پیشتازی شرکت چینی «بایدو» در اختراعات نوآورانه حوزه هوش مصنوعی
۲۷ آذر ۱۳۹۸ پیشتازی شرکت چینی «بایدو» در اختراعات نوآورانه حوزه هوش مصنوعی

شرکت بایدو (Baidu) که از غول‌های ارائه سرویس‌های اینترنتی و موتور جستجو در چین محسوب می‌شود، با ۵۷۱۲ درخواست ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی، با فاصله‌ای قابل توجه، در رده نخست شرکت‌های نوآور چینی در این زمینه، قرار گرفته است.

امروزه هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری نوظهور و کلیدی، مورد توجه شدید شرکت‌ها و نهادهای مختلف قرار گرفته و طیفی وسیع از شرکت‌ها، اعم از غول‌های تجارت الکترونیک مانند «eBay» و آمازون، شرکت‌های خودروساز، شرکت‌های فناور مشهور مانند اپل، گوگل و «IBM»، شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و حتی دفاتر ثبت اختراع معتبر جهان مانند آمریکا و چین و «IP5»، از این فناوری برای توسعه و بهبود فرآیندهای خود استفاده می‌نمایند. در این میان، چین که در طی سال‌های اخیر، خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیگر ثبت اختراعات در سطح جهان مطرح نموده است، با انبوهی از درخواست‌های ثبت اختراع با موضوع هوش مصنوعی روبرو است. بنا بر مطالعه اخیر واحد تحقیقات وزارت صنعت و فناوری اطلاعات این کشور، شرکت بایدو با ۵۷۱۲ درخواست تا اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی، برای دومین سال پیاپی، در رده نخست متقاضیان ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی قرار گرفته و شرکت‌های «Tencent» با ۴۱۱۵، مایکروسافت با ۳۹۷۸، «Inspur» با ۳۷۵۵ و هوآوی با ۳۶۵۶ درخواست، در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

تلاش‌های مستمر بایدو در توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای جدید هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در این حوزه، نشان‌دهنده تعهد طولانی‌مدت این شرکت به پیشرفت فناورانه و حرکت در مرز دانش است. ویکتور لیانگ «Victor Liang»، معاون ارشد بایدو، در خصوص رویکرد این شرکت در خصوص هوش مصنوعی اظهار می‌دارد: «بایدو در زمینه درخواست‌های ثبت اختراع مرتبط با هوش مصنوعی در چین، جایگاه نخست را حفظ نموده است؛ چرا که ما به صورت مستمر در حال تحقیق و سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم و البته تمرکز استراتژیک ما بر روی پتنت است. در آینده، سرمایه‌گذاری خود بر روی ثبت اختراعات هوش مصنوعی را  خصوصاً برای پتنت‌های پرارزش و باکیفیت، ادامه می‌دهیم تا بنیانی قوی برای کسب‌وکار هوش مصنوعی بایدو و توسعه فناوری برجسته جهانی خود، فراهم نماییم».

از دیگر نکات کلیدی این گزارش، حوزه‌های علاقه‌مندی بایدو در ارتباط با اختراعات و نوآوری‌های هوش مصنوعی است. این شرکت، در چند زمینه اصلی مرتبط با هوش مصنوعی، در صدر متقاضیان ثبت اختراع قرار داشته که از آن جمله، می‌توان به یادگیری عمیق (۱۴۲۹ درخواست)، پردازش زبان (۹۳۸ درخواست) و تشخیص صدا (۹۳۳ درخواست) اشاره نمود.

لازم به ذکر است که علاوه بر موارد یاد شده، بایدو در حوزه به شدت رقابتی فناوری‌های هدایت خودکار خودروها نیز، با ۱۲۳۷ درخواست پتنت مرتبط با هوش مصنوعی، پیشتاز می‌باشد؛ آماری که این شرکت را بالاتر از دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی برجسته چین قرار داده و حتی عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از شرکت‌های خودروساز بین‌المللی را نیز نشان می‌دهد. گفتنی است که با عرضه پلتفرم رانندگی منبع باز «Apollo» و عرضه برخی نوآوری‌های رانندگی هوشمند، شرکت بایدو به یک بازیگر نوظهور در توسعه و هوشمندسازی صنعت خودرو مبدل شده است. این شرکت؛ پس از سال‌ها تحقیق، یک اکوسیستم هوش مصنوعی جامع طراحی نموده و هم‌اکنون در خط مقدم صنعت هوش مصنوعی جهان قرار دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day