایمنی و حتی چگونگی شکل ظاهری داخل و خارج خودرو را در بر می‌گیرد. از سوی دیگر، گمانه‌زنی‌ها پیرامون این خودرو، هر روز بیشتر شده و انتشار پتنت‌های جدید اپل هم، به این موضوع دامن می‌زند. یکی از آخرین نمونه‌ها، پتنتی با موضوع «سیستم روشنایی خودرو» است که به توضیح و تفسیر استفاده از روشی نوین برای روشنایی در فضای داخلی خودرو و کاربردهای مرتبط با آن می‌پردازد. بنا بر اسناد این پتنت که در سپتامبر ۲۰۱۶ به ثبت رسیده و گواهی آن به تازگی و تحت شماره «US10464476» صادر گردیده است، حداکثر تعامل مسافران و راننده‌ها با وسیله نقلیه، در فضای داخلی خودرو به وقوع می‌پیوندد و لذا نیاز است تا به طراحی این بخش از خودرو، توجه بیشتری اختصاص داده شود.

البته رویکرد اپل برای استفاده از سیستم روشنایی جدید در داخل خودرو، تنها توجه به اهداف تزئینی و زیبایی‌شناختی نبوده و در کنار این مهم، اهداف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مؤثر را نیز دنبال می‌نماید. اپل معتقد است که سیستم فوق باید از انعطاف کافی برخوردار بوده و در همین راستا، پیشنهاد می‌کند که فضای داخلی خودرو، بایستی به روش‌های غافلگیرانه‌ای روشن شده تا اثر مناسب را بر روی سرنشین داشته باشد. به عنوان مثال، دیودهای تابشی تعبیه شده در صندلی، می‌تواند بستن کمربند ایمنی را به فرد یادآور شده و یا این‌که به سرنشینان اطلاع دهد که چگونه می‌توانند موقعیت صندلی خود را برای ایمنی و یا راحتی بیشتر، تغییر دهند. با این‌که سیستم‌های روشنایی بکار گرفته شده در داشبورد و سقف خودروهای فعلی نیز، در مقایسه با محصولات قدیمی‌تر دارای نوآوری‌های زیادی هستند، اما استفاده از صندلی‌های نورانی و یا درب‌های چشمک‌زن، ایده‌ای است که تنها از فناور خلاقی همچون اپل بر می‌آید. با این وجود، باید منتظر رونمایی از خودروی تیتان نشست تا سرانجام این فناوری فانتزی و جالب را دریافت.

گفتنی است، اطلاعات چندانی در مورد طرح‌های فعلی اپل برای پروژه تیتان وجود ندارد؛ با این وجود، با توجه به رصدهای صورت گرفته از پتنت‌های منتشر شده این شرکت، این‌چنین به نظر می‌رسد که اپل در حال کار کردن روی یک خودرو کاملاً منحصربه‌فرد است که در فاصله سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی، آماده عرضه به بازار خواهد بود. در همین راستا، اپل قابلیت‌های متعددی، همچون سقف شیشه‌ای متحرک، سیستم تنظیمات دینامیکی صندلی، استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ایمن‌سازی رانندگی و همچنین بهره گرفتن از واقعیت مجازی را، برای این پروژه نسبتاً محرمانه و اعجاب‌برانگیز خود، در نظر گرفته است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.