اعطای جایزه پتنت ادیسون به مخترعین فناوری تشخیص بیماری سل
۲۶ آذر ۱۳۹۸ اعطای جایزه پتنت ادیسون به مخترعین فناوری تشخیص بیماری سل

دانشگاه روتگرز (Rutgers)، موفق به دریافت جایزه پتنت ادیسون در سال ۲۰۱۹ میلادی شده است. این جایزه، به پاس تلاش‌های محققین این دانشگاه، در راستای توسعه روش‌های آزمایشی جدید برای شناسایی بیماری سل، به آن‌ها اعطا گردیده است.

دیوید آلاند (David Alland) و سومیتش چاکراورتی (Soumitesh Chakravorty)، نوعی آزمایش سریع و کارآمد برای شناسایی و تشخیص بیماری سل و مقاومت آن در برابر دارو توسعه داده‌اند و در راستای همین دستاورد ارزنده، موفق به دریافت جایزه «ادیسون ۲۰۱۹» از سوی شورای تحقیق و توسعه نیوجرسی شده‌اند. فناوری طراحی شده از سوی این دو محقق، نوعی آزمایش سریع و خودکار بیماری است که زمان تشخیص را از هفت هفته، به دو ساعت کاهش می‌دهد. این کاهش چشمگیر، می‌تواند مراحل درمان را تسریع نموده و امید تازه‌ای در افراد مبتلا به آن پدید آورد. گفتنی است که این نوآوری را، می‌توان یک همکاری تحقیقاتی بین دانشگاه و صنعت دانست؛ چرا که دیوید آلاند، به‌عنوان رئیس بخش بیماری‌های عفونی نیوجرسی و رئیس مرکز پاتوژن‌های نوپدید و آزمایشگاه آلودگی زیستی منطقه‌ای، یک محقق و پژوهشگر دانشگاهی محسوب شده و در مقابل، سومیتش چاکراورتی در کنار فعالیت‌های دانشگاهی، مدیریت بخش تحقیق و توسعه شرکت سفلد (Cepheld Inc.) را بر عهده دارد. با توجه به مالکیت دانشگاه روتگرز بر این فناوری، مجوز بهره‌برداری از آن، توسط شرکت سفلد اخذ شده، تا مراحل توسعه و تجاری‌سازی آن، با قدرت بیشتری ادامه یابد.

آلاند با تأکید بر ارزش این جایزه اظهار داشت: «بسیار خوشحال و مفتخرم که موفق به دریافت این جایزه شده‌ام. البته باید اقرار کنم که این بخش کوچکی از یک مأموریت بزرگ است. بیماری سل، مقاومت بیشتری نسبت به دارو نشان داده و نیاز کاملاً آشکاری به روش‌های تشخیص بهتر وجود داشت. آزمایشات قبلی، آن‌قدری دقیق نبودند که سل را در افراد مبتلا به ایدز یا افرادی که مقادیر کمی سل در ریه‌های خود داشتند، تشخیص دهد».

آزمایش جدید، دو نوع خاص از سل را تشخیص می‌دهد که بسیار مسری و مقاوم در برابر دارو بوده و عملاً به‌عنوان یک مورد اضطراری جهانی تشخیص داده شده‌اند. اختراع این دو دانشمند، در عرض کمتر از دو ساعت و تنها با استفاده از بزاق و مخاط دهان بیمار، بیماری سل را تشخیص می‌دهد و با توجه به برآورد سازمان بهداشت جهانی، در سال گذشته میلادی از ابتلای بالغ بر ١٠ میلیون نفر به سل و مرگ ۱.۵ میلیون نفر جلوگیری نموده و این مهم، پیشرفتی بزرگ در مسیر کنترل و ریشه‌کنی این بیماری محسوب می‌شود. چاکراورتی نیز، کسب جایزه فوق را باعث افتخار خود دانسته و اظهار داشته: «از مرتبط شدن اسمم به ادیسون، دانشمندی که روشنایی زندگی را مدیون او هستیم، بسیار خوشحالم. این آزمایش، سریع‌تر، دقیق‌تر و حساس‌تر از نمونه‌های فعلی است و می‌تواند تشخیص بیماری سل را بهبود دهد».

گفتنی است که جایزه پتنت ادیسون، به صورت سالیانه و به یادبود مخترع برجسته این ایالت، توماس آلوا ادیسون (Thomas Alva Edison)، به بهترین مخترعین ایالت اعطا شده و از آن‌ها تجلیل می‌نماید. این قبیل جایزه‌ها که با هدف تشویق و تحریک نوآوری و تجلیل از مخترعین و نوآوران برتر در حوزه‌های گوناگون فنی و علمی برگزار می‌گردد، کاملاً مسبوق به سابقه است. شاید یکی از ارزشمندترین این جوایز، از سوی دفتر ثبت اختراع اروپا و تحت عنوان «European Inventor Award» اعطا گردیده که طی آن، مخترعین برتر در بخش‌های «صنعت»، «تحقیق»، «کشورهای غیر عضو دفتر ثبت اختراع اروپا»، «شرکت‌های کوچک و متوسط» و «جایزه مردمی و دستاورد یک عمر تلاش» معرفی می‌شوند. البته برخی جوایز ملی در این زمینه هم وجود دارد که از آن جمله، می‌توان به جایزه ملی مالکیت فکری هند اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day