متهم شدن «BMW» به استفاده بدون مجوز از فناوری‌های مربوط به موتورهای هیبریدی
۱۳ آذر ۱۳۹۸

متهم شدن «BMW» به استفاده بدون مجوز از فناوری‌های مربوط به موتورهای هیبریدی

شرکت مشهور «BMW»، از سوی یک شرکت آمریکایی تولیدکننده موتورهای هیبریدی، متهم به نقض پتنت شده است. شرکت ابل «Abell»، با تأکید بر این‌که «BMW» پتنت‌های متعلق به شرکت پایس «Paice» را نقض نموده، شکایتی در دادگاه منطقه‌ای مریلند به ثبت رسانیده است. لازم به ذکر است که بنیاد ابل، سرمایه‌گذار شرکت پایس بوده و هر دو در بالتیمور آمریکا مستقر می‌باشند.

بنا بر ادعای پایس، هشت مدل از محصولات عرضه شده از سوی «BMW»، از جمله «330e iPerformance» و «i8 Roadster»، مصداق نقض پتنت‌های این شرکت محسوب می‌شوند. رابرت اوسوالد «Robert Oswald»، مدیرعامل این شرکت، در خصوص دعوی آغاز شده اظهار داشت: «پایس در کمال حسن نیت، جزئیاتی گسترده و مفصل از فناوری خودروی هیبریدی خود را با BMW به اشتراک گذاشت. اما این شرکت به جای مذاکره بر سر اخذ مجوز بهره‌برداری از فناوری، آنچه فرا گرفته، به نفع خود بکار برده است». جالب اینجا است که تاکنون، «BMW» هیچ اظهارنظری پیرامون این شکایت و اتهام نقض پتنت مذکور نداشته است.

مرور پیشینه همکاری‌های دو شرکت، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۵ میلادی، به منظور توسعه سیستم‌های هیبریدی، یک قرارداد همکاری بین «BMW»، دایملر و جنرال موتورز منعقد گردید. در جلسات مرتبط با این همکاری‌ها، پایس هم حضور داشت و حتی مدل‌های خاصی را، برای خودروهای دایملر ارائه نمود. در سال ۲۰۰۹ میلادی، به دلیل بیش از حد گران بودن سیستم هیبریدی مذکور، این همکاری‌ها به شکست انجامید. جالب اینجا است، «BMW»  که در آن زمان از خودروهای دیزلی بهره می‌گرفت، با توجه به عقب ماندن از دیگر خودروسازان مشهور که در زمینه موتورهای هیبریدی فعالیت داشتند، فوراً به فناوری شرکت پایس علاقه‌مند شد. همکاری اولیه آن‌ها که طی ملاقات‌های فنی مشترک بین مدیران ارشد و مهندسین دو شرکت آغاز گردید، فناوری‌های پتنت شده پایس را برای «BMW» آشکار نمود. در نهایت، پس از آن‌که «BMW» دریافت که چگونه از این فناوری‌ها بهره‌مند شود، پایس را دور زده و اقدام به استفاده از فناوری در خودروهای جدید خود نموده است. البته احتمالاً این تمام واقعیت نبوده و نقطه نظرات و ادعاهای پایس را در بر گرفته اس، لذا بایستی منتظر ماند و دفاعیات «BMW» و واکنش این خودروساز قدرتمند را نیز به نظاره نشست.

گفتنی است که همانند سایر صنایع پیشرفته، صنعت خودرو نیز به حفاظت از نوآوری‌ها و اختراعات نیازمند بوده و به همین دلیل، طی سال‌های اخیر به شدت به سمت‌وسوی استفاده از سیستم پتنت روی آورده است. شاید بیشترین نمود این روند را، بتوان در حوزه خودروهای خودران مشاهده نمود؛ جایی که بسیاری از شرکت‌های خودروساز و حتی فناورانی نظیر گوگل، سامسونگ و اپل، در یک رقابت داغ و مهیج حضور یافته‌اند. بدیهی است که در این سرمایه‌گذاری‌های وسیع، اختلافات ریز و درشتی بر سر مالکیت این نوآوری‌های ارزشمند پدید می‌آید که حتی ممکن است اثری منفی بر سیر پیشرفت‌های صورت گرفته داشته باشد. برای مثال، می‌توان به همین شرکت پایس اشاره نمود که علاوه بر «BMW»، دعاوی مشابهی با شرکت‌های خودروساز دیگر، نظیر فورد، تویوتا، هیوندای و کیا داشته است. البته در کنار این دعاوی داخلی شرکت‌های خودروساز، برخی اختلافات حقوقی گسترده نیز، بین این شرکت‌ها و فناوران بیرونی، نظیر نوکیا آغاز شده که نشان می‌دهد، صنعت خودرو با بازیگران نوظهور و متفاوتی مواجه است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

در مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران چه گذشت؟
۱۳ اسفند ۱۳۹۸

در مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران چه گذشت؟

برگزاری مدرسه زمستانه مالکیت فکری، یکی از موارد ویژه‌ای بود که در برنامه آکادمی کانون پتنت ایران در خصوص سال ۱۳۹۸ گنجانده شد. این برنامه سه روزه، از سوم الی پنجم اسفندماه سال جاری و با همکاری انستیتوپاستور ایران برگزار گردید. برنامه مذکور، فرصتی ویژه برای علاقه‌مندان حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع و جستجوی پتنت فراهم آورد که اطلاعات شایان ذکری را در اختیار حاضرین قرار می‌داد.

انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۶ فروردین ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای سیاست‌های خود مبنی بر تدوین برنامه‌های مدون آموزشی که در ابتدای هر فصل از سال ارائه می‌گردد، اقدام به انتشار تقویم بهار ۹۹ نموده است. بر اساس این تقویم جدید، در سه ماهه ابتدایی سال جاری، کانون پتنت ایران ۹ رویداد را در برنامه‌های آموزشی خود قرار داده است که متقاضیان می‌توانند از فرصت‌های موجود برای شرکت در این رویدادها استفاده نمایند.

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»
۲۱ اسفند ۱۳۹۸

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»

شرکت‌های «TSMC» و «STMicroelectronics»، به عنوان دو غول صنعت نیمه‌هادی جهان، از یک همکاری فناورانه جدید خبر داده‌اند. بر اساس این همکاری، «STMicroelectronics» که یک تولیدکننده فرانسوی-ایتالیایی لوازم الکترونیک و نیمه‌هادی است و در واقع پردرآمدترین شرکت اروپایی در این حوزه به شمار می‌رود، به منظور تسریع در توسعه فناوری‌های مرتبط با «GaN»، به‌ویژه در صنعت خودرو (مبدل و شارژ خودروهای هیبریدی و برقی)، از فناوری‌های پتنت شده شرکت تایوانی «TSMC» کمک خواهد گرفت.

Compound Semiconductor
برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته
۱۷ اسفند ۱۳۹۸

برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته

بررسی‌ها در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که شرکت‌های فناور چینی، موفق به پیشی گرفتن از رقبای آمریکایی خود شده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده، چین در ۹ گروه از مجموع ۱۰ گروه فناوری‌های پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، دارو، خودروهای خودران، بلاک‌چین، امنیت سایبری، واقعیت مجازی، باتری‌های لیتیوم یونی، پهپادها و پلیمرهای هادی، در صدر کشورهای جهان قرار گرفته و تنها در محاسبات کوانتومی از آمریکا عقب مانده است.

RT
ناکامی چین در تصاحب سمت مدیرکلی سازمان جهانی مالکیت فکری
۱۹ اسفند ۱۳۹۸

ناکامی چین در تصاحب سمت مدیرکلی سازمان جهانی مالکیت فکری

کاندیدای سنگاپوری، با شکست رقیب چینی خود، به‌عنوان مدیرکل جدید سازمان جهانی مالکیت فکری انتخاب شد. «دارن تانگ» که در حال حاضر مدیر اجرایی دفتر مالکیت فکری سنگاپور است، با کسب ۵۵ رأی از کمیته هماهنگی وایپو، خانم «بینینگ وانگ» از چین با ۲۸ رأی را شکست داده و به‌عنوان پنجمین مدیرکل این سازمان معرفی گردید.

WIPO
عملکرد قابل توجه «ایکس‌پنگ موتورز» در خصوص فناوری‌های هوشمند در خودروها
۲۶ اسفند ۱۳۹۸

عملکرد قابل توجه «ایکس‌پنگ موتورز» در خصوص فناوری‌های هوشمند در خودروها

شرکت «ایکس‌پنگ موتورز» که عمده فعالیت‌های خود را بر توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های هوشمند مرتبط با خودروها متمرکز نموده است، در سال ۲۰۱۹ میلادی، موفق به قرارگیری در صدر دارندگان پتنت‌های این حوزه در بین خودروسازان چینی شده است. استراتژی تهاجمی این شرکت در ثبت اختراعات پیشرفته خودرویی، یک سال شلوغ و پر فراز و نشیب را برای این خودروساز به همراه داشته، به‌طوری که با ۷۴۲ پتنت انتشار یافته، خود را در میان بیست متقاضی ثبت اختراع در صنعت خودرو قرار داده است.

Inside EVs