برگزاری کارگاه توانمندسازی داوران ثبت اختراع توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی
۱۷ آذر ۱۳۹۸ برگزاری کارگاه توانمندسازی داوران ثبت اختراع توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی

به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ ششم، هفتم، سیزدهم و چهاردهم ‌آذرماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «توانمندسازی داوران ثبت اختراع»، با حضور ۲۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری مرتبط با حوزه سلول‌های بنیادی، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه مذکور، مسئول واحد ثبت اختراعات ستاد، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت اعلام داشت: «در راستای حفاظت از ایده‌های موجود در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، واحد ثبت اختراعات ستاد بعنوان یکی از مراجع استعلام ثبت اختراع مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه، با هدف حمایت از ایده‌ها و سوق آن‌ها به سوی تجاری‌سازی و ایجاد فناوری‌های جدید این حوزه، راه‌اندازی شده و فعالیت خود را آغاز نموده است».

گفتنی است که این دوره تئوری/ عملی، با توجه به تنوع ایده‌ها در حیطه علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، به جهت بالا بردن میزان دقت و صحت داوری، توانمندسازی و آشنایی داوران با آخرین قوانین وضع شده در رابطه با شرایط بررسی ماهوی اختراعات، برگزار گردیده است. عناوین مطرح شده طی این رویداد چهار روزه، شامل مبانی مالکیت فکری و پتنت، اجزا و شرایط احراز پتنت، فرایند ثبت اختراع، مبانی جستجوی پتنت، آشنایی با پایگاه‌های جستجو، تمرین عملی جستجو و مبانی تحلیل پتنت بود.

برخی از نکات ویژه‌ای که در این کارگاه توسط مدرسین محترم مطرح گردید، عبارتند از:

  • تعریف پتنت به عنوان ابزاری برای حمایت از نوآوری‌های فناورانه؛
  • تشخیص ایده‌های قابل ثبت به عنوان اختراع؛
  • بیان فرآیند ثبت پتنت و نگهداری از آن و معاهدات مربوط به آن؛
  • بررسی اطلاعات اسناد پتنت و آموزش نحوه مطالعه آن؛
  • استراتژی‌های جستجوی پتنت؛
  • نحوه نگارش و بررسی ادعاها.

یکی از موارد قابل توجه در این کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، می‌توان به تسهیلات مختلف جهت ثبت اختراع در آمریکا و همچنین ثبت درخواست «PCT» اشاره نمود.

 

 

در انتهای کارگاه، میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان نسبت به مباحث ارائه شده، مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که شرکت‌کنندگان، ارائه چنین دوره‌ها و آموزش‌هایی را خصوصاً قبل از شروع طرح‌های پژوهشی، جهت جلوگیری از دوباره‌کاری‌ها و صرف وقت و هزینه‌های گزاف، لازم و ضروری می‌دانستند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.