سهولت مستندسازی اطلاعات بیماران از طریق دستیارهای صوتی پزشکی
۰۷ دی ۱۳۹۸ سهولت مستندسازی اطلاعات بیماران از طریق دستیارهای صوتی پزشکی

یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع پانصدمین پتنت خود، در خصوص یک نوآوری منحصربه‌فرد و جدید با موضوع دستیار صوتی پزشکی شده است. شرکت کرنر (Cerner) که خدمات مبتنی بر فناوری‌های بهداشتی و سیستم‌های اطلاعاتی خود را به بیش از ۲۷۵۰۰ مرکز خدمات بهداشتی ارائه می‌دهد، طی سال‌های اخیر و با روند دیجیتالی شدن خدمات درمانی، به این حوزه نیز ورود نموده و پتنت جدید نیز، نویددهنده نتیجه‌بخش بودن سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این زمینه می‌باشد.

نوآوری جدید «کرنر» که رکورد جالب پانصدمین پتنت را برای این شرکت به ارمغان آورده، شامل یک دستیار صوتی بوده که به پزشکان شاغل در کلینیک‌ها و مراکز درمانی، کمک می‌نماید تا از طریق تلفن همراه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به جزئیات وضعیت بیماران دسترسی داشته و بر این اساس، تجویزهای مورد نیاز را انجام دهند. فناوری ارائه‌شده توسط «کرنر»، با بهره‌گیری از تکنیک‌های پردازش زبان، تعاملات و گفتگوهای بین بیمار و پزشک را مستند نموده و با تنظیم گزارشات ویژه، اطلاعات را از طریق تلفن همراه، در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

دستیار صوتی «کرنر»، این امکان را برای پزشکان و مراکز درمانی فراهم نموده که مستندسازی اطلاعات را به سادگی و بدون نیاز به تایپ کردن اطلاعات و یا صرف زمان بسیار زیاد انجام دهند. به این منظور، به صورت کاملاً ساده، سریع و بدون نیاز به دست، دستیار صوتی به صورت مستقیم با بیماران در ارتباط بوده و با پردازش و ذخیره‌سازی صدای آن‌ها و اطلاعات استخراج شده از آن‌ها، کارهای اداری در کلینیک‌ها را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد. نکته شایان ذکر اینجا است که این اطلاعات به سادگی از طریق تلفن‌های هوشمند در دسترس بوده و کار را برای پزشکان و پرسنل کلینیک‌ها و مراکز درمانی برای استفاده از این اطلاعات، تسهیل می‌نماید.

مدیر اجرایی «کرنر»، دکتر تانوج گوپتا (Tanuj Gupta)، با اشاره به نوآوری جدید به عنوان نقطه عطفی برای دوران ۴۰ ساله فعالیت‌های شرکت اظهار داشت: «نوآوری‌های ما در فناوری‌های نوظهوری نظیر تشخیص صدا، به پزشکان امکان می‌دهد تا تعامل بهتری با بیماران داشته و مراقبت‌های بهداشتی دقیق‌تری به آن‌ها ارائه دهند. ما از تاریخچه و تخصص خود در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی استفاده نموده تا با توسعه فناوری‌های جدید، نرخ پیشرفت صنعت را تسریع نماییم».

گفتنی است که در طی سال‌های اخیر و با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال، روند دیجیتال‌سازی در بسیاری از صنایع و بخش‌های اقتصادی و اجتماعی، به صورت قابل توجهی شدت یافته است. یکی از مهم‌ترین مصادیق این امر، حوزه بهداشت و درمان بوده که برخی از فناوران مشهور، نظیر اپل را نیز به خود جذب نموده است. این شرکت، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در توسعه قابلیت‌های بهداشتی و سلامت انجام داده و به گمان بسیاری از تحلیلگران، در آستانه بدل شدن به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه سلامت قرار دارد. فرصت بازار ۱۵ میلیارد دلاری این شرکت که بنا بر پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۷ میلادی نیز به بیش از ۳۱۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت، به خوبی اهمیت حوزه سلامت دیجیتال را نشان می‌دهد. البته دیگر شرکت‌ها نیز از چنین فرصت بی‌نظیری غافل نشده و انواع و اقسام نوآوری‌های مختلف، از سوی شرکت‌هایی مانند نورومتریکس (NeuroMetrix)، مایکروسافت، آمازون و ...، ارائه شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day