انتشار گزارش عملیاتی دفتر ثبت اختراعات و علائم آمریکا در سال ۲۰۱۹
۱۸ آذر ۱۳۹۸ انتشار گزارش عملیاتی دفتر ثبت اختراعات و علائم آمریکا در سال ۲۰۱۹

کمیته مشورتی ثبت اختراع آمریکا «PPAC»، به تازگی با تعامل و همکاری دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، اقدام به انتشار گزارش سالانه خود نموده است. این گزارش، شامل «سیاست‌ها و خط‌مشی‌های ثبت اختراع در آمریکا»، «اهداف، عملکرد، بودجه و هزینه‌های سیستم پتنت آمریکا» و نیز، «اقدامات مرتبط با فناوری اطلاعات در فرایند ثبت اختراع» می‌باشد.

اولین بخش از گزارش «PPAC 2019»، به فناوری اطلاعات و نقش آن در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا پرداخته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده، در سال گذشته میلادی، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا قراردادهای متعددی با شرکت‌های مشهور «IT» به امضا رسانیده و عملاً مسیر انتقال از سیستم‌های سنتی به سوی سیستم‌های سخت‌افزاری مدرن را، به سرعت می‌پیماید. به نظر می‌رسد که این نهاد، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زمینه «IT» صورت داده است. البته نکته بسیار مهم این موضوع، تأمین هزینه‌های این قبیل توسعه‌ها، از طریق هزینه‌های پرداختی توسط متقاضیان و کاربران سیستم‌های ثبت اختراع و ثبت علائم تجاری است. شایان ذکر است که همکاری نزدیک‌تر با شرکت‌های متخصص «IT» و تعامل سازنده برای توسعه ابزارهای ارزیابی قدرتمندتر، می‌تواند وضعیت این نهاد در حوزه «IT» را با پیشرفت قابل توجهی روبرو نماید.

از منظر مالی، مجموع هزینه‌های دریافتی برای ثبت اختراع، در حدود ۱.۴ درصد بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی بوده و مخارج این سازمان نیز نسبت به مقادیر برآورد شده، در حدود ۴.۲ درصد کمتر شده است. این اعداد، نمایانگر وضعیت خوب «USPTO» از منظر هزینه‌ها بوده که ذخیره عملیاتی این سازمان را در سال مالی ۲۰۱۹، از ۳۱۱ میلیون دلار به ۳۸۳ میلیون دلار افزایش داده است. گفتنی است که بر اساس مصوبه ارائه شده در فوریه ۲۰۱۹ میلادی، «USPTO» این اجازه را داشته که در سال مالی ۲۰۱۹، از اعتبار ۳.۳۷ میلیارد دلاری استفاده نماید.

یکی دیگر از نکات مورد توجه این گزارش، تأکید بر تلاش‌های مستمر «USPTO» برای بهبود جستجوی دانش پیشین است. این نهاد، به تازگی اقدام به راه‌اندازی برنامه آزمایشی «Peer Search Collaboration Pilot» و همچنین دفتر تضمین کیفیت پتنت «OPQA» نموده که با تشویق همکاری بین ارزیابان، اجازه تعامل یک به یک بین متخصصین در نقد و بررسی کیفیت و در نتیجه، تقویت راهبردها و مهارت‌های جستجوی دانش پیشین را فراهم می‌نماید.

گفتنی است که در ارتباط با شاخص‌های کمی سیستم پتنت، «تقویت حفاظت از مالکیت فکری»، به‌عنوان یکی از اهداف کلیدی برنامه استراتژیک وزارت بازرگانی آمریکا مطرح شده است. شاخص عملکردی این هدف، میانگین زمان انتظار برای ارزیابی و اعطای گواهی ثبت اختراع و یا علائم تجاری است. برای مثال، میانگین زمان انتظار برای اولین اقدام و میانگین زمان انتظار برای ارزیابی و اعطای گواهی ثبت اختراع در سال ۲۰۱۷، به ترتیب برابر با ۱۶.۳ و ۲۴.۲  ماه بوده است. این در حالی است که میانگین زمان انتظار برای اولین اقدام برای سال ۲۰۱۹ (تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹)، برابر با ۱۵ ماه تعیین شده که با توجه به گزارش «PPAC 2019»، میزان واقعی این شاخص برابر با ۱۴.۷ ماه بوده است. تمامی این شاخص‌ها، بیانگر پیشرفت مناسب و دستیابی به حدودی فراتر از شاخص‌های عملکردی پیش‌بینی شده می‌باشد.

لازم به ذکر است که برنامه‌ریزی دقیق دفاتر مالکیت فکری در کشورهای توسعه‌یافته و حمایت‌های قابل توجه دولتی از آن‌ها، حاکی از اهمیت روزافزودنی است که سیاست‌گذاران این کشورها برای مسئله حقوق مالکیت فکری قائل هستند. بدون شک، حقوق مالکیت فکری برای رشد شرکت‌های نوآور و حمایت از آن‌ها برای توسعه هر چه بیشتر، بسیار حائز اهمیت بوده و همین واقعیت، در کنار پتانسیل قابل توجه جذب شرکت‌های بین‌المللی و پتانسیل‌های جهانی و همچنین هزاران مزیت دیگر، این الزام را فراهم نموده تا با نیم‌نگاهی به کشورهایی که در این مسیر به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند، یک مدل بومی و پیشران را راه‌اندازی نموده تا بتوان در اقتصاد جهانی کنونی که بر پایه دانش گسترده شده است، از یک پایدراری نسبی و توانایی رقابتی برخوردار شد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.