متهم شدن «BMW» به استفاده بدون مجوز از فناوری‌های مربوط به موتورهای هیبریدی
۱۳ آذر ۱۳۹۸ متهم شدن «BMW» به استفاده بدون مجوز از فناوری‌های مربوط به موتورهای هیبریدی

شرکت مشهور «BMW»، از سوی یک شرکت آمریکایی تولیدکننده موتورهای هیبریدی، متهم به نقض پتنت شده است. شرکت ابل «Abell»، با تأکید بر این‌که «BMW» پتنت‌های متعلق به شرکت پایس «Paice» را نقض نموده، شکایتی در دادگاه منطقه‌ای مریلند به ثبت رسانیده است. لازم به ذکر است که بنیاد ابل، سرمایه‌گذار شرکت پایس بوده و هر دو در بالتیمور آمریکا مستقر می‌باشند.

بنا بر ادعای پایس، هشت مدل از محصولات عرضه شده از سوی «BMW»، از جمله «330e iPerformance» و «i8 Roadster»، مصداق نقض پتنت‌های این شرکت محسوب می‌شوند. رابرت اوسوالد «Robert Oswald»، مدیرعامل این شرکت، در خصوص دعوی آغاز شده اظهار داشت: «پایس در کمال حسن نیت، جزئیاتی گسترده و مفصل از فناوری خودروی هیبریدی خود را با BMW به اشتراک گذاشت. اما این شرکت به جای مذاکره بر سر اخذ مجوز بهره‌برداری از فناوری، آنچه فرا گرفته، به نفع خود بکار برده است». جالب اینجا است که تاکنون، «BMW» هیچ اظهارنظری پیرامون این شکایت و اتهام نقض پتنت مذکور نداشته است.

مرور پیشینه همکاری‌های دو شرکت، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۵ میلادی، به منظور توسعه سیستم‌های هیبریدی، یک قرارداد همکاری بین «BMW»، دایملر و جنرال موتورز منعقد گردید. در جلسات مرتبط با این همکاری‌ها، پایس هم حضور داشت و حتی مدل‌های خاصی را، برای خودروهای دایملر ارائه نمود. در سال ۲۰۰۹ میلادی، به دلیل بیش از حد گران بودن سیستم هیبریدی مذکور، این همکاری‌ها به شکست انجامید. جالب اینجا است، «BMW»  که در آن زمان از خودروهای دیزلی بهره می‌گرفت، با توجه به عقب ماندن از دیگر خودروسازان مشهور که در زمینه موتورهای هیبریدی فعالیت داشتند، فوراً به فناوری شرکت پایس علاقه‌مند شد. همکاری اولیه آن‌ها که طی ملاقات‌های فنی مشترک بین مدیران ارشد و مهندسین دو شرکت آغاز گردید، فناوری‌های پتنت شده پایس را برای «BMW» آشکار نمود. در نهایت، پس از آن‌که «BMW» دریافت که چگونه از این فناوری‌ها بهره‌مند شود، پایس را دور زده و اقدام به استفاده از فناوری در خودروهای جدید خود نموده است. البته احتمالاً این تمام واقعیت نبوده و نقطه نظرات و ادعاهای پایس را در بر گرفته اس، لذا بایستی منتظر ماند و دفاعیات «BMW» و واکنش این خودروساز قدرتمند را نیز به نظاره نشست.

گفتنی است که همانند سایر صنایع پیشرفته، صنعت خودرو نیز به حفاظت از نوآوری‌ها و اختراعات نیازمند بوده و به همین دلیل، طی سال‌های اخیر به شدت به سمت‌وسوی استفاده از سیستم پتنت روی آورده است. شاید بیشترین نمود این روند را، بتوان در حوزه خودروهای خودران مشاهده نمود؛ جایی که بسیاری از شرکت‌های خودروساز و حتی فناورانی نظیر گوگل، سامسونگ و اپل، در یک رقابت داغ و مهیج حضور یافته‌اند. بدیهی است که در این سرمایه‌گذاری‌های وسیع، اختلافات ریز و درشتی بر سر مالکیت این نوآوری‌های ارزشمند پدید می‌آید که حتی ممکن است اثری منفی بر سیر پیشرفت‌های صورت گرفته داشته باشد. برای مثال، می‌توان به همین شرکت پایس اشاره نمود که علاوه بر «BMW»، دعاوی مشابهی با شرکت‌های خودروساز دیگر، نظیر فورد، تویوتا، هیوندای و کیا داشته است. البته در کنار این دعاوی داخلی شرکت‌های خودروساز، برخی اختلافات حقوقی گسترده نیز، بین این شرکت‌ها و فناوران بیرونی، نظیر نوکیا آغاز شده که نشان می‌دهد، صنعت خودرو با بازیگران نوظهور و متفاوتی مواجه است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.