ابراز نگرانی سیاست‌گذاران آمریکایی از تلاش چین برای رهبری سازمان جهانی مالکیت فکری
۰۸ دی ۱۳۹۸ ابراز نگرانی سیاست‌گذاران آمریکایی از تلاش چین برای رهبری سازمان جهانی مالکیت فکری

تلاش‌های چین برای در دست گرفتن رهبری سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، به صحنه جدیدی از منازعات این کشور با آمریکا بدل شده است. در تازه‌ترین تحولات در خصوص این مسئله، چهار قانون‌گذار آمریکایی، نگرانی خود را از اقدام چین ابراز نموده و در نامه‌ای به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار مقابله جدی با نامزدی چین برای رهبری وایپو شده‌اند.

در این نامه که از سوی چاک شومر (Chuck Schumer) رهبر اقلیت مجلس سنا، سناتور تام کاتن (Tom Cotton)، سناتور جیمی پانتآ (Jimmy Panetta) و سناتور مایک گالاگر (Mike Gallagher) تهیه شده، از تلاش چین برای در اختیار گرفتن سمت مدیریت سازمان جهانی مالکیت فکری، به‌عنوان یک اقدام بر هم ‌زننده برای امنیت اقتصادی آمریکا و تهدیدی برای حقوق «IP» در سرتاسر جهان یاد شده است. آن‌ها از دونالد ترامپ خواسته‌اند تا ضمن مخالفت با نامزدی چینی‌ها برای رهبری وایپو، شرکای بین‌المللی آمریکا را نیز به سمت و سوی مخالفت با چین سوق دهد. در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «با توجه به نقض مداوم مالکیت فکری توسط چینی‌ها که از طرق مختلف، اعم از سرقت اسرار تجاری، جاسوسی از شرکت‌ها و همچنین انتقال اجباری فناوری انجام می‌گیرد، آمریکا و متحدانش می‌بایست در برابر چنین حرکتی ایستادگی نمایند».

اواسط ماه نوامبر سال جاری میلادی، مقامات ارشد دولت چین، رسماً بینینگ وانگ (Binying Wang) را به‌عنوان نامزد مدیرکلی وایپو معرفی نمودند. وی دانش‌آموخته ارتباطات و حمل‌ونقل از دانشگاه «Zhongnan» بوده که در ادامه نیز، تحصیلات خود را در زمینه حقوق بازرگانی و حقوق مالکیت صنعتی، در دانشگاه کالیفرنیا دنبال نموده است. وانگ پس از چند سال فعالیت دولتی در بخش‌های صنعت و کسب‌وکار چین، در سال ۱۹۹۲ میلادی به وایپو پیوست و به‌عنوان مشاور ارشد مدیرکل این سازمان، مشغول به فعالیت شد. وی در سال ۲۰۰۹ میلادی، به‌عنوان معاون مدیرکل وایپو منصوب گردید و هم‌اکنون نیز، همین سمت را عهده‌دار می‌باشد. دولت چین از نامزدی وانگ به صورت جدی حمایت نموده و در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر شده، چنین آمده است: «وانگ کاملاً قادر است تا وایپو را به‌عنوان یک سیستم بین‌المللی متعادل و مؤثر در مالکیت فکری، هدایت نموده و با مشارکت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰، انتظارات کشورهای عضو را برآورده سازد».

گفتنی است که در طی سال‌های اخیر و به صورت ویژه در دو دهه گذشته، چین به لطف رشد اقتصادی چشم‌گیر خود، توجه به نوآوری و تقویت رژیم‌های مالکیت فکری را به صورت جدی دنبال نموده است. این سرمایه گذاری گسترده، پیشی گرفتن از آمریکا و بدل شدن به بزرگ‌ترین بازیگر دنیای مالکیت فکری را، برای این کشور به همراه داشته و در همین راستا، برخی کارشناسان عنوان «در هم شکسته شدن سلطه آمریکا در حوزه فناوری‌های پیشرفته» را، برای توصیف شرایط فعلی انتخاب نموده‌اند. در این میان، جنگ تجاری چین و آمریکا به مراحل جدیدی وارد شده و وارد نمودن اتهامات مختلف به شرکت‌های چینی نظیر هوآوی، مبنی بر سرقت اسرار تجاری، به یکی از معضلات جدی بین دو کشور مبدل شده است. به نظر می‌رسد که این جدال بزرگ و همه‌جانبه، این بار بر سر رهبری یک از مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه مالکیت فکری در حال تکرار بوده که می‌تواند بازخوردهای جالب و قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.