برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» در پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف
۰۳ دی ۱۳۹۸ برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» در پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف

«کانون پتنت ایران» در مورخ ۲۸ آذرماه سال جاری و در راستای استراتژی حمایتی خود برای آموزش در حوزه مالکیت فکری، اقدام به برگزاری کارگاهی با عنوان «هنر مطالعه پتنت» نموده است. این کارگاه، مطابق با برنامه‌ریزی اعلام‌شده در تقویم پاییزی آکادمی کانون پتنت ایران، در پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف برگزار گردیده و شامل دو بخش تئوری و عملی بود.

از جمله سرفصل‌های مطرح شده در این کارگاه، می‌توان به «مقدمه‌ای بر ساختار و رسالت پتنت»، «نحوه استخراج پتنت»، «آناتومی پتنت»، «نکات کاربردی برای مطالعه بخش‌های مختلف پتنت» و «مطالعه عملی پتنت و استخراج اطلاعات آن» اشاره نمود که توسط مدرس محترم کانون پتنت ایران، سرکار خانم «لیلا زارعی» ارائه گردید.

در طول کارگاه مذکور، ابتدا یک سند پتنت به صورت کامل مطالعه گردید و در ادامه نیز در نوبت بعدازظهر کارگاه، به عنوان یک تمرین عملی، سند پتنتی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت تا آن را مطالعه نموده و به سؤالات طرح شده توسط مدرس پاسخ دهند. در این بخش از کارگاه، از کار گروهی به عنوان ابزاری برای نتیجه‌گیری بهتر، بهره گرفته شد.

گفتنی است که از جمله نکات کلیدی این کارگاه که بر روی آن‌ها تمرکز خاصی انجام گرفت، می‌توان به آشنایی با اجزاء پتنت، کار گروهی و مطالعه عملی پتنت اشاره داشت.

لازم به ذکر است که هنر مطالعه پتنت، به عنوان یکی از فنونی است که به فناوران و مسئولین تحقیق‌وتوسعه کمک می‌کند تا به راحتی به اطلاعات فنی درج شده در پتنت‌ها دسترسی داشته و اسیر پیچ‌وخم‌های احتمالی موجود در برخی از پرونده‌های ثبت اختراع نشوند. یک مطالعه صحیح پتنت، دسترسی به اطلاعات مندرج در سند ثبت اختراع را ممکن نموده و می‌تواند بار هزینه‌ای سنگینی را از دوش شرکت‌های فناور و یا محققین دانشگاهی برداشته و از دوباره‌کاری‌ها نیز، جلوگیری نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day