کفش ورزشی مبتنی بر بلاک‌چین، ابتکار جدید نایک برای ورود به دنیای دیجیتال
۰۳ دی ۱۳۹۸ کفش ورزشی مبتنی بر بلاک‌چین، ابتکار جدید نایک برای ورود به دنیای دیجیتال

با پیشرفت قابل توجه فناوری بلاک‌چین، بکارگیری آن از سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی و همچنین شرکت‌های فناور مختلف، به شکل شایان ذکری افزایش یافته است. هر مجموعه‌ای در تلاش است تا از پتانسیل‌های قابل توجه این فناوری، به نحو احسن استفاده نموده و خود را در میان شرکت‌های پیشرو در این حوزه، مطرح نماید. این رقابت جدی، چیزی فراتر از نگاه بنگاهی شده و حتی کشورهای مختلف، در تلاش جدید برای پیشی گرفتن از یکدیگر می‌باشند و در همین راستا است که به اطلاعات حیرت‌انگیزی همچون آمار سه برابری درخواست‌های ثبت اختراع چین نسبت به آمریکا در این حوزه، می‌توان اشاره نمود. تمایل شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف برای ورود به این حوزه نوظهور و پرطرفدار، در تلاش‌های قابل تحسین نایک، به عنوان یک شرکت فعال در حوزه البسه ورزشی، به خوبی نشان داده می‌شود. نایک که پیش‌تر با توجه به قابلیت‌های چشمگیر و متنوع بلاک‌چین، به حوزه رمزنگاری و ارز دیجیتال ورود نموده و حتی یک ارز دیجیتالی انحصاری تحت عنوان «کریپتوکیکز» (CryptoKicks) نیز معرفی نموده بود، در اقدامی جدید و خلاقانه که مبتنی بر بلاک‌چین است، تولید و عرضه نوعی کفش ورزشی را در دستور کار خود قرار داده است.

با توجه به قابلیت‌های منحصربه‌فرد بلاک‌چین برای ایمن‌سازی مبادلات و رهگیری دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی، نایک از این فناوری برای اتصال یک دارایی دیجیتالی تعریف شده، به یک محصول فیزیکی استفاده می‌نماید. بنا بر اسناد پتنت نایک، پلتفرم این شرکت می‌تواند مالکیت کفش ورزشی را ردیابی نموده و صحت اصل بودن آن را با استفاده از سیستم مبتنی بر بلاک‌چین، تأیید نماید. هنگامی‌که مشتری کفش مدنظر خود را خریداری می‌کند، یک شناسه دیجیتال منحصربه‌فرد، به‌عنوان دارایی دیجیتال متناظر با محصول دریافت می‌نماید.

این پتنت که در اواخر ماه می سال جاری میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی آن به تازگی و با شماره «US10505726» صادر شده است، کاربردهای جدید و البته کمی فانتزی را نیز مورد توجه قرار داده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده در این پتنت، صاحبان «کریپتوکیکز» می‌توانند با توافق یکدیگر، کفش‌های خود را با هم تلفیق نموده و یک کفش جدید با ویژگی‌هایی ترکیبی از دو کفش مذکور، خلق نمایند. نایک از این کفش جدید که کاملاً منطبق با نیاز مشتری بوده و مشابه آن هم شاید اصلاً وجود نداشته باشد، تحت عنوان «فرزند» کفش‌های قبلی یاد کرده و تولید آن را امکان‌پذیر دانسته است.

گفتنی است، نایک در سال‌های اخیر به دنبال آن بوده که جایگاه خود را از یک تولیدکننده صرف کفش و البسه ورزشی، به یک شرکت فناور پیشرو و نوآور تغییر دهد. ثبت اختراعات متعدد برای کفش‌های حاوی نوار نقاله، لباس‌های خود تمیزشونده، آموزش یوگا، استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای کمک به گلف بازان و بسیاری دیگر از فناوری‌های منحصربه‌فرد و همچنین شکایت از رقبایی همچون اسکچرز و پوما، به نظر تنها حاوی یک پیام می‌تواند باشد و آن چیزی نیست جز اینکه نایک به نوآوری و فناوری اهمیت داده و در حفاظت از دارایی‌های فکری خود، بسیار جدی است. بدیهی است که بسیاری از این نوآوری‌ها، به مرحله تجاری‌سازی وارد نشده و بنا به استراتژی‌هایی همچون محدودسازی فعالیت‌های تحقیق‌و‌توسعه رقبا و یا باز بودن دست شرکت برای تحقیقات آتی، به ثبت می‌رسند. با این وجود، این‌که کفش عجیب و غریب نایک در آینده نزدیک به دست متقاضیان و علاقه‌مندان این برند مشهور و پرطرفدار خواهد رسید یا خیر، پرسشی است که تنها گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day