ساخت مستندی در خصوص تأثیرات باجگیران پتنت بر کارآفرینان
۲۸ آبان ۱۳۹۸ ساخت مستندی در خصوص تأثیرات باجگیران پتنت بر کارآفرینان

فعالیت‌های باجگیران پتنت «Patent Trolls» و باج‌خواهی آن‌ها از کارآفرینان و نوآوران واقعی، یکی از موضوعاتی است که توجه جدی سیاست‌گذاران، مخترعین و شرکت‌های فناور را به خود جلب نموده است. باجگیران پتنت اگرچه در فرآیند اختراع و نوآوری دخیل نیستند، اما با تملک پتنت‌ها و طرح دعاوی جنجالی و پر سروصدا علیه کارآفرینان و به‌ویژه آن‌هایی که منابع محدودی برای ورود به این پرونده‌های پرهزینه دارند، به دنبال کسب درآمدهای فضایی می‌باشند.

باجگیران پتنت برای ادامه سوءاستفاده‌های خود از قوانین حفاظت از حقوق مالکیت فکری، زد و بندهای فراوانی انجام می‌دهند و با وجودی که دادگاه‌های پتنت و سیاست‌گذاران از یک سو و شرکت‌های فناور از سوی دیگر، مواضع سرسختانه‌ای در مقابل آن‌ها اتخاذ می‌کنند، باز هم اقدامات سوء آن‌ها ادامه دارد. در واکنش به این مسئله روبه‌رشد و مشکل‌ساز برای کارآفرینان، یک کارآفرین خلاق طی اقدامی بسیار جالب، بخشی از چالش‌ها و مشکلاتی که پتنت‌ترول‌ها برای کارآفرینان ایجاد می‌کنند را مستند نموده است. آستین میر «Austin Meyer»، کارآفرین آمریکایی و فیلم‌ساز فعلی، مستندی تأثیرگذار با عنوان «The Patent Scam» ساخته که مسئله تأثیر منفی دعاوی مالکیت فکری بر روی کارآفرینان را به خوبی نشان می‌دهد. این مستند، به مصاحبه با کارآفرینانی پرداخته که زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌ها تحت تأثیر این دعاوی قرار گرفته است. آستین میر امیدوار است که مستند تهیه شده، بتواند درد و رنج ناشی از اقدامات باجگیران پتنت را برای فناوران و نوآوران واقعی به تصویر کشیده و سیاست‌گذاران را اقناع نموده تا در حمایت از کارآفرینی، اقدامات جدی‌تری صورت دهند.

گفتنی است که آستین میر با تمرکز بر ایده توسعه و بهبود برنامه‌های شبیه‌ساز پرواز، یک برنامه بسیار موفق شبیه‌ساز با نام «X-Plane» عرضه نمود. در ادامه، باجگیران پتنت با ثبت شکایتی مبنی بر نقض پتنت، به سراغ وی آمده و پیشنهاد دادند که با دریافت ۵۰ هزار دلار، پرونده علیه وی را مختومه نمایند. جالب اینجاست که آستین میر بالغ بر ده برابر این مبلغ (۵۰۰ هزار دلار) را صرف پیگیری شکایت و به زعم خودش یک «کار درست» نمود و در ادامه نیز با ساخت فیلم مذکور، یک افشاگری بزرگ از روند فعالیت‌های باجگیران پتنت ارائه نمود. در پایان این فیلم که با شرکت ۱۴ تن از قربانیان باجگیران پتنت (از جمله خود آستین میر) ساخته شده است، از کنگره آمریکا درخواست شده تا برای محافظت از کارآفرینان و نوآوران آمریکایی در برابر ترول‌ها، اقدامات جدی‌تری انجام دهند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day