کفش ورزشی مبتنی بر بلاک‌چین، ابتکار جدید نایک برای ورود به دنیای دیجیتال
۰۳ دی ۱۳۹۸

کفش ورزشی مبتنی بر بلاک‌چین، ابتکار جدید نایک برای ورود به دنیای دیجیتال

با پیشرفت قابل توجه فناوری بلاک‌چین، بکارگیری آن از سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی و همچنین شرکت‌های فناور مختلف، به شکل شایان ذکری افزایش یافته است. هر مجموعه‌ای در تلاش است تا از پتانسیل‌های قابل توجه این فناوری، به نحو احسن استفاده نموده و خود را در میان شرکت‌های پیشرو در این حوزه، مطرح نماید. این رقابت جدی، چیزی فراتر از نگاه بنگاهی شده و حتی کشورهای مختلف، در تلاش جدید برای پیشی گرفتن از یکدیگر می‌باشند و در همین راستا است که به اطلاعات حیرت‌انگیزی همچون آمار سه برابری درخواست‌های ثبت اختراع چین نسبت به آمریکا در این حوزه، می‌توان اشاره نمود. تمایل شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف برای ورود به این حوزه نوظهور و پرطرفدار، در تلاش‌های قابل تحسین نایک، به عنوان یک شرکت فعال در حوزه البسه ورزشی، به خوبی نشان داده می‌شود. نایک که پیش‌تر با توجه به قابلیت‌های چشمگیر و متنوع بلاک‌چین، به حوزه رمزنگاری و ارز دیجیتال ورود نموده و حتی یک ارز دیجیتالی انحصاری تحت عنوان «کریپتوکیکز» (CryptoKicks) نیز معرفی نموده بود، در اقدامی جدید و خلاقانه که مبتنی بر بلاک‌چین است، تولید و عرضه نوعی کفش ورزشی را در دستور کار خود قرار داده است.

با توجه به قابلیت‌های منحصربه‌فرد بلاک‌چین برای ایمن‌سازی مبادلات و رهگیری دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی، نایک از این فناوری برای اتصال یک دارایی دیجیتالی تعریف شده، به یک محصول فیزیکی استفاده می‌نماید. بنا بر اسناد پتنت نایک، پلتفرم این شرکت می‌تواند مالکیت کفش ورزشی را ردیابی نموده و صحت اصل بودن آن را با استفاده از سیستم مبتنی بر بلاک‌چین، تأیید نماید. هنگامی‌که مشتری کفش مدنظر خود را خریداری می‌کند، یک شناسه دیجیتال منحصربه‌فرد، به‌عنوان دارایی دیجیتال متناظر با محصول دریافت می‌نماید.

این پتنت که در اواخر ماه می سال جاری میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی آن به تازگی و با شماره «US10505726» صادر شده است، کاربردهای جدید و البته کمی فانتزی را نیز مورد توجه قرار داده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده در این پتنت، صاحبان «کریپتوکیکز» می‌توانند با توافق یکدیگر، کفش‌های خود را با هم تلفیق نموده و یک کفش جدید با ویژگی‌هایی ترکیبی از دو کفش مذکور، خلق نمایند. نایک از این کفش جدید که کاملاً منطبق با نیاز مشتری بوده و مشابه آن هم شاید اصلاً وجود نداشته باشد، تحت عنوان «فرزند» کفش‌های قبلی یاد کرده و تولید آن را امکان‌پذیر دانسته است.

گفتنی است، نایک در سال‌های اخیر به دنبال آن بوده که جایگاه خود را از یک تولیدکننده صرف کفش و البسه ورزشی، به یک شرکت فناور پیشرو و نوآور تغییر دهد. ثبت اختراعات متعدد برای کفش‌های حاوی نوار نقاله، لباس‌های خود تمیزشونده، آموزش یوگا، استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای کمک به گلف بازان و بسیاری دیگر از فناوری‌های منحصربه‌فرد و همچنین شکایت از رقبایی همچون اسکچرز و پوما، به نظر تنها حاوی یک پیام می‌تواند باشد و آن چیزی نیست جز اینکه نایک به نوآوری و فناوری اهمیت داده و در حفاظت از دارایی‌های فکری خود، بسیار جدی است. بدیهی است که بسیاری از این نوآوری‌ها، به مرحله تجاری‌سازی وارد نشده و بنا به استراتژی‌هایی همچون محدودسازی فعالیت‌های تحقیق‌و‌توسعه رقبا و یا باز بودن دست شرکت برای تحقیقات آتی، به ثبت می‌رسند. با این وجود، این‌که کفش عجیب و غریب نایک در آینده نزدیک به دست متقاضیان و علاقه‌مندان این برند مشهور و پرطرفدار خواهد رسید یا خیر، پرسشی است که تنها گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

پربازدید‌ترین‌ها

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری
۸ شهریور ۱۴۰۰

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری

در حالی که اپل پیش‌تر ملزم به پرداخت غرامتی ۳۰۸.۵ میلیون دلاری برای نقض یک پتنت به شرکت «PMC» شده بود، اما حکم جدید دادگاه همه چیز را تغییر داد. بر اساس حکم جدید، نه تنها اپل تبرئه شده، بلکه هزینه‌های ناشی از دعوی هم بر دوش شرکت شاکی افتاده است. داستان این دعوی حقوقی و روش بکارگرفته شده توسط «PMC» بسیار خواندنی و جالب است. این شرکت، فناوران را برای فناوری‌هایی تحت فشار می‌گذارد که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ثبت شده‌اند و باید بیش از بیست سال پیش، اعتبار آن‌ها به پایان می‌رسید.

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران
۱ مهر ۱۴۰۰

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در پاییز سال جاری، هشت مورد از پرمخاطب‌ترین رویدادهای خود را در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌نماید.

یک گام مهم در دسترسی معلولین به بازی‌های ویدئویی
۱۶ شهریور ۱۴۰۰

یک گام مهم در دسترسی معلولین به بازی‌های ویدئویی

شرکت «الکترونیک آرتز» که همگان آن را با بازی مشهور «فیفا» می‌شناسند، خبر از دسترسی آزادانه رقبا به برخی فناوری‌های پتنت شده خود داده است. هدف اصلی این به اشتراک‌گذاری، تشویق توسعه‌دهندگان بازی‌ها برای طراحی و توسعه بازی‌هایی است که متناسب با شرایط خاص معلولان و افراد ناتوان باشد. فناوری‌های یاد شده، شامل پنج پتنت بوده که دسترسی کاربرانی با مشکلات گفتاری، شنیداری و بینایی به بازی‌های ویدیویی را ممکن می‌سازد.

استقلال پیل‌های سوختی مورد استفاده در زیردریایی‌ها
۹ شهریور ۱۴۰۰

استقلال پیل‌های سوختی مورد استفاده در زیردریایی‌ها

یکی از مهندسین نیروی دریایی ارتش آمریکا، موفق به توسعه فناوری منحصربه‌فردی برای استفاده از پیل‌های سوختی در زیر آب شده است. بنا بر اعلام مرکز مهندسی تأسیسات دریایی ارتش، برای فناوری «بنجامین ویلکاکس»، دو گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا دریافت شده است. این فناوری، دو مزیت بزرگ را به همراه دارد: ۱) فناوری توسعه یافته امکان تولید و مدیریت همزمان گازهای هیدروژن و اکسیژن در فشارهای بالا را دارا می‌باشد و ۲) این فناوری، یک گام مهم برای پاسخ به نیاز حیاتی پلتفرم‌های پیل سوختی زیر آبی نیروی دریایی به یک سیستم سوخت‌رسانی کامل است.

رشد ۲۳ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع بانک آمریکا
۱۴ شهریور ۱۴۰۰

رشد ۲۳ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع بانک آمریکا

بانک آمریکایی «BoA»، موفق به ثبت رکورد جدیدی در زمینه گواهی‌های ثبت اختراع شده است. این بانک پیشرو و نوآور، در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، ۲۲۷ پتنت گرنت شده به خود اختصاص داده که در مقایسه با ۱۸۴ گواهی ثبت اختراع بازه زمانی مشابه در سال گذشته، رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، با سهم تقریباً ۴۰ درصدی از کل گواهی‌های اخذ شده، بیشترین سهم را در سبد فناوری‌های این بانک به خود اختصاص داده است.

رشد عجیب فناوری‌های مرتبط با انرژی هوشمند
۷ شهریور ۱۴۰۰

رشد عجیب فناوری‌های مرتبط با انرژی هوشمند

بررسی فعالیت‌های ثبت اختراع در خصوص فناوری‌های مرتبط با‌ انرژی هوشمند، حکایت از سرمایه‌گذاری‌های گسترده شرکت‌های فناور مختلف در سراسر جهان دارد. شاهد این مسئله، افزایش بی‌سابقه ۴۶۹ درصدی آمار پتنت فامیلی‌های به ثبت رسیده طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ میلادی است. در این بین، «کوالکام» با اختلاف زیادی نسبت به سایر رقبا در این حوزه پیشی داشته و پس از آن، شرکت‌های «LG»، «مینگ یانگ»، «هوآوی» و «اریکسون» نقش‌آفرینی می‌کنند.