رویکرد جدید «USPTO» در خصوص پتنت‌های ضروری استاندارد
۰۹ دی ۱۳۹۸ رویکرد جدید «USPTO» در خصوص پتنت‌های ضروری استاندارد

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، بیانیه جدیدی در ارتباط با پتنت‌های ضروری استاندارد (SEPs) منتشر نموده که بخشی از سیاست‌های اتخاذ شده را در خصوص این پتنت‌ها به نمایش می‌گذارد. این بیانیه، با همکاری انستیتوی ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) و بخش ضد انحصار وزارت دادگستری این کشور تدوین شده و به دنبال تسهیل چالش‌های مرتبط با حقوق مالکیت فکری در خصوص «SEP»ها و واگذاری مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها است.

پتنت‌های ضروری استاندارد در صنایع مختلف، گروهی از فناوری‌های کلیدی را در بر گرفته که با تسهیل ارتباط بین استانداردهای صنعتی و مجموعه فناوری‌های بکار گرفته شده، اطمینان از کارکرد محصولات را به دنبال خواهند داشت. نقش کلیدی این پتنت‌ها، آن‌ها را به یک دارایی بسیار ارزشمند برای شرکت‌های فناور بدل نموده، چرا که حق واگذاری مجوز بهره‌برداری از این پتنت‌ها، به طیف وسیعی از بازیگران صنعت مورد نظر صورت گرفته و این مسئله، جریان درآمدی شایان ذکری را برای مالک فناوری به ارمغان می‌آورد. البته یک چالش بسیار بزرگ نیز در این مسیر وجود داشته و صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت‌های ضروری استاندارد، به لحاظ تئوریک بسیار پیچیده است. این چالش، از آنجا ایجاد می‌گردد که یک محصول فناورانه، شامل مجموعه‌ای متنوع از پتنت‌های ضروری استاندارد بوده و حتی در برخی موضوعات فناورانه خاص مانند «WiFi»، یک استاندارد، خود شامل صدها و یا هزاران پتنت ضروری استاندارد خواهد بود. در این شرایط پیچیده، تعیین هزینه‌های مجوز بهره‌برداری از پتنت، بسیار دشوار بوده و نیازمند دستورالعمل‌های ویژه و هماهنگی بین صنایع، فناوران و سیاست‌گذاران فعال در این حوزه می‌باشد. سیاست‌گذاری جدید «USPTO» نیز، از جنس همین هماهنگی‌ها بوده که با مشاوره‌های گسترده با ذینفعان (مخترعین، فناوران و شرکت‌های فعال در صنایع مختلف) و همچنین برخی از متخصصین حوزه صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، تدوین شده است.

آندره ایانکو (Andrei Iancu)، معاون وزیر بازرگانی آمریکا در حوزه مالکیت فکری و مدیر ارشد «USPTO»، با تأکید بر نقش سیاست‌های جدید در توسعه فناوری و رشد صنایع اظهار داشت: «این بیانیه مشترک، نقش دولت را کمتر نموده و با ساختار متوازن خود، تحریک مؤثر توسعه فناوری و رشد صنایع مبتنی بر استانداردهای صنعتی را موجب می‌گردد».

گفتنی است، بیانیه پیشین «USPTO» در خصوص پتنت‌های ضروری استاندارد که در سال ۲۰۱۳ میلادی انتشار یافته بود، این تفسیر نادرست را به ذینفعان ارائه می‌داد که برای پتنت‌های ضروری استاندارد، قوانین حقوقی متفاوتی مورد نیاز است. این در حالی است که در بیانیه جدید، بر این نکته تأکید شده که قانون ثبت اختراع آمریکا، کاملاً متناسب با نیازهای ذینفعان بوده و انگیزه لازم را برای محافظت از فناوری‌های تحت تملک، ایجاد می‌نماید.

لازم به تأکید است که نهادهای مختلف فعال در حوزه مالکیت فکری، به منظور ایجاد یک نظم نسبی در خصوص پتنت‌های ضروری استاندارد و واگذرای مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها، تلاش‌های فراوانی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. پیش از این نیز، اتحادیه اروپا با هدف افزایش شفافیت و قابلیت پیش‌بینی مذاکرات صدور مجوز پتنت‌های ضروری استاندارد، اقدام به انتشار یک دستورالعمل راهنما نموده بود که بیانگر اهمیت این موضوع می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.