۲۰ آذر ۱۳۹۸ قرارگیری کتاب "مالک فکر خود باشید" در جمع کتب برگزیده جشنواره کتاب رشد

کتاب "مالک فکر خود باشید"، موفق به قرارگیری در جمع کتب برگزیده جشنواره کتاب رشد امسال گردید. این کتاب که تحت حمایت کانون پتنت ایران و توسط انتشارات دیبایه به چاپ رسیده است، از میان هزاران مجلد کتاب ورود نموده به جشنواره امسال، به عنوان یکی از کتاب‌های برگزیده این دور، انتخاب گردید.

بنا به گزارش ایرنا، «مسعود فیاضی» دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد، در حاشیه مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار داشته: «امسال حدود ۲۴۶۳ کتاب به جشنواره وارد شد که ۹۵۹ مورد از آن، به عنوان کتاب درجه یک و درجه دو، در ٢٧ گروه دسته‌بندی شدند. از میان کتب ارائه شده، ۱۴ مورد تحت عنوان کتاب‌های برگزیده  و ۳۸ مورد تحت عنوان کتاب‌های قابل تقدیر معرفی شدند.»

لازم به ذکر است که جشنواره سال جاری، در ۲۷ گروه مختلف اقدام به انتخاب کتاب‌های برگزیده شده که این گروه‌بندی، به شرح زیر می‌باشد: «آداب و مهارت‌های زندگی»، «آموزش و معارف قرآن»، «آموزش و زبان و ادبیات فارسی»، «آموزش نونهالان»، «ادبیات نونهالان»، «بازی و سرگرمی»، «بینش اسلامی»، «تاریخ و تاریخ علم»، «تربیت بدنی»، «تفکر و پژوهش»، «حسابداری و بازرگانی»، «خانواده»، «داستان و رمان کودک»، «داستان و رمان نوجوان و جوان»، «رایانه»، «روانشناسی»، «ریاضی»، «شعر، نثر ادبی و خاطره»، «تجربی»، «علوم تربیتی»، «فیزیک»، « کودکان استثنایی»، «مطالعات و علوم اجتماعی»، «معماری»، «مهارت‌های علمی عمومی»، «هنر تخصصی» و «هنر کودک و نوجوان».

دنیای امروز، دنیای بهره‌مندی از اختراعات، ایده‌ها و ابتکارات در صنایع مختلف است، از صنعت هوایی و حمل‌ونقل گرفته تا پزشکی و حتی موسیقی. در این میان، یک ایده نوآورانه صرف، نمی‌تواند منشأ خلق ثروت باشد و برای طی نمودن مسیر توسعه و تجاری‌سازی ایده در قالب محصولات و خدمات نهایی، نیاز به حفاظت از آن‌ها از طریق سیستم‌های مالکیت فکری است. کتاب «مالک فکر خود باشید»، با معرفی انواع حقوق مالکیت فکری، شامل پتنت، کپی‌رایت، علائم تجاری و طراحی‌های صنعتی، به زبانی ساده و کودکانه، مخاطب را با مقوله محافظت از دارایی‌های فکری آشنا می‌سازد. مهم‌ترین ویژگی این کتاب، استفاده از انواع مثال‌های کاربردی برای بیان مفاهیم مدنظر است. به عنوان مثال، اختراع کاغذ، مداد و خودکار و در ادامه دستگاه چاپ، به خوبی مخاطب را با سیر توسعه اختراعات و نقش آن‌ها در بهبود زندگی بشر، آشنا می‌سازد. تمایز دیگر این کتاب با نمونه‌های مشابه و موجود در بازار، استفاده از کارگاه‌ها، پی‌نما (کمیک استریپ) و سؤال‌های صحیح و ناصحیح است که آموزشی جذاب و هدفمند را برای دانش آموزان فراهم سازد.

گفتنی است که آموزش و معرفی نظام مالکیت فکری در حمایت از خلاقیت و ایده‌های نوآورانه در سنین پایین‌تر، یک استراتژی جهانی برای ایجاد یک زیرساخت و طرز فکر مناسب در این خصوص بوده که به شدت توسط ادارات ثبت اختراع کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، کره، چین، ژاپن و ... دنبال می‌شود. در ایران نیز، کانون پتنت ایران به عنوان یک نهاد حمایتی در خصوص مالکیت فکری و به صورت ویژه ثبت اختراعات خارجی، اهمیت ویژه‌ای را برای آموزش اقشار مختلف، از کودکان و نوجوانان گرفته تا محققین و صنعتگران در حوزه‌های مختلف، در خصوص حقوق مالکیت فکری قائل می‌باشد. انتشار کتاب مذکور نیز که به قلم سرکار خانم «نگار ختمی‌مآب» نوشته شده، در راستای همین سیاست‌های حمایتی کانون پتنت است. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب "مالک فکر خود باشید" را، از سایت https://vaavak.com خریداری نمایند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day