توسعه همکاری‌های بین‌المللی دفتر ثبت اختراع اروپا با آسیا و آمریکای لاتین
۲۳ آذر ۱۳۹۸ توسعه همکاری‌های بین‌المللی دفتر ثبت اختراع اروپا با آسیا و آمریکای لاتین

دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO)، در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه و تقویت همکاری‌ها با سایر دفاتر مالکیت فکری ملی و منطقه‌ای، سه موافقت‌نامه همکاری با دفاتر مالکیت فکری چین، برزیل و اندونزی به امضا رسانیده است. تعاملات گسترده «EPO»، می‌تواند این سازمان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دفاتر مالکیت فکری جهان، در دسترسی به چشم‌انداز بلندپروازانه برنامه راهبردی جدید خود که مبتنی بر عملکرد مطلوب و پایدار برای کلیه ذینفعان است، یاری نماید.

بدون شک، موافقت‌نامه به امضا رسیده با دفتر مالکیت فکری چین (CNIPA)، در راستای یکی از مهم‌ترین همکاری‌های دوجانبه‌ای است که «EPO» نسبت به آن اقدام نموده است. چین از بزرگ‌ترین بازیگران ثبت و محافظت از دارایی‌های فکری در جهان محسوب می‌شود و بنا بر گزارش اخیر سازمان جهانی مالکیت فکری، در تمامی حوزه‌های پنج‌گانه پتنت، علائم تجاری، طراحی‌های صنعتی، نشان‌های جغرافیایی و گونه‌های گیاهی، گوی سبقت را از رقبای قدرتمند خود، به‌ویژه آمریکا، ربوده است. بدیهی است که تقویت همکاری‌ها با چین، می‌تواند یک عامل کلیدی در بهبود مناسبات «EPO» محسوب شود. همکاری دوجانبه «EPO» و «CNIPA»، در چهارچوب پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) بوده و بر اساس آن، متقاضیان ثبت درخواست‌های «PCT»، می‌توانند زبان انگلیسی را در دفتر مالکیت فکری چین، به‌عنوان دفتر دریافت‌کننده درخواست انتخاب نموده و سپس، دفتر ثبت اختراع اروپا به‌عنوان مرجع جستجوی بین‌المللی (ISA) انتخاب خواهد شد. گفتنی است که سابقه همکاری‌های این دو نهاد برتر مالکیت فکری، به بیش از ۳۰ سال قبل (۱۹۸۵ میلادی) باز می‌گردد که با آغاز همکاری‌های استراتژیک در سال ۲۰۱۷، وارد مرحله جدیدی شده است.

همکاری با دفتر ملی مالکیت صنعتی برزیل «INPI» در زمینه مشارکت‌های فنی و استراتژیک، از دیگر تلاش‌های اخیر «EPO» برای بهبود مناسبات خود با دیگر کشورها است. این توافقنامه، با هدف کلی تقویت همکاری‌های ثبت اختراع در برزیل و اروپا و حمایت از نوآوری، توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های دو جانبه به امضا رسیده است. دفتر مالکیت فکری برزیل، به‌عنوان بزرگ‌ترین دفتر ثبت اختراع آمریکای لاتین، یک شریک کلیدی برای دفتر ثبت اختراع اروپا خواهد بود که می‌تواند بازار بزرگ و جذاب این کشور را، به روی شرکت‌های فناور اروپایی بگشاید. تمدید برنامه آزمایشی شاهراه پیگیری ثبت اختراع (PPH)، از جمله توافقات صورت گرفته بین آنتونیو کمپینوس «António Campinos»، مدیر دفتر ثبت اختراع اروپا و همتای برزیلی وی، کلودیو ویلار فورتادو «Cláudio Vilar Furtado» بوده است.

سومین موافقت‌نامه «EPO»، با یک کشور دیگر از آسیای شرقی صورت پذیرفته است که بیانگر استراتژی همه‌جانبه این نهاد، برای توسعه همکاری‌های خود در این منطقه است. همکاری‌های دفتر مالکیت فکری اندونزی «DGIP» و «EPO»، به دهه ۱۹۹۰ میلادی باز می‌گردد و عملاً همکاری جدید، ادامه همکاری‌های قبلی در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ است. این تمدید همکاری، ششمین اقدام «EPO» در تمدید موافقت‌نامه‌های همکاری خود، پس از کشورهای آفریقای جنوبی، اتیوپی، آرژانتین، مالزی و مکزیک به شمار می‌رود. لازم به تأکید است که به غیر از دفاتر نام‌برده، دفتر ثبت اختراع اروپا به تازگی اقدام به توسعه همکاری‌های خود با دفتر مالکیت فکری سنگاپور، به‌عنوان یک هاب منطقه‌ای مالکیت فکری نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.