گام‌های اولیه هند برای هم‌طراز نمودن قوانین پتنت با کشورهای دیگر
۱۲ آذر ۱۳۹۸

گام‌های اولیه هند برای هم‌طراز نمودن قوانین پتنت با کشورهای دیگر

در طی سال‌های اخیر، سیاست‌گذاران هندی توجهی ویژه به مسائل مربوط به حقوق مالکیت فکری داشته و در همین راستا، سرمایه‌گذاری‌ها و استراتژی‌های ویژه‌ای را نیز در برنامه خود قرار داده‌اند. به دنبال همین استراتژی‌ها، در جلسه اخیر کابینه هند، طرح به‌کارگیری برنامه شاهراه پیگیری ثبت اختراع یا «PPH»، تصویب گردید که به پشتوانه آن، اداره ثبت اختراع این کشور، در راستای یکسان‌سازی فرایندهای ثبت اختراع و ارزیابی سریع‌تر درخواست‌های مشترک با ادارات ثبت اختراع دیگر، موظف به همکاری با این دفاتر خواهد بود.

با تصویب برنامه «PPH» توسط دولت هند، گام‌های اولیه برای هماهنگ‌سازی قوانین پتنت این کشور با سایر کشورهای جهان، برداشته شده است. اولین تجربه «PPH» دفتر ثبت اختراع هند که پیرو این مصوبه به اجرا در می‌آید، همکاری با دفتر ثبت اختراع ژاپن است که به صورت پایلوت و برای یک دوره سه‌ساله آغاز خواهد شد. بنا بر این برنامه، دفتر ثبت اختراع هند، درخواست‌های ثبت اختراعی که پیش‌تر در دفتر ژاپنی بررسی شده باشند را، با سرعت بیشتری ارزیابی و پیگیری نموده و در این مسیر، از نتایج ارزیابی‌های صورت گرفته در ژاپن نیز، استفاده می‌نماید. به صورت متقابل، دفتر ثبت اختراع ژاپن نیز، در صورت دریافت درخواست ثبت اختراع جدیدی که پیش از این در هند ثبت شده باشد، به شکلی مشابه عمل می‌کند. شایان ذکر است که دفتر ثبت اختراع هند، درخواست‌های مشمول در این برنامه را، به حوزه‌های فنی خاص، مانند الکترونیک، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، فیزیک، عمران، مکانیک، نساجی، خودرو و متالورژی محدود نموده، اما طرف ژاپنی، هیچ محدودیتی برای این مسئله در نظر نگرفته و تمامی پرونده‌های ثبت اختراع برای کلیه زمینه‌های فناورانه را، ذیل برنامه «PPH» پذیرش می‌نماید. هند و ژاپن، امید دارند که این همکاری مشترک، زمان بررسی درخواست‌های ثبت اختراع را کاهش داده و کیفیت ارزیابی‌های صورت گرفته را بهبود دهد.

لازم به ذکر است که بنا بر گزارش سالانه دفتر مالکیت فکری هند، تعداد کل درخواست‌های به ثبت رسیده در این کشور در سال ۱۸-۲۰۱۷ میلادی، برابر با ۴۷۸۵۴ مورد بوده که در مقایسه با ۴۵۴۴۴ درخواست سال قبل از آن، رشدی ۵.۳ درصدی را در بر داشته است. در این میان، با وجود فعالیت‌های گسترده ثبت اختراع محققین و شرکت‌های هندی، تنها ۳۲.۵ درصد از کل اختراعات، متعلق به شرکت‌ها و متقاضیان بومی بوده و بازار بزرگ این کشور، به یک مقصد جذاب برای غول‌های فناوری خارجی بدل شده است. آمار قابل توجه ثبت اختراع در این کشور و مراجعات شرکت‌های خارجی، دفتر ثبت اختراع این کشور را ملزم ساخته تا در راستای کاهش فشارهای کاری و همچنین کاهش زمان ارزیابی درخواست‌ها و ارائه خدمات بهتر و قوی‌تر، همکاری‌های خود را با سایر دفاتر ثبت اختراع گسترش داده و سیاست‌های نوینی را به کار گیرد.

گفتنی است که در سال‌های اخیر، هند به موازات افزایش فعالیت‌های شرکت‌های فناور خارجی، سعی در بهبود سیستم‌های مالکیت فکری خود داشته و با حمایت از نوآوری، با پنج پله صعود، جایگاه ۵۲ فهرست جدید سازمان جهانی مالکیت فکری، تحت عنوان «GII 2019» را به خود اختصاص داده است. این کشور، امید دارد که برنامه‌هایی نظیر همکاری با دفتر ثبت اختراع ژاپن، فرصتی را برای نوآوران هندی فراهم نموده تا بررسی پرونده‌های ثبت اختراع آن‌ها در کشورهای دیگر، با سرعت بیشتری انجام گیرد.

نکته کلیدی اینجا است که هند هنوز قانون ثبت اختراع خود را با قوانین وضع شده در اکثر کشورهای توسعه‌یافته هم‌طراز نکرده است. برای مثال، قانون ثبت اختراع هند، هیچ‌گونه پتنتی برای نرم‌افزار یا الگوریتم اعطا نمی‌کند. این در حالی است که ژاپن در این زمینه نگاه بازتری دارد. شاید همین برنامه «PPH»، بتواند گامی غیرمستقیم برای هم‌طرازی قوانین و رویکردهای ثبت اختراع در هند و سایر کشورها قلمداد شود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.