شارژ دستگاه‌های الکترونیکی سربازان آمریکایی از طریق کفش‌های آن‌ها
۱۰ دی ۱۳۹۸ شارژ دستگاه‌های الکترونیکی سربازان آمریکایی از طریق کفش‌های آن‌ها

به لطف نوآوری جدید ارتش آمریکا، کفی‌های ویژه تعبیه شده در کفش‌های سربازان، امکان تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای تجهیزات الکترونیکی همراه آن‌ها را، تنها از طریق قدم برداشتن، فراهم می‌نماید. این نوآوری، در مرکز «C5ISR» ارتش آمریکا واقع در مریلند توسعه یافته و با توجه به نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش‌های صورت گرفته بر روی آن، آماده تولید، بهره‌برداری و عرضه برای کاربردهای گوناگون نظامی و تجاری است.

اگر تاریخچه نوآوری و اختراع را به‌ویژه در دوره مدرن پس از انقلاب صنعتی مرور نماییم، به شواهدی دست می‌یابیم که بسیاری از فناوری‌ها و نوآوری‌های در دسترس بشر، ابتدا در مراکز دفاعی و با هدف کاربرد‌های نظامی توسعه یافته‌اند. در طی سال‌های اخیر، مجموعه وسیعی از نوآوری‌های مختلف، نظیر ابررسانایی در دمای اتاق، پهپادهای فوق پیشرفته، رآکتورهای هسته‌ای قدرتمند و حتی فناوری رفع یخ‌زدگی انگشتان در محیط‌های سرد، توسط مخترعین و نوآوران فعال در ارتش آمریکا توسعه یافته است که علاوه بر کاربردهای ویژه نظامی برای ارتش این کشور، قابلیت استفاده در ابعاد تجاری را نیز خواهد داشت.

اختراع کفی کفش با قابلیت تولید انرژی و شارژ تجهیزات الکترونیکی، یکی دیگر از نوآوری‌های ارائه شده توسط ارتش آمریکا بوده که توسط یک مهندس مکانیک ارتش، به نام ناتان شارپس (Nathan Sharpes)، توسعه یافته است. نظر به پتانسیل تجاری این اختراع و فرصت‌های درآمدزایی ناشی از صدور مجوز بهره‌برداری از آن، ارتش آمریکا این اختراع را در سال ۲۰۱۷ میلادی به ثبت رسانیده که گواهی ثبت اختراع آن، به تازگی و با شماره «US10499703»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده است.

پتنت مذکور، کفی کفشی را توصیف نموده که با استفاده از ضربات پا در هنگام راه‌رفتن و به‌کارگیری نوعی مکانیسم مینیاتوری، انرژی الکتریکی تولید می‌کند. شارپس در خصوص فناوری توسعه یافته خود اظهار می‌دارد: «ما یک مکانیسم تولید انرژی در کفی کفش قرار دادیم که با هر بار قدم برداشتن سرباز و برخورد پاشنه کفش به زمین، ژنراتور فعال شده و مقداری انرژی الکتریکی تولید می‌کند. با توجه به طراحی جدید و بهبود یافته، مهندسین ارتش موفق به تولید محصولی کاربرپسند شده‌اند که استقلال سربازان برای تأمین انرژی و نیاز به باتری‌های کمتر برای استفاده از انواع فناوری‌های پوشیدنی و الکترونیکی، مانند رادیو، گوشی و ... را فراهم می‌سازد».

به نظر می‌رسد که قابلیت تحسین‌آمیز این فناوری جدید، می‌تواند این کفی منحصربه‌فرد را به یک محصول پرکاربرد در بازارهای تجاری و نه فقط نظامی بدل نماید. شارژ تلفن‌های همراه، ساعت‌های هوشمند و بسیاری دیگر از تجهیزات الکترونیک مصرفی در هنگام راه رفتن و دویدن، ایده‌ای جذاب و بلندپروازانه است که با استفاده از این فناوری جدید، قابل تحقق خواهد بود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.