افزایش اندازه و وزن دانه‌های برنج به کمک دستکاری ژنتیکی
۱۹ آذر ۱۳۹۸ افزایش اندازه و وزن دانه‌های برنج به کمک دستکاری ژنتیکی

 محققین موفق به ابداع راهکاری جدید برای پاسخ به تقاضای فزاینده مواد غذایی در سطح جهان شده‌اند. اختراع جدید و ارزشمند محققین دانشگاه «HKU» هنگ‌کنگ، فناوری جدیدی برای بهبود عملکرد برنج است که افزایش اندازه و وزن دانه‌های برنج را امکان‌پذیر می‌نماید.

برنج یکی از مواد حیاتی در تأمین خوراک مردم اقصی نقاط جهان است که بنا بر آمار، روزانه سه میلیارد نفر را از گرسنگی می‌رهاند. بدیهی است که با توجه به رشد قابل توجه جمعیت جهان و در نتیجه افزایش چشمگیر تقاضای جهانی، افزایش تولید این ماده غذایی استراتژیک نیز، می‌بایست با رشدی متناسب همراه باشد. همین عامل، موجب شده تا بررسی پارامترهای مؤثر در افزایش عملکرد تولید برنج و شناسایی ژن‌هایی که در این زمینه اثرگذار هستند، به یک موضوع تحقیقاتی جذاب بدل شود. در همین راستا، نوآوری جدید یک تیم تحقیقاتی هنگ‌کنگی، بهبود عملکرد تولید از طریق افزایش اندازه و وزن دانه برنج را به دنبال داشته که با توجه به ارزش تجاری این فناوری و لزوم محافظت همه‌جانبه از آن، برای ثبت درخواست بین‌المللی «PCT» آن اقدام شده که به تازگی این درخواست، با شماره «WO2019104509» انتشار یافته است. شایان ذکر است که ثبت درخواست در پیمان همکاری ثبت اختراع، مزیت‌های قابل توجهی در خصوص ثبت اختراع در چندین کشور مختلف را در اختیار صاحبان اختراع گذاشته که از آن جمله، به بازه زمانی طولانی‌تر برای ثبت اختراع در کشورهای مختلف، کاهش هزینه‌های ثبت اختراع، عدم نیاز به ثبت درخواست‌های متعدد برای ثبت در کشورهای مختلف، استفاده از یک واحد پولی، استفاده از یک واحد زبانی و همچنین بهره‌مندی از گزارش‌های تخصصی جستجوی پتنت، می‌توان اشاره نمود.

اطلاعات ارائه شده در درخواست ارائه شده به سازمان جهانی مالکیت فکری، حاکی از آن است که در برنج نوعی پروتئین خاص تحت عنوان «OsACBP2» وجود داشته که در نمونه‌های تراریخته، می‌تواند اندازه و وزن دانه‌های برنج را تا ۱۰ درصد افزایش دهد. این پروتئین، به لیپیدها متصل شده و با تشکیل نوعی توده روغن و افزایش چربی سبوس برنج، نه تنها ابعاد و وزن دانه‌های برنج را افزایش داده، بلکه بهبود قابل توجهی نیز در ارزش غذایی این ماده به همراه خواهد داشت.

گفتنی است که این پروژه، تحت حمایت مالی شورای کمک‌های مالی-تحقیقاتی هنگ‌کنگ و صندوق «Wilson and Amelia Wong Endowment Fund» قرار داشته و با توجه به ثبت «PCT»، احتمالاً صاحبان فناوری در فکر توسعه و تجاری‌سازی آن در مجموعه‌ای از کشورهای مختلف هستند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day