برگزاری کارگاه آموزشی شکار فرصت‌های تجاری‌سازی به کمک پتنت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۰۴ آذر ۱۳۹۸ برگزاری کارگاه آموزشی شکار فرصت‌های تجاری‌سازی به کمک پتنت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

به همت اداره کل ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «آموزش ثبت اختراع پیشرفته-شکار فرصت‌های تجاری‌‌سازی به کمک پتنت»، با حضور بیش از ۳۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی, کارشناسان و دانشجویان، در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار گردید.

این کارگاه تئوری/ عملی، با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان با مباحث مربوط به مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، روش‌های جستجوی اختراعات، چگونگی ثبت داخلی و خارجی اختراع و همچنین تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها در حوزه مالکیت فکری و ثبت اختراع، با حضور آقای دکتر «مهرداد خانلرخانی»، به عنوان مدرس مورد تأیید کانون پتنت ایران، برگزار گردید.

ثبت اختراع برای اشخاص حقوقی و شرکت‌های دانش‌بنیان و یا فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای مشابه، از جایگاه حائز اهمیتی برخوردار است. در صورتی‌که در نتیجه فعالیت‌های دانشگاهی، یک دستاورد فنی قابل ثبت به دست آمده باشد، برای تبدیل آن به یک فناوری قابل عرضه در بازارهای هدف، ثبت اختراع امری الزامی و بسیار مهم خواهد بود. باید توجه داشت که ثبت اختراع، یک ابزار تجاری برای حفاظت از دارایی‌های فکری بوده و نباید به آن صرفاً به عنوان یک ابزار علمی برای نشان دادن سطح علمی صاحبانش، اتکا نمود. در همین راستا، برگزاری این قبیل کارگاه‌ها، می‌تواند در افزایش سطح آگاهی شرکت‌کنندگان مؤثر بوده و کمک شایانی را به جامعه علمی، پژوهشی و در نهایت اقتصاد کشور، به همراه داشته باشد.

 عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل معرفی انواع مختلف پتنت‌ها، شرایط احراز پتنت (شرط نوآوری، گام ابتکاری، کاربرد صنعتی) و معرفی بخش‌های مختلف متن اختراع بود. مبانی جستجو و تحلیل پتنت، از دیگر رئوس مطالب مورد بحث بود که روز دوم کارگاه، به آن اختصاص یافت. جستجوی اختراع یا جستجوی بین المللی پتنت، اولین اقدامی است که یک نوآور بعد از این‌که ایده اولیه یک محصول جدید به ذهن وی خطور نمود، باید در دستور کار خود قرار دهد. اهمیت این موضوع بدان جهت است که از انجام تحقیقات تکراری جلوگیری نموده و ارزش افزوده قابل توجهی را برای متقاضیان ثبت اختراع به همراه خواهد داشت.

برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه توسط مدرس محترم مطرح گردید، عبارتند از:

  • بررسی  متن و قوانین  ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا، در خصوص شرایط احراز پتنت؛
  • بررسی موردی شرط "بدیهی نبودن".
  • بررسی ساختار ادعاها.

از جمله نکات مطرح در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر حمایت ۹۰ درصدی از ثبت اختراعات خارجی، معرفی پرتال، قوانین و آئین‌نامه‌های کانون و همچنین حمایت از برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اشاره نمود.

در پایان کارگاه نیز، میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان نسبت به مباحث مطرح شده در خصوص ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی، مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از رضایت قابل توجه شرکت‌کنندگان نسبت به موارد مطرح شده از سوی مدرس بود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.