رشد ۲۰۵ درصدی درخواست‌های ثبت اختراع مخترعین جوان هندی
۰۴ دی ۱۳۹۸ رشد ۲۰۵ درصدی درخواست‌های ثبت اختراع مخترعین جوان هندی

در طی سال‌های اخیر، هند خود را به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی پیشرفت فناورانه در آسیا مطرح نموده است. عمده تمرکز سیاستگذاران هندی برای دستیابی به رشد اقتصادی و توسعه پایدار، افزایش نرخ نوآوری بوده که نمود آن را می‌توان در جهش چشمگیر رتبه این کشور در شاخص جهانی نوآوری وایپو، از ۸۱ در سال ۲۰۱۵ میلادی، به ۵۲ در سال ۲۰۱۸، مشاهده نمود. افزایش اختراعات و درخواست‌های ثبت اختراع، از دیگر مصادیق این امر محسوب می‌شود؛ به‌طوری که در سال ۱۸-۲۰۱۷ بالغ بر ۱۵۵۵۰ درخواست ثبت اختراع جدید، از سوی محققین و مخترعین جوان به ثبت رسیده است.

یک نکته بسیار جالب در ارتباط با افزایش استقبال از ثبت اختراعات در هند، توجه بی‌نظیر دانشمندان و محققین جوان هندی به این امر است؛ این استقبال به شکلی است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع این گروه از مخترعین، با افزایش ۲۰۵ درصدی همراه شده است. این رقم، در مقایسه با افزایش ۵۰ درصدی مقالات دانشمندان و محققین جوان، بسیار بیشتر بوده و نشان از تغییر رویکرد نوآوران و فناوران هندی از تحقیق و پژوهش صرف، به سمت تجاری‌سازی و پژوهش‌های کاربردی دارد.

لازم به تأکید است که با هدف برجسته‌تر شدن نقش نوآوری در هند، مجموعه‌ای از برنامه‌های مختلف برای حمایت و پشتیبانی از مخترعین و نوآوران تدارک دیده شده که از آن جمله، می‌توان به طرح «SYST» اشاره نمود. این طرح، در سال ۱۹۹۱ میلادی و با هدف حمایت از دانشمندان و فناوران جوان راه‌اندازی شده و ایده‌های نوآورانه محققین جوان را، برای رفع چالش‌های اقتصادی-اجتماعی در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا «IoT»، کشاورزی، سلول‌های خورشیدی، رباتیک و ...، تحت پوشش قرار می‌دهد. سیاست ملی حقوق مالکیت فکری هند که در سال ۲۰۱۶ میلادی به تصویب رسیده، از دیگر مثال‌های این موضوع است که راه را برای تقویت هر چه بیشتر رژیم «IP» در هند هموار می‌کند. بنا بر گزارش دفتر ثبت اختراع هند، درخواست‌های به ثبت رسیده از سوی متقاضیان داخلی، از ۲۲ درصد در سال ۱۴-۲۰۱۳، به ۳۴ درصد در سال ۱۹-۲۰۱۸ افزایش یافته که به خوبی استقبال مخترعین و شرکت‌های فناور هندی از سیستم پتنت این کشور را نشان می‌دهد. این افزایش، در کنار رشد ۱۸ درصدی کل درخواست‌ها، وضعیت رو به رشد هند در زمینه مالکیت فکری را به خوبی تأیید می‌کند. باید خاطرنشان ساخت که با افزایش تقاضا برای ثبت اختراع در هند، لزوم بازنگری در فرآیندها و هم‌طراز نمودن قوانین پتنت این کشور با سایر کشورهای پیشگام در این حوزه، ضروری بوده و به همین دلیل، طرح به‌کارگیری برنامه شاهراه پیگیری ثبت اختراع یا «PPH»، در دستور کار کابینه دولت و اداره ثبت اختراع این کشور قرار گرفته است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day