پیشگامی شرکت‌های چینی در حوزه فناوری‌های ارتباطی «5G»
۲۰ آذر ۱۳۹۸ پیشگامی شرکت‌های چینی در حوزه فناوری‌های ارتباطی «5G»

آمارها حاکی از آن است که شرکت‌های فناور چینی، سرمایه‌گذاری وسیعی در زمینه توسعه و بهبود نسل جدید فناوری‌های ارتباطی «5G» صورت داده‌اند. نمود این سرمایه‌گذاری، در ثبت اختراعات جهانی این حوزه و پیشگامی کسب‌وکارهای چینی به چشم می‌خورد؛ به‌طوری که بالغ بر یک‌سوم پرونده‌های ثبت اختراع مرتبط با «5G»، به این شرکت‌ها تعلق یافته است.

روزنامه «People’s Daily»، با استناد به آمار انتشار یافته از سوی دفتر اقتصادی و فناوری اطلاعات شهرداری پکن، گزارش داده: «از مجموع پرونده‌های ثبت اختراع برای پتنت‌های ضروری استاندارد مرتبط با 5G که در دفاتر مختلف به ثبت رسیده‌اند، در حدود ۳۴ درصد به شرکت‌های چینی تعلق دارد».  با توجه به نقش کلیدی پتنت‌های ضروری استاندارد «SEPs» در فضای کسب‌وکار فعلی و لزوم پرداخت حق امتیازهای هنگفت به دارندگان این پتنت‌ها، دارایی‌های ثبت اختراع شرکت‌های چینی و حق امتیازهای دریافتی، می‌تواند آن‌ها را به بازیگران پیشگام توسعه فناوری‌های «5G» بدل نماید. بنا بر گزارش مذکور، شرکت‌های چینی تا ماه مارس سال جاری میلادی، بالغ بر ۱۳۰۰۰  درخواست ثبت اختراع با موضوع فناوری‌های «5G» به ثبت رسانیده‌اند.

در این میان، هوآوی به عنوان یکی از بازیگران عمده فعال در حوزه «5G» بوده که طبق تحلیل‌های شرکت «IPlytics»، این شرکت با ۳۳۲۵ پتنت فامیلی، در صدر دارندگان ثبت اختراع در این حوزه قرار گرفته و شرکت کره‌ای سامسونگ با ۲۸۴۶ درخواست، در رده دوم قرار دارد. البته به نظر می‌رسد که سامسونگ در مقایسه با رقیب چینی خود بهتر عمل نموده است، به‌طوری که از منظر پتنت‌های گرنت شده «5G»،  تعداد ۴۰۹ پتنت بیشتر از هوآوی در اختیار دارد.

گفتنی است، تحلیل پرونده‌های ثبت اختراع در یک دهه گذشته، نشان می‌دهد که آمریکا در حال از دست دادن موقعیت پیشتازی خود در فناوری‌های پیشرفته و واگذاری آن به کشورهایی مانند چین است. مثال بارز این موضوع، فناوری «5G» است که با پیشگامی شرکت‌های چینی همراه شده است. اما چرا چین از آمریکا پیشی گرفته است؟ شرکت‌های آمریکایی خود را در انبوهی از چالش‌های حقوقی ناشی از مدل کسب‌وکار مبتنی بر صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت گرفتار نموده‌اند و در نتیجه، رقابت منتهی به نوآوری، در اولویت‌های بعدی آن‌ها قرار دارد. این در حالی است که چینی‌ها، رقابت و گسترش تعداد شرکت‌هایی که در حوزه «5G» کار می‌کنند را تشویق می‌نمایند. مثال ملموس این تفاوت، درگیری‌های اپل و کوآلکام است که بازی را از توجه به نوآوری، به سوی مذاکرات و چانه‌زنی بر سر حق امتیاز فناوری‌های پتنت شده منحرف نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day