برگزاری وبینار «جستجوی پتنت» توسط کانون پتنت ایران
۰۱ دی ۱۳۹۸ برگزاری وبینار «جستجوی پتنت» توسط کانون پتنت ایران

«آکادمی کانون پتنت ایران»، به‌عنوان واحد عهده‌دار آموزش مالکیت فکری در کانون پتنت، در مورخ ۱۹ و ۲۶ آذرماه سال جاری و در راستای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تقویم پاییز خود، اقدام به برگزاری وبیناری با عنوان «جستجوی پتنت» نمود. این دوره که با هدف تسهیل دسترسی مخاطبان و علاقه‌مندان از اقصی نقاط کشور و تمرکززدایی از آموزش صرف در شهرها و استان‌های بزرگ، به صورت آنلاین برگزار گردیده بود، با استقبال مناسبی روبرو شده و به این پشتوانه، نویدی برای ادامه فرایندهای برگزاری دوره‌های آنلاین در تقویم‌های آتی این نهاد را به همراه داشت.

در ابتدای وبینار، سرکار خانم «طهرانی»، کارشناس واحد آکادمی کانون پتنت ایران، نکاتی را در خصوص کانون پتنت و خدمات قابل ارائه توسط این نهاد، یادآوری نمودند. ایشان در ادامه، به رویکرد مخاطب‌محور آکادمی کانون اشاره داشته که با ارائه دوره‌های مختلف به صورت حضوری و وبیناری و در نظر گرفتن برنامه‌های مدونی که به صورت فصلی منتشر می‌شوند، همراه می‌باشد.

در این وبینار که ساعت ۱۶ الی ۱۸ مورخ ۱۹ و ۲۶ آذرماه برگزار گردید، مدرس محترم کانون پتنت ایران، سرکار خانم «لیلا زارعی»،  سرفصل‌هایی در خصوص «تعریف پتنت»، «قسمت‌های مختلف یک سند پتنت»، «مزایای استفاده از اطلاعات پتنت»، «مراحل جستجوی پتنت» و «پایگاه‌های مختلف جستجوی پتنت» را مد نظر قرار دادند. ایشان در ابتدای روز اول، با رویکرد معرفی ارزش والای اطلاعات مندرج در اسناد پتنت، توضیحاتی در این خصوص ارائه نموده و به کاربردها و مزایای مختلف آن پرداختند.

استراتژی‌های جستجوی پتنت و اینکه چگونه بر اساس احتیاجات و سؤالات مورد نظر، جستجوی صحیحی داشته باشیم، از دیگر نکاتی بود که در این وبینار مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس، مراحل و اهداف موجود در یک جستجوی پتنت، به صورت کامل شرح داده شد. در این میان، به نکاتی نیز اشاره گردید که بایستی در حین جستجوی پتنت‌ها، به آن‌ها توجه گردد. از جمله نکات یادآور شده، می‌توان به استفاده از سیستم‌های کدگذاری «IPC» و «CPC» اشاره نمود. یافتن مترادف‌های قابل استفاده برای کلمات کلیدی مد نظر در جستجو نیز، یکی دیگر از نکات حائز اهمیتی بود که در روز اول وبینار بر آن‌ها تأکید گردید.

معرفی فنون جستجو و همچنین موتورهای رایگان جستجوی پتنت، از دیگر مواردی بود که در ادامه روز اول وبینار ارائه شد. از جمله موتورهای جستجوی معرفی شده، می‌توان به سیستم گوگل، تحت عنوان «Google Patent» و همچنین «Free Patent Online-FPO» اشاره نمود که توضیحات مفصلی در خصوص آن‌ها ارائه گردید. همچنین این پایگاه‌ها، به صورت مطالعه موردی نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

در روز دوم وبینار، دو پایگاه «Espacenet» و «Patentscope» که به ترتیب متعلق به دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO» و سازمان جهانی مالکیت فکری «WIPO» می‌باشند، به صورت کامل معرفی شدند. در این خصوص، انواع جستجوی ساده و پیشرفته در این دو پایگاه، معرفی شده و جستجوهایی نیز در شاخه‌های مختلف الکترونیک، مکانیک و پزشکی، به صورت عملی انجام گرفت.

از جمله نکات مطرح در این وبینار که می‌توان به آن توجهی ویژه داشت و در آن تعمقی نمود، نگاه ویژه به مهارت جستجوی پتنت، به عنوان ترکیبی از دانش و تجربه در کنار یکدیگر است.

جستجوی پتنت، مهارتی است که هم شامل دانش و هم تجربه می‌باشد و در واقع، دانش قسمت کوچکی از این مهارت بوده و تجربه نیز، تنها با تمرین و ممارست حاصل می‌گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.