نوآورترین شرکت‌های جهان از منظر داده‌های ثبت اختراع
۰۱ دی ۱۳۹۸ نوآورترین شرکت‌های جهان از منظر داده‌های ثبت اختراع

بنا بر آخرین گزارش‌های ارائه شده در خصوص برترین شرکت‌ها از منظر نوآوری، «سامسونگ»، «Johnson & Johnson» و «LG»، در صدر شرکت‌های نوآور جهان قرار گرفته‌اند. این رده‌بندی، بر مبنای آنالیزهای دقیق ثبت اختراع انجام گرفته و حاکی از پیشگامی شرکت‌های آمریکایی است.

در جهان امروز که همه چیز از جمله اقتصاد، به فناوری و دانش گره خورده است، مهم‌ترین سلاح شرکت‌ها برای پیشی گرفتن از رقبا و موفقیت در جلب نظر مشتریان، نوآوری است. موفقیت‌های چشمگیر شرکت‌های مشهوری نظیر اپل، گوگل و حتی برخی شرکت‌های با عمر کوتاه‌تر، مانند تسلا، نشان می‌دهد که فناوری و به عبارت بهتر نوآوری‌های فناورانه، چگونه می‌تواند کسب‌وکار را به کلی متحول نموده و به عنوان پیشتاز صنعت مطرح سازد. در همین راستا و با توجه به اهمیت نوآوری در سطح بنگاه‌ها، شرکت «EconSight» با کمک گرفتن از پایگاه داده «PatentSight و با تمرکز بر نوآوری‌هایی که دیجیتال‌سازی فناوری‌های کاربردی را ممکن می‌کنند، اقدام به شناسایی پتنت‌های نموده است. بر همین اساس، شرکت‌های برتر هر حوزه نیز، به‌عنوان رهبران نوآوری معرفی شده‌اند. در این میان، پس از «سامسونگ»، «Johnson & Johnson» و «LG» به عنوان پیشگامان این عرصه، «آلفابت»، «کوآلکام»، «فورد»، «اینتل»، «مایکروسافت»، «سونی» و «VW» در فهرست ده شرکت برتر قرار گرفته‌اند.

یک نکته جالب در ارتباط با فهرست شرکت‌های نوآور، سهم کشورهای مختلف از این شرکت‌ها است. آمریکا با ۳۸ شرکت نوآور در میان فهرست ۱۰۰ شرکت برتر، در صدر قرار گرفته و چین و اروپا، به ترتیب با ۲۱ و ۱۵ شرکت، در رده‌های دوم و سوم جای دارند. از منظر حوزه فناوری و صنعت نیز، شرکت‌های چینی و ژاپنی به‌عنوان رهبران نوآوری در صنعت الکترونیک به شمار رفته و در مقابل، شرکت‌های آمریکایی رهبری جریان نوآوری در فناوری‌های پزشکی را بر عهده دارند.

جالب اینجا است که صنعت خودرو با نوعی رقابت فزاینده برای نوآوری مواجه بوده و بنا بر آمار ارائه شده، «فورد» به لطف پیشرفت‌های سریع در توسعه خودروهای خودران، به رهبر این صنعت از منظر نوآوری بدل شده است. البته شرکت «فولکس واگن» نیز در دو سال گذشته با رشد دو برابری در پتنت‌های خود روبرو بوده و همین عامل، عنوان نوآورترین شرکت آلمانی را برای این شرکت به ارمغان آورده است.

گفتنی است که ارزش قابل توجه داده‌های ثبت اختراع، توجه شرکت‌ها، سیاستگذاران و فعالان حوزه‌های مختلف را به خود جلب نموده است. شرکت‌ها با استفاده از رصد داده‌های ثبت اختراع رقبایشان، می‌توانند به سیاست‌های آن‌ها پی برده و محصولات آتی و احتمالی آن‌ها را پیش‌بینی نمایند. محققین دانشگاهی با استفاده از داده‌های ثبت اختراع، می‌توانند از تکرار مکررات جلوگیری نموده و مسیر رو به پیشرفت خود را مبتنی بر آخرین دستاوردهای علمی و عملی جهان ادامه دهند و از دوباره‌کاری جلوگیری نمایند. وکلای فعال در حوزه مالکیت فکری، با رصد داده‌های ثبت اختراع، می‌توانند ارزش فناوری‌های موجود در شرکت برای ثبت پتنت را ارزیابی نموده و یا جلوگیری از نقض پتنت‌های رقبا را ممکن نمایند. سیاست‌گذارن نیز با استفاده از رصد اطلاعات مندرج در اسناد پتنت‌ها، می‌توانند رویکردهای سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف در حوزه‌های متنوع را رصد نموده و به منظور پیشگامی خود و ماندن در یک بازار رقابتی، آماده باشند. با توجه به این میزان از اهمیت داده‌های ثبت اختراع، پایگاه‌های مختلفی در خصوص ارائه و حتی تحلیل آن‌ها بوجود آمده که می‌تواند نیازهای متقاضیان مختلف را به راحتی پوشش دهد. پلتفرم «PatentSight»، نمونه قابل ذکری از این پایگاه‌ها است که سالیانه منطبق بر داده‌های موجود در آن، تحلیل‌های متنوع فراوانی ارائه می‌شود. نمونه بارز این تحلیل‌ها، بررسی وضعیت شرکت‌های بزرگی همچون آمازون است که رشد ۱۰۰۰ درصدی در سبد پتنت آن را نمایان نموده است. نمونه دیگر، بررسی وضعیت دانشگاه‌ها از منظر کیفیت پتنت‌های ارائه شده توسط آن‌ها است که بر اساس آخرین آمارها، هاروارد و «MIT» نسبت به سایر رقبا پیشی گرفته‌اند. شایان ذکر است که «PatentSight» همواره در مسیر توسعه پلتفرم خود قرار داشته و در همکاری جدیدی با پایگاه «LexisNexis»، اقدام به توسعه یک پلتفرم منحصربه‌فرد تحلیل پتنت نموده که امکان دسترسی به بیش از ۱۰۰ میلیون ثبت اختراع را ممکن می‌سازد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day