پیشگامی قابل توجه چین در حوزه بلاک‌چین؛ سه برابر جلوتر از آمریکا
۰۹ آذر ۱۳۹۸ پیشگامی قابل توجه چین در حوزه بلاک‌چین؛ سه برابر جلوتر از آمریکا

در راستای افزایش توجهات به فناوری بلاک‌چین و نگاه ویژه دولت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف به این فناوری، کشورهای مختلف و در رأس آن‌ها آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان، در تلاش برای پیشی گرفتن از یکدیگر هستند. در میان این حجم قابل توجه از تلاش‌های هدفمند و استراتژیک، شواهد حاکی از آن است که چین، گوی سبقت را در زمینه تعداد درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین، از دیگر کشورها ربوده است.

بنا بر آمار ارائه شده توسط شرکت ژاپنی «Astamuse»، طی سال‌های اخیر نرخ افزایش درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین، قابل توجه بوده و از آن تحت عنوان انفجار نوآوری‌های بلاک‌چینی یاد می‌شود. لازم به ذکر است که مجموع پرونده‌های ثبت اختراع در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی، برابر با ۱۲۰۰۰ پرونده بوده است. در این میان در طی یک دهه مذکور، فعالان حوزه بلاک‌چین در چین، در حدود ۷۶۰۰ درخواست به ثبت رسانیده‌اند که تقریباً سه برابر درخواست‌های آمریکایی‌ها و حدود ۶۰ درصد از کل درخواست‌ها را تشکیل می‌دهد.

پس از چین و آمریکا نیز، کره جنوبی با ۱۱۵۰ درخواست و ژاپن با ۳۸۰ درخواست، در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. گفتنی است که بنا بر آمار ارائه شده، چین در سال ۲۰۱۶ میلادی موفق به پشت سر گذاشتن آمریکا و قرار گرفتن در صدر فهرست دارندگان پتنت‌های مرتبط با بلاک‌چین شده است.

از منظر کسب‌وکارهای فعال در توسعه فناوری بلاک‌چین، «Alibaba» که غول تجارت الکترونیک چین است، با ۵۱۲ درخواست، در صدر شرکت‌های متقاضی ثبت پتنت‌های بلاک‌چینی قرار دارد. شرکت انگلیسی «nChain» با ۴۶۸ درخواست و شرکت مشهور «IBM» با ۲۴۸ درخواست، در رده‌های بعدی جای دارند.

لازم به ذکر است، فناوری بلاک‌چین که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین اختراع پس از اینترنت یاد می‌شود، در ابتدا به‌عنوان بستر اصلی توسعه ارزهای دیجیتال، نظیر بیت‌کوین ظاهر گردید؛ اما به مرور و با آشنایی بیشتر شرکت‌های فناور با پتانسیل‌های این فناوری ارزشمند، کاربردهای متنوعی از آن توسعه و عرضه شده است. برای مثال، والمارت در رقابتی تنگاتنگ با آمازون، برای توسعه سیستم‌های تحویل سفارشات پهپادی، نوعی سیستم تحویل مبتنی بر بلاک‌چین توسعه داده که می‌تواند هماهنگی و کارایی پهپادها را به شدت افزایش دهد. سکه دیجیتال والمارت، از دیگر مصادیق سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینه بلاک‌چین است که به تبعیت از دیگر شرکت‌های مشهور نظیر نایک و فیسبوک، پروژه توسعه ارز دیجیتال انحصاری خود را کلید زده است. علاوه بر این،فناوری بلاک‌چین کاربرد فراوانی در تقویت حفاظت از حقوق مالکیت فکری داشته و حتی «فرانسیس گری»، مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری، در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام داده، صراحتاً از این فناوری به‌عنوان فرصتی برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری نام برده است.

بدیهی است، نوآوری‌های این‌چنینی که در سایه رقابت فزاینده بین شرکت‌های مختلف ظهور می‌یابند، نیازمند حفاظت‌های قوی و همه‌جانبه می‌باشند. یکی از وکلای ثبت اختراع در این زمینه می‌گوید: «افراد فعال در حوزه بلاک‌چین که از پوشش سیستم پتنت برخوردار نیستند، در کسب‌وکار خود با موانعی عمده مواجه می‌شوند. آن‌ها فرصت اعطای مجوزهای متقابل و بهره‌مندی از سایر نوآوری‌ها و همچنین فرصت درآمدزایی از نوآوری‌های خود را از دست می‌دهند». با توجه به رشد فعلی بازار جهانی محصولات بلاک‌چین (ارزش این بازار در سال ۲۰۲۳ به بیش از شش برابر ارزش فعلی خواهد رسید)، انتظار ورود بازیگران جدید، اعم از شرکت‌ها و مؤسسات مالی و نیز سایر فناوران و نوآوران به این حوزه، دور از دسترس نخواهد بود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day