استفاده از پرتوهای لیزر برای تمیز کردن شیشه‌های خودرو
۱۷ آذر ۱۳۹۸ استفاده از پرتوهای لیزر برای تمیز کردن شیشه‌های خودرو

تسلا در ادامه ایده‌های نوآورانه و عجیب و غریب خود، راهی جدید برای تمیز کردن شیشه‌های خودرو ارائه نموده است. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت، از پرتوهای لیزری می‌توان برای تمیز نمودن شیشه‌ها استفاده نمود. با کمک این فناوری، از دید واضح و شفاف سیستم‌های خودران کمک‌راننده نسبت به جاده، اطمینان لازم حاصل گردیده و در نتیجه، خطاهای عملکردی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بنا بر این پتنت که در دهم می سال جاری میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190351873» انتشار یافته است، از لیزر برای تمیز کردن شیشه‌های خودرو استفاده می‌شود. این سیستم، به صورت ویژه برای شیشه‌های جلوی دوربین‌هایی استفاده شده که برای سیستم‌های پیشرفته کمک به راننده، نظیر سیستم «Autopilot»، قابلیت استفاده دارد. در سیستم پیشنهادی تسلا، دوربین‌ها قادر به تشخیص کثیفی و ذرات موجود بر روی شیشه‌های جلو، شیشه‌های جانبی یا عقب خودرو و یا حتی لنزهای دوربین‌ها بوده و پس از شناسایی آن‌ها، لیزر اقدام به تابش و تمیز نمودن آن‌ها می‌نماید.

در تصاویر موجود در درخواست ثبت اختراع، تسلا یکی از خودروهای مدل «S» خود را نشان داده که سیستم لیزر مذکور، بر روی کاپوت، گلگیر و حتی ستون عقب خودرو نصب شده است. نکته جالب دیگر پیرامون این فناوری، کالیبره کردن پرتوهای لیزری و استفاده از پوششی متشکل از اکسید قلع-ایندیوم، برای اطمینان از عدم عبور پرتو از شیشه و آسیب رساندن به مواد و اجزای موجود در طرف دیگر شیشه است. این ایده، احتمالاً برای حفاظت از سرنشینان خودرو هم کاربرد خواهد داشت.

گفتنی است که یکی از مسائل مطرح شده در خصوص رویکرد ایلان ماسک «Elon Musk»، مدیرعامل و بنیان‌گذار تسلا، تردیدهای وی نسبت به قابلیت‌های اسکن لیزری یا همان سنسورهای لیدار «Lidar» در صنعت خودرو است (لیدار، نوعی رادار نوری است که از طریق آن، وسیله نقلیه می‌تواند قابلیت ارتباط با محیط اطراف و شناسایی موانع حرکتی را کسب نماید. داده‌های محیطی، از طریق حسگرهای لیدار دریافت شده و به مسیریابی خودرو کمک می‌کند). وی در آوریل ۲۰۱۹ و در همایش صنعت خودرو اظهار داشت: «هر کسی که به لیدار اعتماد کند، محکوم به شکست است». با این وجود، پتنت جدید تسلا نشان می‌دهد که این خودروساز، حداقل در تئوری به دنبال استفاده از قابلیت‌های لیزری برای توسعه خودرو است.

لازم به تأکید است که این پتنت، لزوماً به معنای تغییر رویکرد ایلان ماسک و تسلا نبوده و شاید این فناوری هیچ‌گاه به تجاری‌سازی کامل نرسد. بدیهی است که برای مسئله تجاری‌سازی این فناوری، در ابتدا می‌بایست کارکرد قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه آن اثبات شده و مزیت‌های بیشتری نسبت به فناوری‌های موجود عرضه نماید. با تمام این تفاسیر، ثبت این اختراع نشان می‌دهد که تسلا نیم‌نگاهی به قابلیت‌های لیزری در خودروهای نسل جدید داشته و در عین حال، استراتژی‌های ثبت اختراع خود را بر محدودسازی دامنه تحقیق و توسعه رقبا و اطمینان از آزادی عمل خود در تحقیقات و نوآوری‌های آینده، بنا نموده است. البته تسلا تأکید دارد که از این فناوری، می‌توان برای تمیز نمودن روکش‌های شیشه‌ای بکار رفته در صفحات خورشیدی نیز استفاده نمود. با توجه به سرمایه‌گذاری وسیع تسلا در زمینه فناوری‌های خورشیدی، شاید هدف نهایی تسلا، استفاده از سیستم لیزری مذکور برای این منظور باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.