متهم شدن «BMW» به استفاده بدون مجوز از فناوری‌های مربوط به موتورهای هیبریدی
۱۳ آذر ۱۳۹۸

متهم شدن «BMW» به استفاده بدون مجوز از فناوری‌های مربوط به موتورهای هیبریدی

شرکت مشهور «BMW»، از سوی یک شرکت آمریکایی تولیدکننده موتورهای هیبریدی، متهم به نقض پتنت شده است. شرکت ابل «Abell»، با تأکید بر این‌که «BMW» پتنت‌های متعلق به شرکت پایس «Paice» را نقض نموده، شکایتی در دادگاه منطقه‌ای مریلند به ثبت رسانیده است. لازم به ذکر است که بنیاد ابل، سرمایه‌گذار شرکت پایس بوده و هر دو در بالتیمور آمریکا مستقر می‌باشند.

بنا بر ادعای پایس، هشت مدل از محصولات عرضه شده از سوی «BMW»، از جمله «330e iPerformance» و «i8 Roadster»، مصداق نقض پتنت‌های این شرکت محسوب می‌شوند. رابرت اوسوالد «Robert Oswald»، مدیرعامل این شرکت، در خصوص دعوی آغاز شده اظهار داشت: «پایس در کمال حسن نیت، جزئیاتی گسترده و مفصل از فناوری خودروی هیبریدی خود را با BMW به اشتراک گذاشت. اما این شرکت به جای مذاکره بر سر اخذ مجوز بهره‌برداری از فناوری، آنچه فرا گرفته، به نفع خود بکار برده است». جالب اینجا است که تاکنون، «BMW» هیچ اظهارنظری پیرامون این شکایت و اتهام نقض پتنت مذکور نداشته است.

مرور پیشینه همکاری‌های دو شرکت، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۵ میلادی، به منظور توسعه سیستم‌های هیبریدی، یک قرارداد همکاری بین «BMW»، دایملر و جنرال موتورز منعقد گردید. در جلسات مرتبط با این همکاری‌ها، پایس هم حضور داشت و حتی مدل‌های خاصی را، برای خودروهای دایملر ارائه نمود. در سال ۲۰۰۹ میلادی، به دلیل بیش از حد گران بودن سیستم هیبریدی مذکور، این همکاری‌ها به شکست انجامید. جالب اینجا است، «BMW»  که در آن زمان از خودروهای دیزلی بهره می‌گرفت، با توجه به عقب ماندن از دیگر خودروسازان مشهور که در زمینه موتورهای هیبریدی فعالیت داشتند، فوراً به فناوری شرکت پایس علاقه‌مند شد. همکاری اولیه آن‌ها که طی ملاقات‌های فنی مشترک بین مدیران ارشد و مهندسین دو شرکت آغاز گردید، فناوری‌های پتنت شده پایس را برای «BMW» آشکار نمود. در نهایت، پس از آن‌که «BMW» دریافت که چگونه از این فناوری‌ها بهره‌مند شود، پایس را دور زده و اقدام به استفاده از فناوری در خودروهای جدید خود نموده است. البته احتمالاً این تمام واقعیت نبوده و نقطه نظرات و ادعاهای پایس را در بر گرفته اس، لذا بایستی منتظر ماند و دفاعیات «BMW» و واکنش این خودروساز قدرتمند را نیز به نظاره نشست.

گفتنی است که همانند سایر صنایع پیشرفته، صنعت خودرو نیز به حفاظت از نوآوری‌ها و اختراعات نیازمند بوده و به همین دلیل، طی سال‌های اخیر به شدت به سمت‌وسوی استفاده از سیستم پتنت روی آورده است. شاید بیشترین نمود این روند را، بتوان در حوزه خودروهای خودران مشاهده نمود؛ جایی که بسیاری از شرکت‌های خودروساز و حتی فناورانی نظیر گوگل، سامسونگ و اپل، در یک رقابت داغ و مهیج حضور یافته‌اند. بدیهی است که در این سرمایه‌گذاری‌های وسیع، اختلافات ریز و درشتی بر سر مالکیت این نوآوری‌های ارزشمند پدید می‌آید که حتی ممکن است اثری منفی بر سیر پیشرفت‌های صورت گرفته داشته باشد. برای مثال، می‌توان به همین شرکت پایس اشاره نمود که علاوه بر «BMW»، دعاوی مشابهی با شرکت‌های خودروساز دیگر، نظیر فورد، تویوتا، هیوندای و کیا داشته است. البته در کنار این دعاوی داخلی شرکت‌های خودروساز، برخی اختلافات حقوقی گسترده نیز، بین این شرکت‌ها و فناوران بیرونی، نظیر نوکیا آغاز شده که نشان می‌دهد، صنعت خودرو با بازیگران نوظهور و متفاوتی مواجه است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت
۱۹ مهر ۱۳۹۹

امضای تفاهم‌نامه همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت

در راستای حمایت از دارایی‌های فکری فناوران حوزه سلامت و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در کانون پتنت ایران، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید.

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان
۱۴ مهر ۱۳۹۹

نوآوری مخترع ۱۴ ساله ایرلندی برای کمک به کشاورزان

یک نوجوان ایرلندی، با ایده هوشمندانه و جالب خود، موفق به دریافت جایزه «نوآور جوان»، گردیده است. «آلانا مک‌کیب» چهارده ساله، با اختراع دستگاه عبور ایمن از حصارهای الکتریکی در مزارع کشاورزی، کمک شایان ذکری به کشاورزان نموده تا تجربه وحشتناک لمس این حصارها را برای همیشه حذف نماید. استفاده از این وسیله ساده، به کاربران امکان می‌دهد تا بدون ترس از شوک الکتریکی حصارها، آن‌ها را به پایین فشار داده و از رویشان رد شوند.

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری
۲۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار مقدمات نگارش پتنت ویژه کارشناسان پارک‌های علم و فناوری

در پی همکاری مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کانون پتنت ایران، در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، مورخ سیزدهم و چهاردهم مهرماه سال جاری، وبینار آموزشی با عنوان «مقدمات نگارش پتنت»، با حضور بیش از ۳۰ نفر از کارشناسان پارک‌های علم و فناوری برگزار گردید. این کارگاه، با هدف آشنایی کارشناسان پارک‌های علم و فناوری، با ساختار ادعاها، نکات و چالش‌های مربوط به آن و موارد تأثیرگذار بر نگارش اصولی یک متن اختراع برگزار گردید.

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران
۱۳ مهر ۱۳۹۹

برگزاری وبینار آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن در دانشگاه تهران

به همت انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه تهران و همکاری کانون پتنت ایران، در روز سه‌شنبه مورخ هشتم مهرماه سال جاری، وبیناری با عنوان «آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن»، با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان برگزار گردید. در این کارگاه که با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار گردید، مقدماتی در خصوص مالکیت فکری، ضرورت نیاز به ثبت اختراع و اهمیت آن برای محققین و فناوران و شرایط و الزامات لازم برای اخذ یک گواهی ثبت اختراع شرح داده شد.

استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی
۲۳ مهر ۱۳۹۹

استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی تصاویر پتنت‌های طراحی

از آنجا که ارزیابان پتنت‌های طراحی، زمان محدودی برای جستجو در دریایی از دانش پیشین موجود دارند، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، درصدد استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تسهیل این کار است. این نهاد پیشرو در حوزه مالکیت فکری، به دنبال یک درخواست عمومی برای دریافت پیشنهادها، این پرسش را مطرح نموده که آیا هوش مصنوعی آن‌قدر بالغ شده که بتواند جستجوی تصاویر مرتبط با پرونده‌های ثبت اختراع را انجام دهد؟

ایده‌های عجیب و غریب ایرباس برای نسل جدید هواپیماها
۱۲ مهر ۱۳۹۹

ایده‌های عجیب و غریب ایرباس برای نسل جدید هواپیماها

در میان هزاران ایده نوآورانه شرکت‌های فناور مشهور، برخی از آن‌ها به دلیل نگاه متفاوت به مسائل، ایده‌های بسیار دور از ذهن و یا راه‌حل‌هایی بسیار خلاقانه، توجهات را بیش از پیش به خود معطوف می‌کنند. ایده پیراشکی یا دونات پرنده که صندلی‌ها به حالت دایره‌ای در وسط هواپیما قرار گرفته‌اند و یا هواپیمای دو طبقه که قابلیت تغییر سریع کاربری به مسافربری و باربری دارد، در زمره همین ایده‌ها است که توسط ایرباس، غول صنعت هوانوردی ارائه شده است.