همکاری‌های گسترده اپل و اینتل؛ مشتی محکم بر انحصارخواهی کوالکام
۱۱ آذر ۱۳۹۸ همکاری‌های گسترده اپل و اینتل؛ مشتی محکم بر انحصارخواهی کوالکام

گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل در قالب موافقت‌نامه‌های بهره‌برداری از پتنت، به همکاری‌های فناورانه خود با شرکت اینتل ادامه می‌دهد. تابستان امسال، اپل یک قرارداد یک میلیارد دلاری، با غول تراشه‌های کامپیوتری آمریکا به امضاء رسانید که بر اساس آن، فناوری مودم هوشمند اینتل، تحت تملک اپل قرار می‌گرفت. به موازات جنگ حقوقی اپل با کوآلکام، این فناوری که عرضه مودم نسل ۵ اپل را به شدت تسریع می‌کرد، به یک فناوری حیاتی برای این شرکت مبدل گردید و با سرعت گرفتن معامله مذکور، اینتل رسماً اعلام نمود که بازار مودم نسل ۵ را رها خواهد کرد.

گفتنی است که در حال حاضر، اپل مالک تعداد زیادی از پتنت‌های ضروری استاندارد «SEP» در حوزه سلولار بوده و انتظار می‌رود که مشابه با هر سازمان دیگری که مالک این قبیل پتنت‌ها است، بر اساس یک شرایط منصفانه، منطقی و بدون تبعیض، برای واگذاری امتیاز بهره‌برداری از این حقوق مالکیت فکری ارزشمند، اقدام نماید، چیزی که بر اساس بیانیه جدید اپل، به زودی به واقعیت خواهد پیوست. این بیانیه، تمامی فراز و نشیب‌های چند سال اخیر در دعوی حقوقی گسترده اپل و کوآلکام را زنده می‌کند. اگرچه اپل این پرونده و اختلاف با کوآلکام را فیصله داده و حتی قراردادهای تأمین تراشه و اعطای مجوز بلندمدت جدیدی را با این شرکت به امضا رسانیده است، اما هنوز هم به نظر می‌رسد که اختلاف‌نظر این دو شرکت در ارتباط با مبانی قراردادهای صدور مجوز، پایان نیافته و دیدگاه‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد.

اپل معتقد است زمانی که شرکت‌ها از قدرت خود استفاده نموده تا رقابت را از طریق اعطای مجوزهای گزینشی پتنت یا اعطای مجوزهای تبعیض‌آمیز، به سمت و سویی خاص ببرند، مشکلات فراوانی به بار می‌آید. شکایت اولیه اپل در اوایل سال ۲۰۱۷ نیز، دقیقاً بر همین نکته تأکید داشت. اپل ادعا می‌کرد که این اعطای مجوزها از سوی کوالکام، ضد رقابتی بوده و در شرایط منصفانه‌ای اعطا نمی‌شوند. در حال حاضر و با وجود حل‌وفصل این شکایت، اپل بر این باور است که بازار از نبود یک تبعیت پایدار به اصول اعطای مجوز منصفانه، منطقی و غیر تبعیض‌آمیز، مخصوصاً در ارتباط با استانداردهای سلولار، رنج می‌برد و به همین دلیل، پس از تملک قسمت اعظمی از کسب‌وکار مودم گوشی‌های هوشمند اینتل که شامل تعداد زیادی از پتنت‌های ضروری استاندارد است، خود را متعهد به قوانین حقوقی در حال تغییر دانسته تا اعطای مجوز پتنت‌های ضروری استاندارد را به شکلی منصفانه، منطقی و غیر تبعیض‌آمیز، بهبود بخشد.

نکته دیگری که اپل در بیانیه خود بر آن انگشت گذاشته است، قیمت‌گذاری و فروش بسته‌ای پتنت‌ها از سوی کوالکام است که با انتقاد اپل مواجه شده است. بر اساس ادعای اپل، این کار ناعادلانه دیگری از سوی کوآلکام است که مجوز را تنها برای مجموعه گسترده‌ای از پتنت‌های ضروری استاندارد ارائه نموده و خریدار ملزم به اخذ مجوز تمامی پتنت‌ها می‌شود. اپل معتقد است که شرکت‌هایی نظیر کوآلکام، با این استراتژی، پشت حجم انبوهی از پتنت‌های خود پنهان شده تا حق امتیازهای زیادی را از دریافت‌کنندگان مجوز اخذ نمایند.

گفتنی است که همکاری‌های اپل و اینتل، به مجوزهای بهره‌برداری از پتنت محدود نبوده و اخیراً دو شرکت با اتحادی استراتژیک، تصمیم دارند که جلوی فعالیت‌های باج‌گیرانه شرکت «Softbank» را بگیرند. با توجه به گردش مالی بالای اپل و اینتل و میلیاردها دلار پول نقد این دو شرکت در کنار فعالیت‌های فناورانه آن‌ها، جای تعجب نیست که هدف باج‌خواهی‌های پتنت ترول‌ها قرار گیرند. شکایت اپل و اینتل از «Fortress Investment Group» که بازوی سرمایه‌گذاری «Softbank» است را می‌توان یک سیاست کاملاً تهاجمی و رو به جلو دانست که می‌تواند طرف مقابل را با این استدلال که از حقوق انحصاری پتنت به‌عنوان ابزاری برای اخاذی از شرکت‌های فناور استفاده می‌کند، خلع سلاح نماید. لازم به ذکر است که اینتل چندی پیش و در مواجهه با هجمه‌های پی‌در‌‌پی این باج‌گیر پتنت، آن را به رفتارهای ضدرقابتی و ناعادلانه متهم نموده و از دادگاه، درخواست ابطال مجموعه پتنت‌های این شرکت و همچنین اقدامات حقوقی صورت گرفته علیه اینتل را، خواستار شده بود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day