کنترل و درمان بیماری پارکینسون به کمک ساعت هوشمند اپل
۲۴ آذر ۱۳۹۸ کنترل و درمان بیماری پارکینسون به کمک ساعت هوشمند اپل

ثبت اختراع جدید اپل، نویدی از آینده نه چندان دور داده که ساعت‌های هوشمند این شرکت، امکان پیگیری و کنترل بیماری پارکینسون را خواهند داشت. بنا بر اطلاعات ارائه شده در این پتنت، سنسورهای تعبیه شده در نسل آتی ساعت‌های اپل، امکان رصد و پیگیری حرکات غیرارادی کاربران مبتلا به پارکینسون را فراهم نموده و به کمک آن‌ها، اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود که نقشی کلیدی در کنترل و درمان این بیماری خواهد داشت.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که شرکت اپل، نیم‌نگاهی به بازار بزرگ و ارزشمند سلامت دیجیتال داشته و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای ورود به این حوزه و پیشگامی در آن صورت داده است. نمود واضح این استراتژی را، می‌توان در طراحی ساعت هوشمند این شرکت، به‌عنوان یک دستگاه پزشکی تمام‌عیار مشاهده نمود. این شرکت، در ابتدا قابلیت نوار قلبی را در سری ۴ ساعت هوشمند خود اضافه نمود و به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا نیز رسانید؛ سپس در سری ۵، خبر از مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جدید برای رصد سلامتی کاربر در ارتباط با شنوایی، بهداشت جنسی، فشار خون و سلامت عمومی داد. با تمام پیشرفت‌های صورت گرفته، نوآوری جدید اپل، می‌تواند گام بزرگی دیگر برای توسعه قابلیت‌های سلامت دیجیتال ساعت هوشمند این شرکت باشد. این نوآوری ارزشمند که رصد و نظارت بر رعشه، لرزش  و حرکات غیرارادی ناشی از بیماری پارکینسون را هدف قرار داده است، ژوئن ۲۰۱۸ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190365286»، انتشار یافته است.

کنترل و درمان بیماری پارکینسون، در گروی تجویز دوز دارویی مناسب و زمان‌بندی دقیق مصرف آن است که این امر، به دقت پزشکان در تشخیص حالات و علائم بیماری و در دسترس داشتن اطلاعات کافی، مانند دوره‌های زمانی تشدید لرزش‌ها، بستگی دارد. طبق استانداردهای بالینی حال حاضر، درمان پارکینسون بر مبنای گزارش‌های شخصی بیمار، در خصوص علائم بیماری و ارائه منظم آن‌ها به پزشک، انجام می‌گیرد؛ گزارشی که در بسیاری موارد، می‌تواند با عدم دقت بیمار همراه شده و آنقدری که باید، قابل ‌اطمینان نباشد. اپل در واکنش به این چالش، از حسگرهای ساعت هوشمند خود، به‌ویژه شتاب‌سنج و ژیروسکوپ، برای ردیابی و تشخیص رعشه و حرکات غیرارادی فرد استفاده نموده که در حالت ایده‌آل، نشان می‌دهد آیا نشانه‌های بیماری در زمان‌های خاصی از روز، شدیدتر هستند؟ بدیهی است که چنین اطلاعات دقیقی، به پزشکان برای تجویز دارو، دوز و زمان مناسب، کمک فراوانی می‌نماید. جالب‌تر این‌که در پتنت مذکور، به این نکته اشاره شده که ردیابی رعشه‌ها، محدود به ساعت‌های هوشمند نبوده و حسگرهای حرکتی را می‌توان به یک هدفون و یا حتی عینک کاربر نیز (برای مثال، عینک هوشمند)، تعمیم داد. این اشاره به هدست‌ها و عینک‌های هوشمند، می‌تواند تأییدی بر شایعات اخیر پیرامون عرضه هدست‌های هوشمند اپل تا سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ میلادی باشد.

گفتنی است که ارائه این پتنت از سوی اپل، به معنای تجاری‌سازی قطعی فناوری از سوی این شرکت نخواهد بود؛ چرا که علاوه بر استراتژی‌های متنوع ثبت اختراع اپل که می‌تواند مواردی همچون جلوگیری از فعالیت‌های تحقیقاتی رقبا را نیز دنبال نماید، برخی ملاحظات سلامتی نیز در این زمینه وجود دارد. با توجه به ملاحظات موجود و ارتباط مستقیم دستاورد جدید با مبحث مهمی همچون سلامت، این مسئله الزامی است که پیش از طی شدن فرایند تجاری‌سازی، این قابلیت توسط نهادهای مرتبط، به‌ویژه سازمان غذا و دارو نیز، مورد تأیید قرار گرفته و مجوزهای لازم را اخذ نماید؛ مسیری که برای قابلیت نوار قلبی در سری ۴ ساعت‌های هوشمند، پس از آزمایشات بالینی گسترده، با موفقیت طی گردید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day